narcissen..je dochtertje is nog geen 2 weken oud en je laat haar nu al huilen? Kan dat geen kwaad dan..ik durf dat niet goed aan ibj Eslem zo bang dat ze ecth super van streek raakt..
Ik leg Evi ook altijd wakker in haar bed en ze gaat 9 van de 10 keer goed zelf slapen. Wat ik alleen wel doe is, als ik haar 's-nachts hoor (is ze een beetje aan het jammeren, niet aan het huilen), dan ga ik heel zachtjes naar haar kamertje en geef ik haar speentje. Ik praat verder niet en laat ook niet zien dat ik er ben. Maar als ik dat niet doe gaat ze uiteindelijk wel huilen en dan is ze zeker wakker. Terwijl als ik haar haar speentje geef, dan valt ze weer in slaap
als je zachtjes aan zn oortje trekt boven aan de schelp en hij reageerd hierop hebben ze 9 van de 10 keer oorpijn
Ik zou hem gewoon lekker bij me houden, daar voelt je kindje zich het veiligst. Rust en regelmaat zijn heel belangrijk, maar daar kun je rond de 3/4 maand wel mee beginnen. wat snapt een kindje van een paar weken nou van deze regel. hij/zij wil gewoon mama. Ik heb chiem de eerste maanden heel veel bij me gehad, hij huilde en sliep niet tussen 10:00 en 23;00, vanaf 10 weken hebben we gewrekt volgens RRR en vanf toen heeft hij het opgepakt. Kijk en luister naar (obeserveer hem) je kindje en naar zijn behoefte, kindje komen niet uit boekjes, maar uit jou. Luister ook naar je gevoel, laat je kindje even huilen als je denkt dat hij het nodig heeft, draag het bij je als het in paniek raakt of steeds harder gaat huilen. Nogmaals je kindje is geen boekje, luister naar jezelf. p.s ik heb het boekje van Ria Blom ook gelezen. Ik heb eruit gehaald waarvan ik dacht dat het bij me pastte, de rest heb ik niet toegepast. Ria staat niet garant voor suc6. Luister naar je gevoel, wat de boekjes ook zeggen.
Daar beni k het el een beetje mee eens loesje.. Ik moet ook zeggen dat ik echt nog geen regelmaat kan hebben met haar...wel een bepaalde volgorde van dingen..maar als ze bijv. zoals de laatste twee dagen van sochtends vroeg tot 3 uur smiddags niet slaapt..tsja welke regelmaat moet ik dan aanhouden? Ik raak wel wanhopig..weet niet of dit normaal is..of dat het een fase is of dat er wellicht iets met haar is.. Ze sliep zo goed de eerste week..helemaal nergens last van..alleen borstvoeding ging niet zo goed..qua pijn dan..en nu opeens pff.. Baker haar dan in..maar ik heb niet het idee dat het nut heeft..niet voor overdag iniedergeval..ze ligt nu op mijn bed te slapen..ben uiteindelijk maar om 3 uur met haar op mijn bed gaan liggen en haar op mijn buik gelegd en samen in slaap gevallen..tot half 6 toen ben ik opgestaan..en heb haar laten liggen..ze slaapt nog steeds..nou dit is een record hoor..ze zal zo wel wakker worden kan niet anders..hoop wel dat ze vanavond ook gewoon zal slapen *zucht*...anders ben ik nog verder van huis.. Ik vind het niet erg dat ze niet veel slaapt..maar ik loop dan de hele dag met haar...dat i shet nadeel kan haar niet even ergens neer zetten of in de box doen daar is ze nog te klein voor... Nou ze is nu wakker heeh ik ga haar er uit halen..
Gulay, kan je Eslem niet gewoon in de box leggen? Kan jou box niet omhoog zodat ze niet onder op de bodem ligt?
Het lijkt me erg zwaar als je baby zoveel huilt en slecht slaapt. Wat ik in je verhaal niet zo goed snap is dat je kleine pas 2 weken oud is en je al heel veel hebt geprobeerd. Zouden sommige dingen, zoals RR, niet langer nodig hebben om te kunnen werken? Het zijn tenslotte geen wondermiddelen die in 1 keer voor succes zorgen.
susanne ik heb een box..die is gewoon hoog..maar daar blijft ze geen 3 minuten in stil Pendrag heb je het tegen mij? Ik weet niet wat RR is..en woon zelf niet in Nederland..dus ik heb zoiets niet toegepast.. Eslem huilt trouwens niet..ze slaapt gewoon weinig..en om te voorkomen dat ze gaat huilen zit ik dan de hele dag met haar en heb haar dus heel veel aan de borst..wat weer pijn veroorzaakt bij mij omdat ze slecht hapt..
RR = Rust en Regelmaat... Eigenlijk is het Rust, Regelmaat en Reinheid. En dat heeft zeker langer nodig om te kunnen gaan werken... Je moet in een bepaald ritme komen en je kindje moet dat ritme gaan herkennen. Dat heeft hier toch zeker een dikke week geduurd, als het niet langer was.
Gulay ik herken je wanhoop. Ik lag ook samen met chiem in ons bed, zodat ik hem vast kon houden als hij weereens heel onrustig met zijn armen en benen lag te zwaaien. Op die manier hield ik ook zijn speen in zijn mond. In de hoop dat hij even een uurtje zou gaan slapen. Weken heb ik het zo gedaan, elke keer toch weer proberen in bed te leggen, even laten huilen. Maar hij hield het huilen uren vol en werd pas rustig als ik bij hem was. Toen ik dit als een "compliment"ging zien, zovan; alleen ik kan hem troosten en hij heeft mij nodig bij mij voelt hij zich rustig en veilig, kon ik er beter mee omgaan. Van rond wiegen/lopen werd hij ook heel rustig, dit heeft denk ik te maken met het feit dat baby's negen maanden in de buik worden rond geschommeld. Nogmaals we kunnen niet verwachten, van een kindje dat 9 maanden lang lekker warm in je buik heeft gezeten en daar helemaal geen RRR kende, dat hij/zij het buiten de buik ineeens oppakt. Geef je kindje het geduld om dit te leren en doe het in stapjes. Ik heb Chiem bijv wel regelmatig in zijn bedje gelegd zodat hij daar vertrouwd mee zou raken, maar blijf hij huilen dan pakte ik hem er gewoon uit. En op een dag pakte hij het op en zo heb ik de slaapjes in zijn bed uitgebreid. Soms moet je ook bepaalde patronen doorbreken en moet je hem/haar even laten huilen, maar je hoort aan het huilen van je kindje snel genoeg of het paniek is of een vermoeid huiltje. Luister naar je gevoel en echt de tijd dat Eslem zich aan de RRR houdt komt echt, help haar daarbij zodra je merkt dat zij het nodig heeft. Huiltjes herken gebeurde bij mij pas rond een week of 12, vanaf toen was het bieden van RRR ook veel makkelijker omdat je pijn van honger en van vermoeidheid kunt onderscheiden. Tot deze tijd zo ik zeggen, laat je kindje voelen dat het bij jou zich zelf mag zijn en mag wennen aan het bestaan hier op de wereld. Jij bent zijn belangrijkste persoon, zorg dat zij de kans krijgt om zelfstandig te worden maar niet tenkoste van alles. Ze zeggen wel eens dat je kindje laten huilen hem zelfstandig maakt en dat ze zo leren zich zelf te vertrouwen. Maar ik vind dat een baby vooral moet weten dat je er voor hem bent, en dat je zodra de tijd er rijp voor is moet helpen in zijn zelfstandigheid. Gulay ik hoop dat je met jullie zo snel mogelijk de goede kant op gaat, want niets is zo erg als een kindje dat huilt. Nog even toevoegen; huilen mag, moet ook weleens en ze houden er echt niet gelijk wat aan over. Het is ook een manier om de dag te verwerken en om je energie kwijt te raken. Maar laat een kindje niet tot over zijn toeren huilen. Begin met een paar minuutjes en bereidt dat uit. Ik zei altijd tegen mensen die tegen mij zeiden: "laat hem maar huilen, wordt vanzelf wel stil." dat ik hun toch ook niet laat huilen als ze verdriet hebben. iedereen wilt toch troost en warmte voelen als je verdriet hebt. En een baby helemaal, wat snapt zo'n kleintje nou! Dit is wat ik deed en vind, maar ik heb ook alleen maar naar me gevoel geluisterd en gedaan wat mij pastte.
Daar ben ik het ook mee eens, wij zijn er voor onze kleine knul als hij pijn of verdriet heeft. Hij is ook 3 weken te vroeg geboren en heeft naar mijn gevoel nog veel geborgenheid nodig. Dus lekker knuffelen, lopen, wiegen en troosten. Hij slaapt wel in zijn bedje, maar als hij steeds weer om ons roept, halen we hem er gewoon uit en leggen we hem op onze buik tot hij rustig is of mag hij lekker in de box slapen. Als hij dan onrustig wakker wordt, weet hij dat wij in de buurt zijn. Het is toch het mooiste wat er is om je eigen kleintje lekker te knuffelen? Als je nu al begint met RR, heb je straks spijt. Ik zou in ieder geval niet zo hard kunnen zijn nu al. Dat komt allemaal nog wel als Casper bij ons gewend is. Moontje
bedankt voor je tips loesjes.. Ik ben vandaag ook maar met haar in bed gaan slapen..en ze ligt nu bij mijn man te slapen..ik weet het anders ook niet..ze was vannacht om half 3 wakker en heeft daarna niet meer geslapen..ook niet bij ons in bed.. Ze huilt overigens niet hoor..alleen wanneer ze dus uit haar bedje wilt..ze is dus geen huilbaby.. Mijn grootste probleem is dus het aanleggen aan de borst..dit kan dus ook een reden zijn voor haar korte slaapjes..dus dit moet ik zien op te lossen..
Nala, sorry ik was bijna vergeten dat het jou topic was. Ik dacht de hele tijd dat Gulay deze topic had geopend. Hopelijk heb ook wat aan alles wat er gezegd is door ons allemaal. Blijf bij jezelf en houd vertrouwen, luister naar je kindje en je gevoel. En niet naar de boekjes al zijn ze een goede lijdraad soms. @Gulay heb je er al weleens een lactatiedeskundige bijgehad, die kunnen je enorm goed helpen met het aanleggen van je kindje. En volgens mij komen ze gewoon bij je thuis.
loesje alles wat jij zegt herken ik in mezelf... precies hoe jij denkt denk ik ook... je kindje heeft je nodig en als jij als moeder het goed vind om je kindje vast te houden gewoon doen... jij bent het belangrijkste persoon... en leren komt heus wel... maar ze zijn nog zo jong en kwetsbaar en ze hebben warmte en liefde nodig.... en verwennen ... tuurljk verwen je ze... het is toch het belangrijkste in je leven?
Thanx Loesjes! Wat jij beschrijft is eigenlijk precies hoe ik het wil doen. Daar ben ik de laatste dagen achter gekomen. Ik trek het simpelweg niet om hem over zijn toeren te laten gaan en niemand maakt mij meer wijs dat hij afhankelijk wordt/blijft als hij nu nog niet alleen in slaap kan vallen. Ik luister naar m'n gevoel en dat betekent in dit geval dat ik een heleboel moet wiegen voor een piepklein slaapje. Maar dan weet m'n mannetje wel dat ik er voor hem ben! Ik moet alleen uitkijken dat ik ergens ook nog aan mezelf toe kom, want ik zit er behoorlijk doorheen...
Nala, ik heb heel vaak een beroep gedaan om mijn ouders, die dat met alle liefde deden. Ook omdat ze zagen dat ik er aan kapot ging....heb je iemand in je omgeving die je vertrouwd en die even een uurtje of wat met Hugo kan wandelen. Ik heb chiem ook weleens een halve dag bij me ouders gebracht in het begin, gewoon even bij slapen, even eruit. Ik hoop dat je iemand heb want als jij je geod voelt zal Hugo dat zeker merken. Doe iets waar je energie van krijgt....misschien een papadag invoeren?
Ik vind het inderdaad heerlijk om af en toe even niet met hem bezig te zijn en even op te laden. Gister is mijn vriend even met Hugo naar zijn ouders geweest en heb ik de hele ochtend in bad gelegen. Ohh wat was ik daar aan toe zeg! Dat kan ik 's avonds niet doen omdat de badkamer naast Hugo's kamer is en als ie slaapt, dan ben ik daar zuinig op hahah. Ook begint ie de nachten wat langer te maken zodat ik zelf ook wat lekkerder slaap. En vandaag is ie echt het zonnetje in huis. Lekker kletsen en lachen en spelen. Heeft vanmorgen zelfs nog een paar uurtjes in z'n bed geslapen. Yes! Uit zulke dagen haal ik ook energie Vanaf wanneer is Chiem overdag een beetje gaan slapen loesjes? Dat ie er echt een ritme in had bedoel ik...
Ik herken dit absoluut. Mijn dochtertje Lynn heeft precies hetzelfde. Op de arm in slaap wiegen en dan slaapt ze vrijwel meteen, als we haar vervolgens in bedje willen leggen is ze meteen weer wakker. Wij hebben nu het volgde gedaan, sowieso de rust en regelmaat is er belangrijk maar we merkte ook dat Lynn in bedje behoefte heeft aan warmte. Als ze bij ons ligt voelt ze natuurlijk onze lichaamswarmte, daar valt ze mee in slaap. Als we haar dan willen wegleggen in bed wordt ze wakker omdat haar bedje koud is. Nu doen we het bedje voorverwarmen met een kruik en leggen haar dan in bed. Ze komt dus in een warm bedje en dat vindt ze heerlijk.