Ik vind Delilah voor een meisje een hele leuke naam. Maar ik moet zeggen dat ik hem niet veel vind voor komen, opzich is dat positief natuurlijk maar ik vraag me toch af wat jullie ervan vinden.
Bij mij weten was Delilah niet de hoer in het verhaal van Samson, maar de filipijnse vrouw waar hij als een blok voor viel en die hem uiteindelijk ook verraadde. Enfin, mijn christelijke opvoeding ligt al weer tig jaar achter mij dus kan me vergissen. Los van dit feit: ik vind 'm ordinair sorry
Het is niet mijn smaak, maar als jullie hem mooi vinden, waarom dan niet. Het is geen rare naam ofzo. Naar aanleiding van de 'hoer' uit de bijbel van hierboven heb ik Wikipedia er op na geslagen . De naam komt inderdaad in de Bijbel en Koran voor. Ze was blijkbaar de tweede vrouw van Samson/Simson. Ik zie niets over dat zij een 'hoer' zou zijn, wel dat ze uiteindelijk zijn ondergang is geworden.
O sorry niet zo bedoeld maar inderdaad die brouw van Simsom, niet een hele goede vrouw geloof ik! Ik zou voor een andere naam gaan zoals Rebekka Debora Thirze Amelia Rachel Eloise
Ik vind de naam mooi, maar de Bijbelse associatie niet, omdat ze de slechterik is van het verhaal. Delila - Wikipedia
Op zich een mooie naam, al zou ik 'm zelf nooit kiezen, maar goed ik zou zoveel namen niet kiezen dus dat zegt niets. Moet wel meteen denken aan het liedje: Hey there delilah.
De Bijbelse associatie vind ik niks, en persoonlijk vind ik de naam wat ordinair, maar dat laatste valt onder smaken verschillen.
Dahlia vind ik zelf wat minder, in het andere lijstje vind ik Rachel op zich wel leuk. Jammer dat de naam bij vele toch ordi over komt... misschien toch maar even verder zoeken nog. Waarom is een meisjes naam zo veel moeilijker als een jongensnaam
Ik denk inderdaad ook aan de niet zo sympathieke dame uit de bijbel. Maar ja, er zijn ook mensen die hun dochter Jezebel noemen en dat is net zoiets.
Wat achtergrond: De naam Delilah is Hebreeuws en betekent 'delicaat, zwak, kwijnend/smachtend'. In het Oude Testament is ze de geliefde van Samson, wie ze verraadt tegenover de Filistijnen door zijn haar af te knippen; de bron van zijn macht. Ondanks haar slechte karaktereigenschappen is de naam in de zeventiende eeuw door de Puriteinen in gebruik genomen. Verder is de naam in uitspraak misschien wat lastig in Nederland (die Laila?) maar verder vind ik 'm eigenlijk best oké.