op mn werk zijn we een zelfsturend team geworden, dus er word van ons verwacht dat we veel dingen onderling zelf regelen. zo ook onverwachte dagen vrij die niet gepland stonden. ik wilde onverwachts een weekend vrij dus ik heb mijn 14 collega's een mail gestuurd met de vraag of iemand mij uit de brand kon helpen en de vraag om een reaktie terug. ook als ze niks voor me konden betekenen. we zijn nu bijna 10 dagen verder en ik heb wel geteld 4 reakties terug gekregen. 1 die me kon helpen en 3 die niks voor me konden betekenen. het zijn ook bijna steeds dezelfde die wel reageren en de rest dus niet. en eerlijk, ik ben diep teleurgesteld dat de rest gewoon niet de moeite neemt om een reaktie terug te sturen. kleine moeite om te zeggen dat je niet kan. dan heb ik iig nog een beetje het idee dat er naar gekeken is. met deze mentaliteit word dat hele zelfsturende team dus helemaal niks he. kan ik het maken om er een mail uit te gooien waarin ik mn teleurstelling duidelijk maak? op een nette manier natuurlijk.
Ik herken dit; weliswaar in een andere setting maar toch... Ik zou het niet doen, want ik heb dezelfde teleurstelling getoond, en word nu met de nek aangekeken en zelfs uitgemaakt voor irritante b*tch. Oké, bij mij zijn het wel negentienjarigen en daardoor extra kinderachtig, maar toch...
Ik vermoed dat je in de welzijnssector zit. Ik zou zeer zeker wel een mail sturen, niet zozeer om jouw persoonlijke ervaring, maar inderdaad, dit is niet de instelling van een zelfsturend team.
Ja, dat vind ik wel. Aangezien je in een team werkt, kan je best laten blijken dat je teleurgesteld bent / het jammer vindt. Ik zou alleen geen hele boos mail sturen, dan kan je er vergif opnemen dat het voltallige team wél reageert. Misschien kan je het ook bij je leidinggevende neerleggen?
Ik zou het zeker zeggen. Anders veranderd er niks. In een zelfsturend team moet je het met elkaar doen. Het niet aanvallend mailen en bij jezelf houden maar wel eerlijk zijn. Doe je niemand kwaad mee toch? Succes!
Ik heb altijd een hekel aan dat soort mailtjes. Misschien zijn mensen wel gewoon vergeten te reageren. Ik lees mijn mails altijd snel aan het begin van de dienst en heb niet altijd tijd om direct te reageren maar vergeet het dan in de loop van de dag... Heb liever dat mensen dan even vragen hoe het zit... (En trouwens kun je veel sneller face to face vragen of ze willen ruilen...)
Ze heeft 14 collega's. En sorry maar je kunt ook een briefje neerleggen met dingen die je nog moet doen. Vergeten kan eens voorkomen maar getuigt niet erg van stiptheid als dat vaker gebeurt. Dáár zou ik dus niet vrolijk van worden, zeker niet in een zelfsturend team. Komt zo gemakzuchtig over.
Ik zou het absoluut kenbaar maken, Een zelfsturend team betekend dat je gewoon netjes op elkaar reageert, met 14 collegas is een mail de korste klap. Tevens vermoed ik dat je niet eens alle collegas allemaal ziet?? dan is face to face zo wie zo lastig.
As jullie regelmatig vergaderen zou ik eerder daar als punt inbrengen. En dan op een algemene manier van, hoe gaan we om met onverwachts vrij vragen etc. En dan je mail als 'voorbeeld'. Ik denk dat je daar meer mee bereikt. Ikzelf vind dat soort mails namelijk erg irritant. Als je vrij wil, regel dat dan gewoon op tijd, zou ik geneigd zijn te denken. Doe ik zelf ook namelijk. En hoe weinig het ook is, ik heb echt niet altijd tijd en zin om mn mail te lezen, laat staan te reageren.
Mails hebben bij ons geen prioriteit. Tenzij het over zaken gaan op de directe werkvloer. Wij hebben dan ook (als zelfsturend team) de regel zoek eerst zelf even uit wie er in aanmerking komen om uberhaupt te ruilen. Wij hebben 21 mensen in onregelmatige diensten in het team en als ik telkens moet reageren op mails of iemand wil ruilen dan ben ik veel tijd kwijt met mails beantwoorden terwijl ik genoeg andere zaken te doen heb. En mails kunnen makkelijk verkeerd geintrepreteeerd worden dus ik zou onvrede niet over de email uiten maar face to face.
Ja precies, dat vind ik dus ook. En het is persoonlijk hoor, maar ik heb echt een hekel aan mailtjes van mensen die last-minute vrij willen. Regel dat op tijd, en anders jammer dan. Als ik een keer zoiets heb, zeg ik meestal gewoon, sorry ik moet werken. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Als die regels in het team helder zijn is dat prima. In het geval van Ts weet ik dus niet. Ik reageerde op jou omdat ik het zo gemakzuchtig over vond komen maar als dat de afspraak is bij jullie dan prima toch
Een beetje of topic maar wat een domme redenering vind ik dit .. Alsof iedereen die jonger is dan jij meteen extra kinderachtig moet zijn !
Ik weet denk ik al precies waar jij werkt. Hoofdkantoor toevallig in Almelo zitten? Als dit je werkgever is, kan ik je verzekeren dat heel dat idee van zelf aansturende teams gedoemd zijn te mislukken. Mede door de instelingen van sommige collega's. Ik liep ook elke keer tegen deze problemen op en vanuit kantoor kon niemand mij helpen. Ik ben uiteindelijk opgestapt. Duffe ellende met niet de juiste mentaliteit.
Zou er gewoon even een mailtje uitgooien met de vraag of de mensen die nog niet gereageerd hebben dit alsnog even zouden willen doen. Of denk ik nu te makkelijk? Zo veel werk is "Ik kan niet" of "ik kan wel" typen toch niet? Gelukkig werk ik het merendeel met mannen, die zijn daar wat makkelijker in.
Ten eerste, het word van ons verwacht dat we "dit soort" mailtjes versturen. We moeten dit zelf oplossen.ik vraag ook nergens om een direkte reactie. We zijn nu 10 dagen verder.... En 10 mensen die vergeten terug te mailen En zoals ik al schreef, het zijn steeds dezelfde. Face tot face is lastig bij ons. We zien elkaar eens in de 2 weken en soms eens in de maand waarbij de helft soms niet aanwezig is. Als ik 14 mensen af moet bellen dan ben ik superlang bezig omdat niet iedereen opneemt of aan het werk is. Dan moet de voicemail ingesprijen worden en dan heb ik hetzelfde probleem als bij de mail....
Er kunnen altijd dingen tussen door komen en ik vind dat dit in een goed functionerend team, ook moet kunnen. De vaste vakanties worden dus al ver van te voren door gegeven en dingen als bijv dagjes uit, onverwachte last minutes enz kunnen tussendoor komen. Je kan niet altijd alles ver van te voren plannen. Onderling gebeurd het dus wel eens dat we van een collega de vraag krijgen om iets te ruilen. Sorry, ik vind dat een kwestie van collegialiteit.