Hallo allemaal, In Turkije is het verboden om tijdens de bevalling iemand naast je te hebben. Man, vrouw, moeder of zus het maakt allemaal niet uit. Ook prive ziekenhuizen hanteren dezelfde regel, behalve een niet maar het geld wat ze vragen is ons echt te veel helaas. Naar Nederland gaan is onmogelijk al is het alleen maar omdat de geboorte zich niet tijdig aankondigt, we nog uren moeten vliegen en de werkgever echt niet weken vakantie uitschrijft. Ben zo verdrietig hoe kan zoiets belangrijks voor mensen bepaald worden. Redenen zijn zaken als dat de emoties hoog oplopen en mensen zich met de bevalling gaan bemoeien. Of dat het niet hygienisch is. Het enige wat ik nog kan doen is vrede hebben met de afwezigheid van mijn man en hem op andere manieren wel bij ons te hebben. Maar hoe? Wie weet hoe we wel de geboorte toch samen kunnen beleven al is dat niet direct op het moment zelf. Vinden jullie het echt een noodzaak dat de vader bij de geboorte aanwezig kan zijn? Of kan je achteraf zeggen dat het ook zonder hem gekund had? Wie heeft een soortgelijke situatie gehad dus dat de vader om welke reden dan ook niet bij de bevalling heeft kunnen zijn. Hoe kijk je daar op terug? En is het niet eng om helemaal alleen te bevallen zonder steun van een bekende? Of heeft dit juist voordelen voor mijzelf? Bedankt voor de antwoorden. Groetjes
He meid, wat vervelend, en stom! Je moet toch je vent hebben om tegen aan te schelden. Hoe zit het met thuisbevallen? Lijkt me toch dat ze je man niet de toegang tot zijn eigen huis ontzeggen.
Poeh wat heftig. Bij zoiets belangrijks wil je je man erbij. Dat lijkt me een hele lastige situatie. Bij mijn bevallingen was mijn man er steeds bij. 2 van 3 keer net op tijd. Het is niet dat hij letterlijk iets gedaan heeft waardoor hij 'nodig' was maar ik vond het erg fijn dat hij er gewoon was. Al is het maar om mijn hand vast te houden, of om tegen me te zeggen dat ik het goed deed. Hij heeft wel alle keren de navelstreng doorgeknipt. Mag je wel een telefoon bij je houden dat je hem op de hoogte kan houden als dat lukt? Ik vind het heel moeilijk te bedenken hoe jullie bij elkaar kunnen zijn. Misschien kun je aan elkaar denken, en elkaar op die manier 'berichtjes' zenden? Hopelijk krijg je hier nog tips en herkenbaarheid! Sterkte met deze tegenvaller! Succes met de bevalling!
Nooit van gehoord en aangezien ik geen trauma wil overhouden of nog erger dat het mis gaat thuis heb ik toch liever het ziekenhuis.
Ik zou het hooguit kunnen opnemen of het nu wel of niet toegestaan is weet ik eigenlijk niet maar denk niet dat het praktisch is om er te liggen telefoneren. Maar ga zeker wel aandringen om de bevalling op video te kunnen hebben voor ons.
Een bekende van ons werkt als gyneacoloog in het ziekenhuis waar ik ook naartoe ga maar helaas regels zijn regels en daar hoort hij zich ook aan te houden. En er zijn hier zoveel mensen die amper Turks spreken maar ook zij bevallen alleen.
Maar in hoeverre is het verboden? Is daar een straf voor? Het lijkt me jou bevalling, Ik zou eisen dat hij er bij is! Edit: als je Googled op bevallen in Turkije, staat er verhalen van meiden waarbij de man wel aanwezig mocht zijn.... Misschien heb je daar wat aan?
Soepstengel, nee helaas uitzonderingen moeten ze ook niet maken vind ik. Zou toch oneerlijk zijn als het bij de een mag en bij een ander niet. En daarnaast is een arts ook maar in dienst. Wil wel aangeven dat ik voor de rest echt tevreden ben met mijn gyneacoloog en het ziekenhuis waar ik naar toe ga. Alleen dit he.
Ik heb nog wat toegevoegd aan m'n berichtje, misschien heb je daar wat aan? Eum... Ik heb op zich niet zoveel aan m'n vriend gehad Niet om hem hoor, hij was heel lief, maar ik was erg met mezelf bezig en in mezelf gekeerd... Wat ik wel heel prettig vond is dat we later dingen konden bespreken, hij heeft gezien dat bevallen echt geen pretje is, en dat ik hem vragen kon stellen over dingen die ik niet zo goed meer wist...
Ik vind dit echt ongelooflijk. Je hebt tijdens een bevalling emotionele steun nodig en als dit niet van je man zou kunnen zijn om wat voor reden dan ook, dan zou je toch je moeder, zus of een dierbare vriendin bij je willen hebben hiervoor? Ik snap dat in sommige tradities mannen niet gewenst zijn bij een vrouwending zoals een bevalling. Daar kan ik me in inleven. Maar niemand die je dierbaar is mag jou steunen? Kan het bijna niet geloven.... Hoezo hygiëne,... als iemand je hand vasthoudt of naast je bed zit, dan gebeurt er echt niets onhygiënisch. Ik had een sterrekijker en toen ik 2 uur lang de persweeën moest wegzuchten omdat ik nog geen volledige ontsluiting had (zonder ruggeprik) had ik continue iemand nodig om me daar doorheen te slepen. Toen mijn man even naar de WC moest, heb ik een verpleegkundige gevraagd om even bij me te blijven, want ik durfde gewoon niet alleen te zijn. Voor je man is het ook niet leuk.
Ik vind het ook ongelofelijk eigenlijk, meid meid, hoe doen al die vrouwen dat! Wat als er iets gebeurt, met jou of met het kindje, wie van jullie is er dan bij om mee te beslissen (dat willen ze dus duidelijk niet ). Heb je schoonzussen/schoonmoeder om dit eens mee te bespreken? Hoe hebben zij dit gedaan en ervaren? Vind het heftig hoor. Een vriendin van mij in NL heeft een (Turkse) man die er niet bij wilde zijn, maar ze had wel vervanging: mij! Sterkte ermee!
jeetje wat naar!!! ik had de bevalling echt niet zonder mijn man (marokkaan) gekund maar ook niet gewild! zijn familie vond het wel raar, maar ik ben blij dat hij daar niet naar geluisterd heeft! ik wens je veel sterkte en geniet ervan als je man er wel is....
Heftig, misschien zou je niet veel aan je man hebben als je bevalt, maar Zelf lijkt het me fijn dat er iemand bij is die je goed kent en vertrouwd! Zelf ga ik bijna bevallen (hopelijk), en heb dan me man en waarschijnlijk me moeder er bij.
Ik had makkelijk kunnen bevallen zonder mijn man, ik heb namelijk al het werk gedaan en hij heeft alleen maar toe staan kijken Nee hoor, zonder gekheid, ik had echt best wel de bevalling zonder mijn man kunnen doen, maar zou dat absoluut niet willen, sterker nog, ik denk dat mijn man gek zou worden als er iemand tegen hem gezegd zou hebben "jij mag niet bij de bevalling zijn" Het is toch ook zijn kind dat geboren gaat worden? Is voor de papa toch net zo speciaals als voor de mama? Ik hoop dat jullie een oplossing vinden! Lijkt me niet fijn om nu de laatste loodjes te 'moeten' stressen om zoiets doms
Wat belachelijk. Je man moet toch de geboorte van zijn babietje kunnen meemaken? Mijn vriend zou erg verdrietig zijn als hij niet bij dit moment aanwezig zou mogen zijn. Voor mezelf zou het me geen klap uitmaken, ik heb het tijdens de bevalling druk genoeg met mezelf.
heftig zeg, denk dat elke vrouw een bevalling aanKAN zonder man aangezien er genoeg alleen bevallen. Echter zal ik het nooit WILLEN zonder mijn man. Dit moeten we samen meemaken en ik wil bij zoiets mijn steun en toeverlaat naast mijn bed die weet waar ik bang voor ben en wat mijn wensen zijn. Ik ben zelf niet bezig met dat soort dingen en hij neemt die regie over tijdens de bevalling. Vind ik heel fijn dus nee had het never nooit op deze manier gekunt zonder mijn man. Het kind was vast op de wereld gekomen zonder man aan mijn zijde maar dan had ik niet zo'n bevalling gehad en het mezelf een stuk moeilijker gemaakt. Kan me niet schelen wat zo'n prive kliniek kost maar mijn man is erbij! Niemand houdt mijn man weg bij zoiets. Zal hij zelf ook echt niet accepteren.
Het is ook maar heel kort een trend geworden dat ziekenhuizen hiervoor gekozen hebben. Weet het ook niet vind het ook maar raar maar ergens ook wel begrijpelijk. Het is niet de cultuur maar dat zelfbeheersing vaak ver te zoeken is in ziekenhuizen en ook vrouwen zijn er goed in hoor. Jammer voor mensen die wel rustig en beleefd kunnen blijven.
Het is niet helemaal waar wat je zegt, vroeger was dit zo en misschien in sommige ziekenhuizen nog. Ik ben hier bevallen, nou ja een keizersnede en mijn vriend was er bij (dat heb ik overigens wel specifiek moeten vragen aangezien het onder narcose was). Een vriendin is hier ook bevallen en haar schoonzus was aanwezig. Mijn doula is twee keer bevallen hier en bij allemaal was haar man erbij, net zoals de vrouwen die zij begeleidt bij het bevallen! Ik zou zeggen kies een dokter uit die aan jouw wensen (dat is het mooie van dit land ) voldoet en kijk dan welk ziekenhuis jullie het beste vinden. Succes