Zoontje misschien 5de ziekte, zus 31 weken zwanger, gevaarlijk??

Discussie in 'De lounge' gestart door Esmaralda, 30 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Ik post het hier maar even, want het gaat over een vraag die betrekking heeft tot de zwangerschap, baby en ziekte. Dus ik weet even niet waar ik dit moet posten. Dus dacht doe dan maar hier, als het niet goed staat, sorry daarvoor.

Mijn zoontje heeft verleden week de hele week intensief contact gehad met mijn zus. Mijn zus is momenteel 31 weken zwanger.
    Nu had mijn zoontje gister opeens al wat rare op galbultjes lijkende bultjes op zijn benen en in zijn gezicht.
    Vanochtend waren zijn wangen vuurrood, net als zijn voorhoofd en oren. En overal zitten tja bultjes. Het lijkt op de 5de ziekte, maar ook op rode hond, mazelen en roodvonk.
    Ik ben geen dokter, dus heb geen idee. Hij heeft een klein beetje verhoging (37,6-38,3.) Maar is verder gewoon vrolijk en lijkt geen last van de uitslag/bultjes te hebben.

Hier kun je alleen de huisarts bellen tussen 08:30-09:30 en daarna kun je eigenlijk niet meer terecht voor een afspraak.
    Mijn zoontje ging gisteren later naar bed, en sliep dus uit en was pas om 11:00 wakker. We hebben toen meteen de huisarts gebeld, maar die vertelde dat het enorm druk was en overleg zou plegen met de huisarts op basis van onze informatie.

We moesten om 14:00 terug bellen, dit gedaan en we kregen een drankje (wat onschuldig is volgens hun, Arius ofzo?) voor een allergische reactie?! Ik vind dit zelf belachelijk, ze hebben hem niet eens gezien, maar goed dat terzijde.

Nu sprak ik mijn zus, en die vroeg mij enigszins verschrikt, maar is het geen 5de ziekte dan? Tja dan ga je googelen en tja het lijkt er wel wat maar, maar zoals ik net ook schreef, het kan ook goed wat anders zijn. 6de ziekte heeft hij net 1,5 maand geleden gehad, dus dat lijkt me sterk.

Dus ik weer de huisarts bellen en die wist niet zeker of het kwaad kon de 5de ziekte, als hij dit had. Maar ze dacht dat het tot 20 weken alleen maar kwaad kon.

Ik moet nu om 16:50 terugbellen, alleen om te horen of het gevaarlijk is, maar weet iemand hier al hoe dit zit? Voor hoe ver is de 5de ziekte gevaarlijk voor iemand die 31 weken zwanger is?
    Ik vind het daarnaast toch eigenlijk ook wel prettig om te weten wat hij heet, want het ziet er niet uit. Hij zit onder, en ik heb echt het idee dat het steeds erger word. Het is nu al erger dan vanochtend.
    Ik vind het ook niet prettig om hem medicijnen te gaan geven zonder dat ze hem gezien hebben, of ben ik nou raar?

2. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Is volgens mij gevaarlijk tot 20 wk... Succes!

3. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Tegen de vijfde kinderziekte worden geen medicijnen voorgeschreven...
    Naar mijn weten is het alleen tijdens de eerste periode ve zwangerschap iets gevaarlijker, anders evt overleggen met de hap.
    Het parvo virus moet uit zichzelf weer uit het lichaam verdwijnen..besmetting is 1 a 2 weken voordat de klachten optreden

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    heeft je zus al contact gehad met haar arts/verloskundige of diegene die haar zwangerschap begeleid? Die weet mogelijk de gevaren en of er acties ondernomen moeten worden.

Vlekjesziektes gaan over het algemeen vrij snel. Dat heb je vast ook gemerkt met de 6e ziekte... Dus dat het nu erger wordt is niet zo gek denk ik.

En medicatie geven zonder dat je weet wat je kindje heeft: Heb je de medicatie al bekeken en uitgezocht of het inderdaad zo onschuldig is of niet? Aan de hand daarvan zou ik beslissen of ik het aan mijn kindje zou geven of niet.

5. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    @Moontje: Oke, dus wel, nou gelukkig maar! Bedankt voor je antwoord!

@Moonlight: Nee dat weet ik, hoeft ook niet, maar ik vind het sowieso wel fijn om te weten wat hij heeft.
    Ik vind het alleen raar dat ze hem medicijnen voorschrijven zonder hem gezien te hebben.

@Athina: Nee, want we weten niet zeker of het wel de 5de ziekte is. Straks moet ze bloedprikken en alles, terwijl het helemaal de 5de ziekte niet was.
    Maar ik lees nu dat het tot 20 weken echt gevaarlijk is. Dus ik denk dat het dan wel meevalt. Maar dan alsnog willen we eerst zeker weten of het wel de 5de ziekte is.

Van die Aerius kun je suf, duizelig en moe worden, vind dat best heftige bijwerkingen voor een kindje van 1.

6. wensdroom

wensdroom Fanatiek lid

18 okt 2012
    3.487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    Ik zou anders naar de hap gaan en zeggen dat je graag wil dat ze nar hem kijken ( als je bij je eigen huisarts niet terecht kan) medicijn geven zonder dat ze je zoontje hebben gezien vind ik raar.. zou dus eerst wel willen weten wat mijn kind heeft voordat ik medicatie zou geven, ik zou willen dat ze ernaar keken. en wat betreft of het kwaad kwam voor de zwngerschap van je zus kun je ook alleen maar zeker weten als je weet wat je zoontje heeft. en als je dat weet is het voor je zus verstandig om contact op te nemen met haar verloskundige/gynaecoloog.

7. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Het is idd tót 20 weken gevaarlijk, plus de meesten hebben er antistoffen voor.

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    5de ziekte(parvo virus) is alleen een risico tot 20 weken zwangerschap.Dit is sowieso nooit wetenschappelijk bewezen maar oplettendheid is geboden.
    Iedere vlekjesziekte is voor het uitbreken van de vlekjes al besmettelijk.De huisarts kan kijken maar vaak geven ze het beestje een naam en noemen ze het een vijfde ziekte om de ouders gerust te stellen.Er zijn zeker meer dan 100 virusziektes met vlekjes.Je moet natuurlijk wel zeker weten dat het geen rode hond/mazelen oid is want dan heeft een arts meldingsplicht.

Heb je anders een foto zodat we het kunnen zien?

9. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Nouja de hap zit hier 30 km verderop en is eigenlijk alleen voor spoed, en spoed is dit niet.
    Ik bedoel als het wel gevaarlijk zou zijn, kun je er toch niks meer tegen doen. Beetje cru, maar dan maakt het ook niet uit of we het morgen weten of niet.

We hebben net contact weer gehad met de huisarts en zij vertelde me ook dat het tot 20 weken echt gevaarlijk is.
    Ik ben dus wel gerustgesteld, maar mijn zus niet.
    De huisarts vertelde wel dat mijn zus nog even contact met haar eigen huisarts kon opnemen voor een eventuele bloedtest om geruststelling te geven.
    Dit gaat mijn zus morgen dus ook even doen.

Verder vertelde ze dat we het drankje wel konden geven, en dat een antibiotica kuurtje heftiger was. Nahjah dit doen we dan maar. Als de uitslag dan wegtrekt, weten we dat het een allergische reactie is. Als het hetzelfde blijft kunnen we morgen bellen voor een afspraak.

Ik zal zo ff een foto maken, hij slaapt nog.

10. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben ook in contact geweest met een kindje die dit ook had, tijdens mijn zwangerschap, waarschijnlijk heeft je zus deze ziekte zelf ook wel gehad, dan is het niet gevaarlijk. Dit kunnen ze in haar bloed zo zien.

Ik heb de vk gebeld en zei hebben dit onderzocht er was niks aan de hand.

11. moonymuppet

moonymuppet Niet meer actief

ik zou mijn kind helemaal geen medicatie geven als ze hem niet gezien hebben....

12. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Is tot 20 weken gevaarlijk als je geen antistoffen hebt, heb je die wel dan is er niets aan de hand. Ik moest tot 20 weken thuis blijven van mijn werk omdat het daar heerste en ik geen antistoffen had.

Ze kan het nu laten testen, maar over 3 weken moet dat dan nog een keer want pas dan kunnen ze zien of (als ze nu nog geen antistoffen heeft) ze besmet is.

Maar ze zit al in de 31e week, dus ze hoeft zich sowieso nergens druk om te maken.

13. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Het is een ander middel, het heet Desloratadine en van dit middel word je niet slaperig. Het schijnt een heel onschuldig medicijn te zijn en het schijnt ook heel lang gebruikt te mogen worden net zoals zoutoplossing. We hebben ook een mega grote fles gekregen. Ik gebruik zelf een soortgelijk middel en weet dat het niet echt heftige medicijnen zijn.
    Ik vind het ook niet prettig zoals dit gegaan is, maar ik moet toch wat. Misschien is het idd wel een allergische reactie, dat kan ook best.

@Doortje: Bedankt voor je verhaal, fijn om te lezen dat het geen kwaad kan. Ik ben gerustgesteld, nu mijn zus nog haha

Zo ziet het er trouwens uit:

14. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Nog 2

15. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    ....

16. Denise K

Denise K Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    Zo zag zoonlief er ook uit toen hij de 5e ziekte had. Het lijkt erger te worden omdat die paar rode spikkeltjes waar het mee begint een soort waas worden. Het zijn er gewoon heel veel dicht op elkaar. Gelukkig een kinderziekte waar ze vrijwel geen last van hebben..

Maar, snap wel dat je zus zich toch niet helemaal gerust voelt..

17. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Mijn kinderen hebben afgelopen zomer de 5de ziekte gehad en hadden gespeeld bij de buurvrouw, die 37 weken zwanger was. Toch maar even gemeld en die moest toen toch naar de vlos. Die vroeg of ze het als kind had gehad. Dat wist de buuf niet en ze moest toen gelijk door om bloed te laten prikken, om te kijken of er antistoffen in bloed zaten. Gelukkig had ze het al gehad en kon het verder geen kwaad.

18. maanvrouwtje

maanvrouwtje Bekend lid

26 dec 2010
    884
    0
    0
    #18 maanvrouwtje, 30 dec 2013
    Laatst bewerkt: 30 dec 2013
    5e ziekte zie je meestal in het voorjaar en in de zomer, meestal ook tussen de 4 en 10 jaar. Wat inderdaad niet uitsluit dat hij het niet kan hebben. Zie thuisarts.nl, trefwoord 5e ziekte.

Vind het wel slim om aerius te proberen, als morgen alles weg is, weet je idd dat het een allergische reactie was.

Kun je de vlekjes voelen op de buik? Bij de vijfde ziekte niet namelijk.

19. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    @denise: ja snap ik ook heel goed hoor! Vind het ook naar dit weer. Ik ben blij dat ze morgen haar vk even belt voor die bloedtest. Dan weten we het zeker.

Maar jij vind dus ook wel dat het erop lijkt net als stroopie. Nouja ik haal hem morgen vroeg uit bed om te bekijken of het al minder is geworden. Zo niet bel ik meteen weer de huisarts.

@maanvrouwtje: we hebben het hem vanmiddag gegeven dus ben benieuwd.

20. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Het kan 5de ziekte zijn maar ook een andere vlekjes ziekte.
    Ik vind het ook iets weg hebben van een allergische reactie en ook wel een soort van eczeem.
    Die vlekjes blijven altijd een gok maar je zus hoeft zich echt geen zorgen te maken maar ik begrijp haar ook wel.
    Ik hoop dat die morgen niet helemaal een krentenbol is.Hij heeft ieder geval lol erin haha

Deel Deze Pagina