kraamhulp - temperaturen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door giebel, 30 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Ik heb wel eens gelezen en gehoord dat een kraamhulp altijd anaal de temperatuur wil meten ipv in het oor?

Is dat echt zo?

Lijkt mij vet ongemakkelijk. Maar los daarvan: toen ik de eerste keer bevallen ben (dat zou nu de komende nacht zijn,als het weer zo zou gaan, ik hoop het niet;)), heb ik 4 dagen in het ziekenhuis gelegen. Daar werd de temperatuur altijd via het oor gemeten. Het lijkt mij vreemd dat ze in het ziekenhuis minder nauwkeurig zouden doen dan gewoon thuis, of ligt dat aan mij?

Ze hebben daar trouwens alleen gevoeld of de baarmoeder genoeg kromp en elke dag de temperatuur/bloeddruk. Maar ook hechtingen ofzo, van onder hebben ze daar nooit gekeken.

Wat moet ik verwachten als het nu wel normaal zou verlopen, van een kraamhulp?

2. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Gewoon aangeven dat je het zo niet wilt.

Heeft mijn zus ook beide keren aangegeven en hebben ze toen oor of onder de oksel gedaan. Ze maakten er geen probleem van.
    Zij heeft trouwens ook geen complicaties gehad tijdens de bevalling dus dat scheelt misschien ook wel.

3. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    Nee bij mij nu 2 kraamweken onder de arm of oor. Als.ie hoger uitvalt dan normaal, dan wordt anaal gecheckt.
    Maar als.je een goeie oorthermometer hebt die gewoon gebruiken. Huisartsen gebruiken die tegenwoordig ook.

Alleen voor de kleine wordt wel gewoon anaal gedaan.

4. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Bij mij werdt er onder mijn oksel gemeten met een thermometer van het kraampakket.

5. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Hier wel anaal, maar dat was omdat de kleine en ik beiden koorts hadden na de geboorte

6. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Hier gewoon in mijn oor hoor!

7. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Hier ook gewoon in het oor hoor. Oorthermometers zijn tegenwoordig best nauwkeurig. Daarnaast komt het als je temperatuur normaal is ook niet aan op .1 of .2 graden. Bij echte koorts lijkt anaal me wel veiliger, maar dan kun je dit toch gewoon zelf doen?

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier beide keren anaal. Is gewoon het meest nauwkeurig...

9. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Hier wel anaal, maakte me eerlijk gezegd ook geen bal uit, er werd ook gekeken naar de hechtingen dus ja.. als ik dr toch voor lig:D

10. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Hier gewoon anaal toch echt het betrouwbaarst... En elke dag de hechtingen controleren maakt mij allemaal niets uit hoor.
    Ben wel wat gewend werk zelf ook in de zorg.

Oor thermoters ben ik niet weg van geven vaak in alle 2 de oren een andere temp aan ( 2 weken terug ook weer HA deed check bij client in oor en ook even de andere en gaven meer dan graag verschil aan)

Doe mij de ouderwetse manier maar

11. Witnie

Witnie Actief lid

14 aug 2013
    120
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier de eerste keer via oor, tweede keer anaal totdat ik aangaf zon gruwelijke last van m'n aambeien te hebben, toen via oor

12. godblessed

godblessed Bekend lid

11 mei 2014
    741
    0
    0
    studeren
    Gelderland
    Hier anaal maar mocht hetzelf doen en het erna aan haar geven vond dat wel zo fijn

13. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Hier in het oor en ook een keer rectaal.

In het ziekenhuis in het oor. Maar die zijn geijkt, die je thuis hebt niet lijkt me.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.777
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij de eerste hebben we steeds geloof ik onder mijn arm of in mijn mond gemeten. Niet anaal in ieder geval. En bij de tweede was ik inmiddels trotse bezitter van zo'n fijne onbetrouwbare oorthermometer (waarbij ik vooraf door regelmatig ooraal (hihi) en oraal te meten had uitgevogeld wat het verschil was.) Maar ik voelde me beide keren ook absoluut niet koortsig. Was dat wel het geval geweest, had ik het wel anaal willen weten. Maar dan stop ik em er zelf wel even in hoor, daar heb ik geen kraamhulp voor nodig. ;)

15. cooksie

cooksie Bekend lid

24 aug 2012
    516
    0
    0
    midden van NL
    Hier rectaal, wel zelf.

16. Kittehs

Kittehs Niet meer actief

Ik wil dus echt geen thermometer in mijn kont. Vind het al vervelend genoeg dat ik moet bevallen ;)

17. mams1

mams1 Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.121
    800
    113
    Gewoon onder oksel

Toen ik koorts had, had ik dat echt wel door zonder te tempen hoor haha (had borstontsteking)

18. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Hier ook thuis anaal...vond het altijd heel gênant.
    Deze keer ga ik ZEGGEN (en dus niet vragen) dat ik het zelf wil doen!

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.777
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zijn er serieus kraamhulpen die tegen je zeggen 'draai je maar even om en doe je broek naar beneden?' Pfff, dat zou van mij echt niet hoeven hoor! Zeker als je je prima voelt. Dan is temperaturen onder oksel of met een oorthermometer echt wel genoeg. Bij twijfel kun je altijd nog rectaal gaan meten. En dan gewoon zelf!

20. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Ok, lijkt mij ook dat als er geen aanleiding is, een oor of oksel toch prima volstaat?
    En als het echt moet, dan kan je dat idd toch zelf wel? Maar ik heb geen kraampakket (heb nog veel vd vorige x) maar vd kraamzorg zeiden ze wat ik in huis moest hebben. Oa thermometer voor mezelf en de baby. Voor de baby heb ik, en voor ons zelf een oorthermometer. Als ik voor de zekerheid wel een 'gewone' voor mezelf haal, is dat dan een andere dan voor een kind? Missschien een stomme vraag, maar de laatste x dat ik een thermometer in mijn jeweetwel heb gehad, kan ik mij echt niet herrinneren....

Deel Deze Pagina