Vroege puberteit en hoogsensitief zoontje

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Nienke2, 12 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nienke2

    Nienke2 Lid

    12 nov 2019
    21
    15
    3
    Dag iedereen,

    Ik ben een alleenstaande mama met een hoog sensitief zoontje van elf jaar. Tegenover hem ben ik altijd heel open geweest wat seksualiteit betreft. Deels omdat ik dat belangrijk vind, en deels ook omdat hij over alles een uitleg wil krijgen. :) Hij is dus al erg vroeg en vaak voorgelicht, en we lopen ook zonder problemen de badkamer in en uit als iemand aan het douchen is bijvoorbeeld. Niet dat ik bewust naakt voor hem ga staan, maar hij weet heus wel hoe het er bij mij uitziet. En hoe hij op de wereld is gekomen. :)

    Maar nu... de puberteit... Enkele maanden geleden kreeg hij voor het eerst schaamhaar. Ik vond dat redelijk vroeg, maar goed. Daarop heb ik hem nog eens uitgelegd dat er vanaf nu bepaalde dingen aan zijn lichaam gingen veranderen. Hij vond dat ik zeurde, maar ik merkte toen al dat hij dat opgroeien allemaal niet zo leuk vond. Hij is nog een kind in zijn manier van spelen en spreken, nog niet klaar om de overstap te maken naar de puberteit. Vorige maand kreeg hij voor het eerst een zaadlozing 's nachts, en oh boy, dat was een ramp!

    Als ik dan het topic lees over de eerste menstruatie bij meisjes hier wat verderop op het forum, dan denk ik, ja, dat is eigenlijk nog eenvoudig. Bij jongens duurt het dan misschien geen dagen, maar meisjes kunnen zich wel beschermen. Hij krijgt het nu ongeveer om de week. Misschien vinden de meeste pubers het "stoer" dat ze dit krijgen, maar mijn zoontje haat het dus echt. Communicatie hierover is ook moeilijk. Hij lijkt er beschaamd om, terwijl ik er net cool wil over doen.

    Hoe hebben jullie dit aangepakt met jullie zonen? Was daar open communicatie over mogelijk? Hoe lang duren die nachtelijke dromen?
     
  2. Inneke2

    Inneke2 Lid

    14 feb 2017
    80
    84
    18
    Ik denk dat zo'n natte dromen inderdaad ook best wel belastend kunnen zijn, en al zeker voor iemand die er eigenlijk nog niet rijp voor is of die hoogsensitief is. Ik heb er zo direct ook geen oplossing voor vrees ik. Ik geloof wel dat de dromen blijven duren tot ze leren masturberen, maar ik veronderstel dat dat ook niet echt een oplossing is als je zoontje er nog niet aan toe is. Waar is hij precies bang voor?
     
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Mijn man was ook zo'n kind die er niets van moest weten van t hele veranderende lijf en elk gesprek genant vond, ouders hebben een geschikt puber boek op zijn kamer gelegd zodat hij bij behoefte er zelf in kon kijken verder. Vond hij prettig

    Nachtelijke dromen gaan nog wel even door. Volwassenen kunnen er ook last van krijgen wat dat betreft. Wordt idd vaak beter als de de hormonen gesetteld zijn na paar jaar en zelf druk van de ketel afhalen helpt ook.
     
  4. Nienke2

    Nienke2 Lid

    12 nov 2019
    21
    15
    3
    Nou ben ik best zelf erg open, maar hem leren masturberen gaat me wel wat ver eerlijk gezegd. Daar lijkt hij mij ook helemaal niet klaar voor of voor open te staan.

    Hij vindt het vooral vervelend. Er komt best behoorlijk veel uit (schrok ik van) dus pyjama en lakens zijn nat. Ik denk dat ik dat zelf natuurlijk ook niet zo leuk zou vinden. Het valt ook niet te voorspellen wanneer het gebeurd. Ik heb er op die momenten best medelijden mee.
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Als hij begint met puberen is dit gedrag ook volledig normaal - wat meer behoefte aan privacy, niet meer alles willen bespreken, wat meer schaamte. En met je moeder cool doen over je nachtelijke zaadlozing... meh, klinkt behoorlijk on-cool in mijn oren? Misschien kun je ‘m een oplossing aanreiken zodat hij het wat meer voor zichzelf kan houden? Ik snap wel dat jij graag openheid wil hoor, en hem daar veiligheid in wil bieden, maar mja, zo werkt het met (beginnende) pubers gewoon vaak niet...

    De vergelijking met menstruaties snap ik niet helemaal, het is ook echt niet lollig om met 11 jaar iedere maand wakker te worden in een bed vol bloed - dus het zo afzetten als ‘meisjes hebben het maar makkelijk’ - ‘t is geen wedstrijdje toch?
     
    Sophie221, Shay25, amdaa en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Nienke2

    Nienke2 Lid

    12 nov 2019
    21
    15
    3
    Ik bedoel cool in de zin van: 't is ok, niet erg, normaal.

    Tuurlijk niet. Dat 'makkelijk' sloeg op het feit dat wij natuurlijk dingen als maandverband en tampons hebben. We kunnen ons beschermen. Bij hen loopt het gewoon de broek in zeg maar.
     
  7. tinnecat

    tinnecat Lid

    7 mrt 2017
    63
    32
    18
    Bij ons werd daar eigenlijk heel los over gesproken. Mijn broer kreeg op een bepaald moment een boekje over de eerste zaadlozing, en een beetje daarna verscheen er een doos kleenex en een papiermand op zijn kamer. Werd verder ook niet geheimzinnig over gedaan en duidelijk gezegd dat hij hiermee zich wat kon opfrissen "als het was gebeurd". Ik kan me ook wel voorstellen dat het je overvalt als je er echt niet aan toe bent. Maar dat is met de eerste menstruatie ook zo natuurlijk.
     
  8. mariekeg

    mariekeg Lid

    1 apr 2017
    60
    17
    8
    NULL
    NULL
    Klopt, het is gewoon een systeem om de druk intern te verlichten. Sperma komt er dan 's nachts uit. Ook bij volwassenen, al gebeurt het daar minder vaak omdat ze ook meer seks hebben (of er zelf wat aan doen). Mijn man heeft het ook al gehad in periodes dat we het wat minder deden bijvoorbeeld. Al loopt wellicht niemand daar echt mee te koop. En leuk is het inderdaad niet, dus alle begrip voor je zoontje.
     
  9. mariekeg

    mariekeg Lid

    1 apr 2017
    60
    17
    8
    NULL
    NULL
    Zaterdag was ik in een voorlichtingsboek aan het bladeren en kwam ik deze pagina tegen, misschien kan de informatie je zoontje helpen?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • droom.jpg
      droom.jpg
      Bestandsgrootte:
      42,9 KB
      Weergaven:
      51
  10. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Het kind is 11 jaar en geen zoontje maar een zoon, als we het over jeukwoorden moeten gaan hebben ;)
    Mijn zoontje heeft natte dromen, OMG
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    TS zegt zelf ook ‘zoontje’, misschien dat mariekeg het daarom ook gebruikt.
     
  12. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja weet ik maar dan nog, het klinkt te erg gewoon.
    Pas had ik een meneer op mijn werk en wilde een afspraak voor zijn zoontje maken, ik vond de meneer al oud voor een baby maar ging het om een kind uit 2003, mijn zoon is uit 2003 maar die is al heel lang niet mijn zoontje meer met zijn 1.90, het is gewoon mijn zoon.
     
  13. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.780
    15.334
    113
    Vrouw
    Wat je kan doen is er mss voor zorgen dat hij niet persé uit zen kamer hoeft te komen als het gebeurd is. Mss wil hij er helemaal niet over praten en wil hij het wel zelf allemaal oplossen.
    Hij zal u wel roepen als hij daar behoefte aan heeft.
    Ik zou dus zorgen dat er in de kamer een verse pyjama, verse lakens, zakdoekjes, vochtige doekjes of wegwerp washandjes, klein handdoekje, wasmand en vuilbakje aanwezig is.
     
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Precies. Zeg gewoon dat hij alles in de wasmand kan gooien als zijn beddengoed en kleding verschoond moeten worden, zorg dat er genoeg schoons voor het pakken ligt en dan kan hij het zelf oplossen zonder dat steeds tegen zijn moeder te hoeven zeggen, kan me voorstellen dat je geen zin hebt op die leeftijd om het daarover te hebben.
     
  15. femkepeeters

    9 mrt 2017
    64
    30
    18
    Langs de andere kant, als er plots was is, weet mama het ook meteen :)
     
  16. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Natuurlijk weet iedere moeder dat, maar hij hoeft het dan niet expliciet te benoemen en hulp te vragen.
     
    Neuzeke en Jo79 vinden dit leuk.
  17. Nienke2

    Nienke2 Lid

    12 nov 2019
    21
    15
    3
    Dank aan allen voor het meedenken, en aan marieke voor het zeer interessante artikel. Het is toch allemaal wat moeilijker dan ik had gedacht vroeger, ik had nooit het idee dat dit zo belastend kon zijn voor een kind.

    Ik heb intussen een doos met Kleenex naast zijn bed gezet. De laatste paar keren was hij op tijd wakker om alles op te vangen, dus geen ongelukjes meer gehad, maar we hebben alvast afgesproken dat hij zelf zijn pyjama bij de was mag leggen. Dan weet ik natuurlijk wel wat er gebeurd is, maar hoeft hij het alvast niet te vertellen. :)

    Ik blijf hier lezen voor als er nog tips komen.
     
    amdaa vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina