Mijn dochtertje heeft sinds een week of zo iets nieuws, ze doet het vooral bij mij, niet bij mijn man. Als ik bezig ben (koken, huishouden oid) gaat ze expres haar hoofd stoten (vlak naast me), en dan "huilen". Dan komt ze naar me toe om getroost te worden. Het is echt mega-nep, ligt er zooo dik bovenop. Maar doet ze dit omdat ik haar te weinig aandacht geef? Ik zag pas een aflevering van supernanny, en daar was een kind dat kramp ging faken, om aandacht te vragen van dr moeder die vooral bezig was met de (jongere) tweeling en niet met haar. Nu ben ik dus bang dat ik haar niet genoeg aandacht geef en dat dit een schreeuw om aandacht en genegenheid is. Maar ze heeft geen broertjes of zusje of zo en ik ben er ook echt wel voor haar. kHoef toch niet 24/7 met haar te spelen? Wat dan met koken, huishouden? Ze kan nu stukken beter alleen spelen, speelt ook lekker buiten en zo. tIs geen babietje meer, toch? Of zie ik het nu verkeerd. Ik zorg ervoor dat ik elke dag echt met alle aandacht voor haar met haar speel, binnen en/of buiten. Ik ben werkloos en ben dus hele dagen bij haar. Is dit een fase van uitproberen?
Mijn dochter doet dit als ze boos is. Ik zorg dan dat ik snel iets van een kussen ofzo onder dr hoofd schuif en verder negeer ik het. Stap ik letterlijk over haar heen. Ze doet het puur uit nijd, dus dit gedrag ga ik niet belonen met aandacht. Merk dat het sinds we dit consequent doen, hard minder wordt! Maarre....eng is het he, als ze dat doen.
dit is geen aandacht tekort hoor, lijkt inderdaad een fase van uitproberen, de tip van Zena is een goeie! niet belonen met aandacht, hopelijk werkt dat ook voor jouw dochtertje.
ik lees even mee, onze zoon doet dit ook .. hij slaat zich zelf ook voor zijn kop. vind het zoo moeilijk om ermee om te gaan. hoe moet ik het goed aanpakken. vanmorgen ging mijn man boven iets pakken en deed de tussen deur dicht onze zoon liep echt bewust mega hard tegen die deur aan ...
idd niet belonen met aandacht geven. Gewoon er over heen stappen en er niet op in gaan. Duurt even voordat deze methode aanslaat maar het helpt wel! Zo ben ik nu druk bezig met het huilen om zijn zin te krijgen te negeren. Je wilt er snel aan toe geven maar ik hou voet bij stuk en negeer het volkomen dan is hij maar boos En ik merk dat het nu wel beterder gaat.
Ja idd aandacht vragen; Iris 'stoot' zich niet maar wil wel steeds getild worden als ik kook. Meestal zet ik wat bordjes / bakjes en lepels op de grond, doe er bv wat droge macaroni in en kan zij ook koken. ALs ik t huishouden doe is ze meestal gewoon aan t spelen, zo niet dan geef ik haar ook een doekje. Als t echt niet gaat met t koken mag ze even tv kijken; bv sesamstraat. Ze is dan meestal erg moe en wil dan lekker zitten en zo heb ik m'n handen vrij.
Bedankt voor de reacties (en de geruststelling ) Femke28 had het over aandacht vragen tijdens het koken, opgetild willen worden. Dat heeft onze uk ook zooo erg gedaan. En maar in mn benen hangen, huiuiuilen, tranen met tuiten. Ik heb toen inene besloten dat gedoe compleet te negeren. Dat was natuurlijk een paar dagen een drama, maar ineens had ze het door: in de keuken til ik haar NIET op, dat is een regel. Ze probeert het soms nog wel eens, maar gaat nu vaak naar pappie toen. MAar het koppie stoten zit er nog goed in hoor. Ook als ik even met mn man zit te kletsen. We hebben nu afgesproken het compleet te negeren (we kletsen gewoon door, geen posi of nega aandacht), we zullen zien hoe snel het effect heeft...