Hallo Sinds een week ben ik de trotse moeder van onze zoon Sam. Na een vreselijke rotstart, hij is geboren met een vacuumpomp en wilde de eerste 2 dagen absoluut niet drinken, gaat het nu een stuk beter. Sinds gister drinkt hij nu elke voeding aan de borst,wel met een tepelhoedje..zonder snapt hij het nog niet zo. Ik weet dat hij nog totaal geen ritme in zijn voedingen en slapen heeft en voed hem op aanvraag. Maar vandaag zit er helemaal geen ritme in en slaapt hij nauwelijk. Hij komt af en toe om het uur voor een voeding, zelfs soms om het half uur en dan is hij na 10 a 15 min drinken knock-out. Leg ik hem dan op bed is hij vaak binnen het half uur alweer klaarwakker. Is dit nou wel goed? Ik dacht dat baby's heel veel sliepen,maar die van mij dus niet. Wordt er erg onzeker van. HELP!
de bevalling is ook voor de kleine "traumatisch" geweest dus tja ook hij zal wat "opstartproblemen" hebben meid...je staat er vaak niet bij stil maar zo'n bevalling heeft ook op zo'n kleintje heus wel een impact... geef em even de tijd om "te wennen" vertrouw je het niet vraag aan je kv of er misschien iets niet helemaal goed gaat of desnoods je huisarts of je vk die deze week nog wel eens een keer langs zal komen denk ik? keuzes om hulp bij te roepen te over in ieder geval.... voed em in ieder geval op aanvraag al is dat nu nog vaak, dat zal vanzelf minder worden jullie moeten beide nog een "ritme" vinden dus het zal ongetwijfeld wel goed komen, maar twijfel je of hij wel genoeg binnen krijgt dan toch even aan de bel bij de ha... succes
Niet alle babys slapen veel hoor... mn dochter sliep overdag alles bij elkaar 2u hooguit en snachts kwam ze 2x de eerste maanden, mn zoon sliep 20u de eerste weken en was alleen wakker om te eten Anyway.. dat vele drinken klinkt gewoon als regeldagen. Het vraag en eenbod van de bv regelt zich.Hoe vaker je kind drinkt, hoe meer melk er wordt aangemaakt. Is heel normaal en zal vaker gebeuren. Regeldagen kunnen een paar dagen duren. Beste wat je kunt doen is gewoon meegaan in het ritme van je kind dus vaak laten drinken. Ritme zal uiteindelijk vanzelf wel erin komen... kwestie van geduld denk ik. In de baarmoeder had je baby 24u per dag toegang tot "voedsel" en was het altijd knus en warm... buiten de baarmoeder is dat wat anders geregeld en dat is wennen. Zou wel proberen om je kindje zonder tepelhoedje te laten drinken, ze drinken dan de borst beter leeg en is vaak beter voor de productie, verder is het natuurlijk ook practischer (scheelt je weer wat uitkoken en meenemen als je op pad gaat) Gewoon regelmatig ook zonder proberen... wie weet lukt het dan ineens.
Dankjewel voor je advies. Ik zal eerst een kijken hoe we de nacht doorkomen en hoe het morgenochtend is, als het dan nog zo is zal ik eens aan de bel trekken bij mn vk.
joh vervelend dat je kleintje zo'n rotstart heeft gehad. overigens is het normaal dat hij zo vaak vraagt om voeding zo rond de 10 dagen, 3 weken, 6 weken en 3 maanden. Het kan vaker en ook op andere momenten gebeuren. dit noemen ze ook wel regeldagen. dan komt hij vaker en gooit op die manier zelf de productie van je borsten omhoog. Hij zal ook steeds meer nodig hebben op den duur. Het beste is hieraan toegeven en een rustdag in te lassen. goed voor jezelf zorgen, lekker de rust pakken en zo vaak aanleggen als je kindje wil. meestal zie je dat na 1 a 2 dagen het weer wat normaler wordt overigens moet je nog geen ritme verwachten bij zo'n kleintje. dat veranderd elke dag. daarbij is een baby niet in een ritme te proppen. laat je zoon bepalen hoe en wat en je zal zien dat er vanzelf een soort van ritme in komt. succes!
Pfoie wat een nare start hebben jullie gehad! Ik denk ook aan regeldagen. Gewoon aan toegeven dan is je melk het snelst weer aangepast aan de behoefte en zal hij minder vaak komen.
Jesper is ook met de pomp gehaald en hij heeft het de eerste dagen ook wat moelijk gehad. Hij had duidelijk last van de regeldag op zijn 11e dag. Dit is zoetjes aan beter gegaan en na een week of 3 (3e week veel last van krampjes) werd hij in de 4e week een stuk rustiger. Sliep veel beter en sliep zelf een dag voor hij 4 weken werd voortaan de nachten door. Nu huilt hij bijna nooit, alleen als hij honger heeft of moelijk in slaap kan komen. Dan kan ie ff losgaan hahaha. Af en toe heeft ie last van een sprongetje maar verder is het een engeltje...zei de trotse mama hahaha
11 dagen: regeldagen! Probeer wel of je met hulp de tepelhoedjes kunt afbouwen. Het is vrij vermoeiend voor ze en ze krijgen minder melk binnen (heb ze zelf de eerste weken ook moeten gebruiken).
Bedankt allemaal voor jullie adviezen. Vandaag ging het allemaal al een stuk beter,dus denk ook dat het regeldagen zijn. En ik probeer af te bouwen met de tepelhoedjes,maar hij kan het gewoon dan niet. Zodra ik ze eraf haal lukt het hem niet meer om vast te pakken en gaat hij helemaal over de rooien. Maargoed, hij leert elke dag..dus we geven de moed nog niet op
\ Misschien lukt het happen hem beter als je de tepel een beetje vormt. Als je een bigmac wilt eten knijp je 'm altijd wat in zodat het in je mond past, door je borst/tepel net als een broodje een beetje te knijpen zodat het in zijn mond past kan hij gemakkelijker happen. Lastig hier uit te leggen, maar als je eens met VBN of LLL belt of een lactatiekkundige dan kunnen ze het wel uitleggen of voordoen.
Dat vormen van je tepel heb ik al geprobeerd, heb meerdere vormen geprobeerd en zelfs als er al wat melk uitkomt neemt hij niet de moeite om vast te zuigen. Dan sabbelt hij wat aan de tepel of hij doet zn mond netjes wagenwijd open,dan duw ik hem tegen me aan en dan gaat hij alleen maar heel hard huilen met de tepel in zn mond en vergeet dat ie gewoon zn mond dicht moet doen. Ik moet zeggen dat ik het wel een beetje zat begin te worden nu, het lijkt alleen maar erger te worden. Soms duurt het 10 minuten eerdat ik hem eindelijk aan de tepelhoed heb en dan heeft hij hem er al minstens 6 keer afgetrokken. De roze wolk van de borstvoeding is zo fijn, blijft bij mij uit..wordt nu steeds meer een donderwolk.
Herken ik heel goed, die eerste weken zijn gewoon een enorm gehannes. Bij mij help het soms als ik al wat melk in het tepelhoedje kneep zodat ze meteen wat hadden. En ook door eerder aan te leggen, dus niet pas als ze al huilden en ongeduldig waren.
Mijn meisje had ook n moeilijke start door de vacuum. heeft echt n paar weken geduurd eer ze daarvan was bijgekomen. Waar doe jij voeden? Ik heb gemerkt dat mijn meisje het beste drinkt als t heel rustig is. Ik voed dus bijna altijd liggend op mijn bed. Lekker relexed en rustig. De produktie van BV is nogal gevoelig voor omstandigheden (en dus ook stress...) Als ik beneden ben wordt er vanalles aan me gevraagd en ik ben erg geneigd om alles zelf te doen. Als ik boven voed kan dat simpelweg niet. Ik zie dan niet hoe mijn zoon nogal onhandig de aardappels afgiet bv. En ik zou ook eens een lactatiedeskundigen raadplegen, of 1 van die BV verenigingen bellen.
Mijn meisje is dan wel niet met een vacium pomp geboren, maar heeft wel de eerste week op de intensive care gelegen waar ze sonde voeding kreeg. Zij viel de eerste voedingen ook na 10 minuten in slaap, terwijl ze dan nog maar 15 cc gedronken had, ipv 60 cc. Nu gaf gister de zuster het advies om haar doek niet helemaal om haar heen te doen. Door de warmte kan ze wat "loom" worden, waardoor ze in slaap valt. Bij haar helpt dit tot nu toe erg goed. Ze drinkt nu 80 cc 8) En koud krijgt ze het niet omdat wij natuurlijk buik tegen buik liggen.
OH, dit is zo herkenbaar! Het helpt echt enorm als je naar een lactatiekundige gaat, die leggen je alles uit. Jullie moeten er allebei gewoon nog aan wennen. En de eerste keer dat het helemaal soepel gaat en zonder tepelhoed is zo heerlijk, dat moet je echt meegemaakt hebben! (nou ja, moeten, je snapt wat ik bedoel)