Help jij de dieren in de winter?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamabri, 3 dec 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabri

    mamabri Fanatiek lid

    15 aug 2021
    1.802
    2.419
    113
    Vrouw
    Het is natuurlijk weer winters weer. Voor ons niet fijn, maar voor veel dieren wordt het lastiger om eten te vinden. Hoe help jij ze de winter door?

    wij wonen langs de rand van het bos, dus veel dieren hier: voor de vogels maken wij pindaslingers, maken popcorn in de popcorn machine, dus zonder zout en olie, geven brood, maken vetbollen , zetten water en walnoten neer voor de vogels.

    voor de egels heb ik een hoek met bladeren liggen.

    de eekhoorns komen hier voor de nootjes

    misschien lees ik hier nog meer tips!
     
    Zoe123 en bloemetje1 vinden dit leuk.
  2. autumn86

    autumn86 Bekend lid

    3 sep 2014
    773
    530
    93
    Wij doen niks. Stomme vogels trekken bij slecht weer het bos in. Sta je met je goede gedrag vetbollen op te hangen..Ondankbare beesten.
    We hebben wel muizen en ratten. Die voer ik dan weer liever niet.
     
    mamabri en TotalBella vinden dit leuk.
  3. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.040
    7.393
    113
    Vrouw
    Ik heb water, veel vogelvoer (en VEEL vogels, kan ik de hele dag naar kijken (ik word oud)) de tuin niet 'netjes' gemaakt zodat de insecten lekker kunnen overwinteren, egels komen hier helaas niet :(
     
    Prettykitty, Zoe123, Nellie4 en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    12.020
    10.988
    113
    Ik hoop dat de ganzen het te koud vinden en weg gaan, want die veroorzaken veel overlast. Ik zet wel wat voor de vogeltjes buiten, met name waar de kleine vogeltjes bij kunnen.
     
    Nellie4 en mamabri vinden dit leuk.
  5. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    34.002
    7.107
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik ga straks wel weer het vogelvoederding ophangen in ons boompje in de achtertuin, vooral omdat ik het zelf zo leuk vind :)
    In de voortuin liggen nog appels en er zitten nog appels aan de boom, dat is voor nu genoeg aangezien het niet vriest. We zien er regelmatig vogels van eten.
    Ik heb hier nog nooit egels gezien, wel hebben we genoeg plekjes in de tuin om te kunnen verstoppen.
     
  6. mamabri

    mamabri Fanatiek lid

    15 aug 2021
    1.802
    2.419
    113
    Vrouw
    Hier net zo, het is netjes, maar niet te.
    Ik kan er ook de hele dag naar kijken. Hier een merelpaartje. Een eksterpaar, twee houtduiven, koolmeesjes, vinkjes.

    ik vind vooral de vrouwtjesmerel leuk, die is helemaal niet bang, komt ook eten halen als ik op twee meter sta.

    eekhoortjes lopen hier echt in de bomen en over de schutting
     
    Zoe123 en citroenrasp vinden dit leuk.
  7. kimmv2

    kimmv2 Bekend lid

    7 mei 2015
    928
    388
    63
    Ik had vogelmuffins en taart in de tuin, veel vogeltjes dus was zo op.

    Er ligt nog allemaal los blad en onkruid in de voortuin en er zijn hoekjes om te schuilen uit de wind en regen
     
    mamabri vindt dit leuk.
  8. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.892
    2.783
    113
    't Gezellige Brabant
    #8 Lief of Stoer, 3 dec 2023
    Laatst bewerkt: 3 dec 2023
    Jazeker, maar dat doen we het hele jaar door. Ook in het voorjaar kunnen ze best wat extraatjes gebruiken. We hebben diverse waterschalen staan, er hangt vogelpindakaas en voor de eekhoorns pelpinda's. Deze worden overigens ook door de gaaien gegeten, want die weten ook hoe dat huisje werkt. Onze tuin grenst aan een aantal grote eikenhomen en buren verderop hebben een walnoot. Dus nu hebben ze eigenlijk maar weinig nodig, genoeg wat nog van de bomen valt momenteel. Verder hebben we diverse huisjes hangen waar ze beschutting vinden. Bij de voordeur woont een koolmees, die gaat ook van huis als ik werken ga ;)

    Momenteel horen we de bosuilen weer veelvuldig roepen. Het paarseizoen komt er voor hen aan. Nu verhuizen wij hopelijk volgend jaar naar een perceel waar we aan een bos grenzen. Daar willen we graag een uilenkast ophangen.
     
    Zoe123, Cobon en mamabri vinden dit leuk.
  9. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.893
    3.295
    113
    Vrouw
    Ja, veel vetbollen, zaden en pindakaaspotten voor de vogels in de tuin.
    En insectenhotels en vogelhuisjes.
    En droge korsten en boterhammen strooi ik ook uit.

    En onze kat heeft z'n vaste plekje gevat onder de bollen voor op vogels te jagen :rolleyes:
     
  10. mamabri

    mamabri Fanatiek lid

    15 aug 2021
    1.802
    2.419
    113
    Vrouw
    Onze katten zitten de hele dag voor de ramen, die vinden al die vogels ook wel leuk haha
     
    artie vindt dit leuk.
  11. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.822
    9.893
    113
    Veel "wilde" stukjes in de tuin hier, waar van alles kan schuilen en scharrelen. We hebben een opgehangen voederhuisje voor kleine vogeltjes, maar de eksters beuken daar gewoon tegenaan zodat alles op de grond valt, en de zaadjes kiemen in het huisje.
     
    mamabri vindt dit leuk.
  12. Loufoque

    Loufoque Fanatiek lid

    17 mrt 2021
    1.646
    4.566
    113
    We hangen altijd vetbollen in de wisteria voor onze ramen, zodat we vanuit onze luie stoelen de mezen kunnen zien. Heel therapeutisch. Verder hebben we nogal een grote tuin aan de rand van een enorm bos waar de wilde dieren welig tieren, en heel veel schuilplekken hebben. Wat helaas ook wel weer andere problemen oplevert (kippenmoord door wezels/ratten/vossen e.d.), maar ook wel weer leuke: zoals ineens een enorme kuil in de tuin waar een das 's nachts een wespennest uit de grond had opgegraven.
     
    mamabri vindt dit leuk.
  13. Cornflake

    Cornflake Bekend lid

    12 jul 2023
    946
    961
    93
    Vrouw
    Wij hebben hier niet zoveel vogels. Hang wel altijd wat op overigens maar daar komen vooral eksters en katten op af :|
     
    mamabri vindt dit leuk.
  14. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.825
    19.884
    113
    We hebben soort van oude banken/stoelen in een overdekt deel van de tuin staan met dekentjes, voor de (zwerf)katten. Er komen er best wat overnachten hier. Zo zijn we ook aan onze kat gekomen, de enige tot nu toe die stapje voor stapje aan mensen kon wennen :)
    Groentenschillen e.d leg ik buiten voor de schapen, er komen vaak herders met hun schapen en die eten dat graag bij gebrek aan gras.

    De schildpadden houden nu hun winterslaap. Qua vogels zijn er vooral duiven, die krijgen water en eten. Wat trouwens ook echt schrijnend is maar waar veel mensen niet bij stilstaan is hoeveel vogels er jaarlijks doodgaan door vuurwerk. Dus een echte dierenvriend zou m.i geen vuurwerk moeten afsteken.
     
    mamabri vindt dit leuk.
  15. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.825
    19.884
    113
    Waar ik alleen niet zo goed voor ben zijn muizen. Maar daarom ben ik ook erg blij met de katten :roflmao:
     
    mamabri vindt dit leuk.
  16. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.982
    4.062
    113
    Vrouw
    Wij doen niks, behalve een egelkast onder de heg. Hier stikt het van de eksters, katten. Dus alles wat we ophangen of neerzetten beland op de grond en levert ongedierte op. Super jammer, want in onze wijk is groene afscheiding verplicht, daardoor wonen er heel veel kleine vogeltjes. Die zouden van harte welkom zijn.
     
  17. Momof3d5

    Momof3d5 Bekend lid

    13 feb 2023
    794
    746
    93
    Vrouw
    Mamma
    België
    Wij hebben een boerderij met veel dieren en in de winter zijn de 'wilde' dieren hier heel dankbaar voor. Een aantal lege stallen wordt dan bewoond , de egels wonen bij de paardenstallen. Overal voedsel haha. En mijn moestuin laat ik op het einde van het seizoen pompoenen, wortel ed liggen voor de dieren. En voor het eerst dit jaar hebben wij een kerkuil in een lege stal en dat maakt mij dan zo intens gelukkig
     
    Prettykitty, Marisje89, Narcisje en 8 anderen vinden dit leuk.
  18. Joylynn

    Joylynn Fanatiek lid

    13 jul 2022
    4.068
    4.484
    113
    Wij hebben verschillende vogelvoer hangen en een insectenhotel. Ik zou nog wel een egelhuisje willen, maar er zitten hier geen egels.
     
  19. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.145
    14.395
    113
    Zaadjes kort in de magnetron, is de kiemkracht weg.

    Hier zijn de eksters en gaaien actief. Die slepen gewoon de hele vetbol mee en als t kan t netje met de pinda's.
     
  20. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.632
    1.473
    113
    Heel soms hang ik een vetbol op. Maar verder niet zoveel. Uitgebloeide bloemen laat ik staan. Daar zitten de vogels nu nog volop zaadjes uit te pikken. Blad laat ik liggen.
     

Deel Deze Pagina