Ik ben 28 weken zwanger van ons 2e kindje en het is een jongen. We hebben een hele leuke naam in ons hoofd, maar vraag me het volgende af: Ik heb een grote familie die ik niet vaak zie, maar waar op zich prima contact mee is als we elkaar zien. Mijn ouders hebben met de meeste van hun broers en zussen goed contact en zien elkaar regelmatig. Aan mijn vaders kant heb ik bijvoorbeeld 30 neven en nichten die bij elkaar ook alweer bijna 50 kinderen hebben. En aan die kant zit mijn dilemma.. Van die 50 kinderen-van-mijn-neven-en-nichten hebben er 2 onze 'voorkeursnaam' en 1 een vrijwel vergelijkbare naam (zelfde naam min 1 letter). Als mijn oma dus nog zou leven en we deze naam zouden kiezen zou ze 4 achterkleinkinderen hebben die hetzelfde (of bijna hetzelfde) heten. Het is geen naam die traditioneel veel in de familie voorkomt en deze kinderen hebben ook allemaal een verschillende achternaam (dus heten niet helemaal hetzelfde). Vinden jullie dat dat kan of wordt het dan teveel van hetzelfde in de familie?
Als je zelf niet veel contact met ze hebt zou ik zeggen gewoon doen... Jij moet de naam mooi vinden.. De kans dat ze hun achterneefjes/nichtjes veel zien is dan toch niet groot...
Ik zou me er niet door laten weerhouden als ik jullie was. Sowieso loop je met zo'n grote familie al gauw het risico dat je gelijksoortige namen krijgt.. Stel dat die drie kindjes de enige drie zouden zijn dan was het misschien anders.. Nu heb je 50 achterneefjes en nichtjes.. Tja.. Dat zijn wel heel veel namen om rekening mee te houden. Als jullie elkaar toch niet heel vaak zien. De naam wordt toch een naam die jullie je kindje voor het hele leven mee gaan geven. Als dit jullie favoriet is, dan is er niets mooier dan om die naam dan ook te kunnen geven. Gewoon doen dus 😉
Zelf zou ik het niet doen. Het kan wel, zeker als je ze niet vaak ziet, maar mij lijkt het leuker om een naam te kiezen die nog niet in de familie voorkomt.
Het ligt voor mij ook een beetje aan de naam zelf. Als het een veel voorkomende naam is zoals bijvoorbeeld Luuk of Milan valt het niet zo op als er meerdere kinderen in een grote familie hetzelfde heten. Dan zou ik het gewoon doen. Is het echter een naam die zeldzaam is dan is vier personen met dezelfde naam in de familie wel opvallend en zou ik het niet doen.
Eens met Linnaea. Zie het richting de familie ook maar als compliment voor hun naamkeuze overigens! Ik vind dus ook ab-so-luut niet dat je een sort excuses achtige houding aan moet nemen, maar meer een trotse en vrolijke. (Mocht je hier mee zitten.)
Ik zou het gewoon doen. Als je de naam mooi vind en je ze toch weinig ziet. niet alleen dat maar de rest had daar blijkbaar ook geen moeite mee om te doen
Ik zou het persoonlijk niet doen, denk ik. Niet omdat ik het niet vind kunnen, maar zou het zelf niet zo leuk vinden die naam te geven als drie mensen uit de familie deze ook al hebben.
Ik heb geeeeeen idee hoe alle kinderen van mijn neven en nichten heten (ik heb er ook zoveel...) en zou me hier dus ook absoluut niet druk om maken
Ik zou het gewoon doen Prinses Kate en prins William hebben zich er in ieder geval niets van aangetrokken, dat ze een nichtje hebben met dezelfde naam als hun dochter Charlotte. Het nichtje is de 5-jarige dochter van Diana's broer Charles. Het meisje heet Charlotte Diana en Kate en Williams dochter heet Charlotte Elizabeth Diana
Nee zou het zelf niet doen. Ik hou van origineel en jammer als het al in mijn familie/omgeving zou voorkomen. Het is mij zelf overkomen dat een nicht haar kind zelfde naam als mijn zoon gaf en vond dat zo dom