Ik vraag dit voor een vriendin van mij. Situatieschets: zij is getrouwd met man en hebben 2 kinderen. Ze hebben een huurwoning. Hij werkt, zij is huismoeder. Zij wil scheiden, hij niet. Ze kan een advocaat niet betalen omdat zij niet werkt en hij alleen het hoognodige geeft voor boodschappen zodat ze geen advocaat kan betalen. hij wil het huis niet verlaten en zij kan dus niet weg omdat ze anders het huis opgeeft. Tevens kan ze nergens langere tijd terecht met haar 2 kinderen. Haar inschrijfduur is gebruikt bij het huren van deze woning (hun oude woning werd gesloopt) dus geen inschrijftijd. Aangezien ze nog getrouwd is, is een uitkering aanvragen geen optie. Ze is al een jaar zeer actief op zoek naar werk (ik help haar ook daarbij) maar zelfs schoonmaak werk of call center word ze afgewezen. Lijkt het nu zo uitzichtloos of zijn er opties die ik mis? Waar kan ze heen? Waar moet ze beginnen? De toevoeging voor een advocaat in familierecht is alsnog 340 en dat heeft ze echt niet. Mediation wil hij niet, alleen therapie en dat wil zij dan weer niet omdat haar gevoel echt klaar is en ze al therapie hebben gehad. De kinderen lijden er enorm onder (gedragsproblemen inmiddels) en het begint langzaam maar zeker meer spoed te krijgen. Hij begint steeds vaker subtiel dreigementen te uiten o.a. dat hij er wel voor zorgt dat de kinderen naar hem gaan, dat hij haar verleden (moeilijke jeugd, therapieen gehad) tegen haar gaat gebruiken daarvoor. Zelfs bij vrienden en familie komen er ronduit denigrerende opmerkingen uit richting haar. Kan iemand haar helpen alsjeblieft? Edit: ze heeft al in haar omgeving gevraagd of iemand haar de 340 kan lenen maar niemand heeft het of wil het geven omdat ze het niet binnen afzienbare tijd kan terugbetalen. Zelfs niet in delen, ze krijgt echt heel weinig van hem. Hij heeft daarentegen wel een goede spaarrekening (en wrijft dit ook steeds in, kan bv wel een weekend weg boeken a 400)
Ze zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd Neem ik aan. Anders al het geld van haar. Kunnen ze niet buj iemand in wonen? Verder weet ik het even niet.
Staat het huis op haar naam? omdat haar jaren zijn gebruikt? Anders zou ik hem van haar inschrijving afhalen.
Op hun beide naam. Ze hebben hun inschrijftijd samengevoegd destijds om een ander huis te kunnen krijgen. Chrystel, volgens mij moeten ze alles delen. Alleen staan de rekeningen op zijn naam (behalve de boodschappen rekening) en heeft ze er wel recht op, alleen geeft hij het niet en om het te krijgen moet ze een advocaat hebben en zo is de cirkel weer rond vind het zo erg voor die kindjes, dit sleept al maanden zo voort.
Ik zou beginnen bij de huisarts! Daar een verwijzing vragen voor maatschappelijk werk. Naar een pro bono advocaat. Inderdaad vragen wat hun manier van trouwen is geweest. Als ze wil scheiden is er hoe dan ook geen dwingen bij om bij hem te blijven.
Waarom stapt ze niet eens naar een maatschappelijk werk(st)er om te kijken of hij/zij haar kan helpen. Ik kan me haast niet voorstellen dat er echt geen mogelijkheid is om bij haar man weg te gaan. Sterkte in ieder geval, lijkt me een lastige situatie
Hebben ze een rechtsbijstands verzekering? Soms wordt daar een advocaat of mediator uit betaald. Ik zou contact opnemen met een advocaat/mediator /rechtshulp & woningbouw. Bij de woningbouw urgentie aanvragen, maar dan heeft ze waarschijnlijk een brief van de advocaat nodig waarin haar situatie geschetst wordt.
Hebben de kinderen een spaarrekening? Misschien kan ze daaruit lenen om de scheiding te kunnen betalen. Maar ja, om weg te kunnen gaan heb je wel geld nodig om een woning te kunnen betalen. Denk aan borg/huur/inrichting. Therapie volgen meer met het doel hem klaar te maken voor een scheiding? Weet niet of dat mogelijk is. Misschien zelf een bankrekening laten openen, en hierop de kinderbijslag laten storten, kindgebonden budget is hieraan gekoppeld. Dus deze ook wijzigen naar haar bankrekening.
werk blijven zoeken, en zorgen dat zo snel mogelijk 1 van de 2 uit huis gaat en scheiden, dan kan ze een uitkering aanvragen en kan ze dus ook een ander huis huren. Verder moet ze zich als de wiedeweerga inschrijven bij de woningbouw, als ze dat nog niet gedaan heeft En inderdaad naar de ha, maatschappelijk werk en de tip van eenkadootje is ook goed! Laat haar het de rekeningnummers van de kinderbijslag en kindgebonden budget veranderen, en evt de andere toeslagen waar ze recht op hebben
Naar het wijkteam gaan, hun kunnen echt met alles helpen. Oa maatschappelijk werk, advocaat regels betreffende het huis. Hij wil er dan wel niet uit, maar als zij voor de kinderen zorgt, zal een rechter echt niet haar met de kids op straat zetten.
Mediation is veel goedkoper: tussen 53 en 105 euro (afhankelijk van je inkomen) plus grifiekosten van 40 euro. En het is nog eens veel beter voor de kinderen, omdat je met twee advocaten al snel in een vechtscheiding terechtkomt. Als het goed is, heeft je vriendin straks na de scheiding een uitkering en de helft van wat er op de bankrekeningen staat (laat haar wel printscreens maken van de banksaldo's of kopieën van binnenkomende afschriften, geld eraf halen is zo gebeurd natuurlijk). Dan zou ze dat bedrag kunnen terugbetalen aan iemand die het haar nu leent, of drie mensen die 50 euro uitlenen, dat moet toch wel lukken? https://www.scheidingswijze.nl/toevoeging-bij-mediationscheiding/
Maar ze hoeft de advocaat toch ook niet contant te betalen. Ze krijgt tzt gewoon een rekening. Ze kan dus alvast beginnen door een afspraak te maken. Sowieso naar het juridisch loket voor het aanvragen van de toevoeging.
En omdat ze dan in een uitkering komt, zal ze waarschijnlijk alles terug kunnen krijgen. Tenminste dat had ik wel.
Naar maatschappelijk werk gaan. Daar heeft ze geen verwijzing voor nodig, ze kan ze gewoon bellen. Eventueel een wijkteam van de gemeente bellen.
Inschrijven woningbouw hier in haaglanden krijg je zoveel jaar kodo. stel je bent in jan 2014 in je huidige woning ingeschreven krijg je dus nu 2 jaar en zoveel manden. dit loopt tot 5 jaar terug dus nu tot 2011. is miss een optie? en naar de huisarts alles optqfel leggen miss weet hij nog opties.
geef haar een usb stick en laat haar alles inscannen en op de stick zetten ook documenten en foto's die ze op een laptop of pc heeft staan. Laat haar de dingen die voor haar van emotionele waarde zijn onderbrengen bij haar ouders bijv, denk aan sieraden e.d.
Dank jullie wel meiden voor alle tips! Ik moest de advocaat vrij snel daarna betalen. Heb haar wel aangegeven dat ze dit van tevoren kan zeggen, en dat ze bv afspreekt dat ze meteen betaald als ze gescheiden en/of inkomen heeft. Mijn ervaring is dat de meeste advocaten dit geen probleem vinden. Ze moet inderdaad beter voor zichzelf opkomen. Ze roept vaak, en snel, dingen, maar krabbelt uiteindelijk terug. Voor een omstander als ik is het niet moeilijk te zien wat het met de kinderen doet. Bij haar komt het niet direct binnen, ook niet als ik het haar aangeef. Mediation wil hij niet helaas. Hij wil een of andere vorm van therapie en anders niks. ze hebben al meerdere therapieen gehad, en hebben momenteel een gezinstherapie). Ze heeft morgen een afspraak bij de huisarts voor een verwijzing maatschappelijk werkster! Nogmaals dank jullie wel meisjes, fijn om te merken dat er toch nog openingen zijn. Ik zag ze echt even niet meer.
Als het huis op hun beiden naam staat kan zij gewoon het huis verlaten hoor, degene waar de kinderen (hoofd)verblijven heeft namelijk het recht op de woning na een scheiding (ik neem aan dat moeder het hoofdverbijf/verzorger van de kinderen is/word). Ook bij aanvraag urgentie dien je eerst het huidige huis op te vragen en zal de rechter altijd in het belang van de kinderen oordelen nl. dat kinderen met hoofdverzorger daar blijven wonen.