Mijn dochter heeft waterpokken (net vanmorgen gehoord) en ik heb ze vroeger niet gehad. Nu was ik bij de huisarts met haar en vroeg ik meteen wat voor gevolgen dat KAN hebben voor mij in de zwangerschap. Hij deed erg vaag....zei dat als ik het kreeg ik meteen moest bellen etc etc, dus beetje paniekerig. Dus ik thuis vk gebeld en zij zegt weer dat het geen kwaad kan als ik het krijg, als het maar niet aan het eind van mijn zwangerschap is..... Weet iemand hier meer over?
http://www.medicinfo.nl/%7Beefe724e-df9 ... 373258d%7D hier kun je er meer over lezen.volgens mij kan het nu weinig kwaad
Ik geloof ook dat het weinig kwaad kan. Maar het hoe en wat kan ik je niet vertellen. Alleen had mijn vader, toen ik net zo ver was als jij, gordelroos, en dat komt van hetzelfde soort virus als waterpokken, en de huisarts heeft het toen ook uitgezocht en zo middenin de zwangerschap kon het geen kwaad. Ik dacht; dat het alleen in de eerste 12 weken, en vlak voor geboorte een risico was. Maar oke, bovenstaande link van blusvrouw zal wel genoeg verduidelijken . Maar ook hier heeft een soortgelijke situatie zich voorgedaan (ik heb trouwens waterpokken voor het 1e jaar gehad, en dan schijn je het dus nog een keer te kunnen krijgen omdat je lichaam nog niet altijd voldoende afweerstoffen heeft aangemaakt)
Mamakitty ik zou wel even goed navraag doen.. heb dit gehad in mijn opleiding en tegen ons werd toen verteld dat het wel echt schadelijk KAN zijn voor de ongeboren beeb, maar ook voor jezelf.. zelf moet je uitkijken voor complicaties zoals longontsteking! Je kan je beebje , voor 20 weken is dat geloof ik, besmetten als jij waterpokken hebt. Je beebje KAN hierdoor het varicella syndroom krijgen .. dit is echter wel een heel zeldzame aandoening!
Maar ik zou sowieso niet de horror kanten hier gaan afwachten of op internet lezen maar gewoon je HA terugbellen en vragen of die je beter kan informeren, omdat het jen iet lekker zit
Nou...zolang ik niets heb, ga ik niemand verder bellen. Als ik ook maar 1 vlekje zie, dan hang ik in de telefoon Thanx!
Haha goedzo don't worry.. volgens mij is de kans heel klein dat je t krijgt! Maar ook wel uitkijken voor gordelroos want volgens mij heb je dat eerder als echt waterpokken zoals een kind dat heeft! En gordelroos merk je vanzelf al bij 1 plekje al, heb dat een aantal jaren terug gehad en jeetje ik dacht echt gek te worden van de pijn!
Om gordelroos te krijgen moet je eerst de waterpokken hebben gehad begreep ik. Het waterpokkevirus blijft ergens zitten, woekerd weer op en uit zich in gordelroos. (werk tussen de bejaarde, gordelroos is momenteel weer een hot-item, dus heb me hier eens ff in verdiept, omdat ik het dus niet wilde hebben mede omdat ook ik nog nooit de waterpokken heb gehad..)
Vriendin van me (werkt ook in de zorg) heeft wel gordelroos gekeken. Ik heb ongeveer een hele dag met haar op een vierkante meter in de auto gezeten, dus had verwacht ook wel wat te gaan krijgen, waterpokken ofzo. (wordt je niet blij van als je ouder bent begreep ik) Maar godzijdank nergens last van.
Nee waterpokken zal je op volwassen leeftijd ook wel gek van worden.. als het dezelfde blaasjes zijn als met gordelroos word je dol in ieder geval haha
maar zooo besmettelijk is het toch ook weer niet? Dan moet er wel echt contact geweest zijn met de blaasjes en dan komt het meestal voor bij mensen die een verminderde afweer hebben (dit kan ook tijdelijk door stress komen, dat dan weer wel) . Maar het is niet zo als met een buikgriep virus
Nee inderdaad.. volgens mij is het ook niet super besmettelijk! Toen ik gordelroos had, sliep ik ook gewoon nog met mijn ex vriend dicht tegen elkaar in bed etc.
Mijn oppaskindje had waterpokken, en ik heb ze ook nooit gehad, ik was toen net zwanger. Ik belde de ha, en wat zegt die, nou mevrouw, eigenlijk heeft iedereen waterpokken gehad, alleen krijgt niet iedereen er bultjes van. Ik zei nou, ik vind dat een beetje een raar antwoord, ik ben in het buitenland opgegroeid dus hoe kunt u nou weten wat ik wel of niet heb gehad. Toen begon hij ook een vaag verhaal, en dat ik me vooral geen zorgen moest maken. Uiteindelijk heb ik de vk maar gebeld, en die zei dat ik wel op moest passen, maar niet meteen in paniek moest raken omdat volwassenen al een goed immuunsysteem hebben, en dat dat je beeb ook aardig beschermt.
Wat een waardeloos antwoord van je ha. zeg echt niet iedereen heeft de waterpokken gehad! Mijn broer volgens mij ook niet...! En is ook zo.. niet al te druk maken, maar toch is het wel een beetje eng lijkt me!
Spijt me dat ik je betrichtje te laat zie. Huisartsen (en verloskundigen) hebben een richtlijn (zogenaamde CBO richtlijn) waarin staat dat als er een "significante blootstelling aan waterpokken is" (en dat zou je wel zo kunnen noemen als dat bij je kindje zo is) en je denkt dat je geen waterpokken hebt gehad, dit in het bloed gecontroleerd moet worden. Als blijkt dat je het nooit hebt gehad (van onze leeftijd heeft 97% van de in nederland geboren vrouwen het gehad) zou je, als je er binnen 4 dagen bijbent, antistoffen kunnen krijgen. daarna is het niet meer zinvol. Mocht je toch waterpokken krijgen (kans is dus heeeel groot dat je het toch al hebt gehad), dan is de kans dat je kindje tijdens je zwangerschap wat krijgt is overigens heel klein (< 2%) Het is wel goed dit eventueel bij de 20 weken echo te melden. Als je nog vragen hebt, PB me maar!
Ter ondersteuning van het verhaal van wannaBmum: mijn moeder wist ook pertinent zeker dat ik de waterpokken niet "zichtbaar" had doorgemaakt. Ik heb nog voor m'n zwangerschap antistoffen laten controleren, en inderdaad: ik had het als baby kennelijk toch doorgemaakt zonder verschijnselen, want ik had wel gewoon de antistoffen. Ik snap dat dit jou geen 100% garantie geeft, maar de kans is wel heel erg klein dat je een risico zou lopen. Mocht je je zorgen blijven maken: ik zou gewoon aandringen op het laten prikken van antistoffen!
Bij dochterlief is niets meer te zien en ik heb geen bultje of iets anders raar bij mezelf gevonden, dus ik denk dat ALS ik het niet gehad heb (wat mijn ouders beide zeggen) dan ben ik de dans ontsprongen?
Dat denk ik ook hoor! Dus wees gerust! Gewoon lekker genieten van je zwangerschap (en fijn dat je kindje weer beter is!)