Leeftijd peuterspeelzaal/voorschool en evt.overstappen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Paardenbloem, 18 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Hoi allemaal,

Ik kom er maar niet uit. Ik ben thuisblijfmoeder en was helemaal van plan om mijn beide kindjes ‘lekker thuis’ te houden tot een jaar of 3,5 en dan langzaam te laten wennen op de voorschool van de basisschool waar wij voor kiezen.
    Nu merk ik aan mijn zoontje die in mei 2 geworden is dat hij volgens mij best wel wat uitdaging kan gebruiken. Hij begint spelletjes en puzzels steeds leuker te vinden en kijkt minder naar het ‘baby-achtige’ speelgoed. Daarnaast merk ik in speeltuintjes en op verjaardagen dat hij niet echt gewend is om samen te spelen en te delen. Hij is dan eerst wat verlegen maar hij kan ook juist erg bazig worden.
    Al met al zou je dus zeggen; rijp voor de peuterspeelzaal!

Maarrr, de ‘voorschool’ van onze basisschool begint pas vanaf 3 jaar, hij zou dan pas in juni 2019 kunnen starten. Behalve voor hem zelf, lijkt het mij ook wel een uitdaging om hem komende winter 5 dagen per week genoeg uitdaging te bieden. Omdat hij sinds 3 maanden een babyzusje heeft, kunnen we ook niet echt elke morgen weg. (Ik probeer wel af en toe toch wat te doen maar ik wil wel een beetje rekening houden met slaapjes etc. Zeker als daar zo wat meer ritme en vastigheid in komt.)

Nu is er ook een algemene kinderopvang die al per november 2 ochtenden een plekje heeft voor mijn zoontje. Ik ben er bijna van overtuigd dat ik dit wil en dat het goed voor hem is..
    Maar wanneer stap je dan over? Ik vind het sneu als hij net na een half jaar gewend is en dan alweer weg moet. Maar om helemaal tot 4 jaar te wachten en en ineens naar een andere school en dan ook nog hele dagen is misschien wel erg heftig. Ik denk dat ook een hoop ouders van deze school zullen kiezen om gewoon tot 3 te wachten, waardoor veel kinderen elkaar al kennen van de voorschool wanneer ze naar groep 1 gaan..

Ik kom er niet helemaal uit dus.. Iemand nog heldere ideeën of tips?

2. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Voorschool is voor mij iets onbekends. Mijn kinderen zijn allemaal naar de peuterspeelzaal geweest. De jongste zit er nu op.
    Daar blijft hij tot hij 4 wordt en dan stapt hij over naar de basisschool. Een deel van de kinderen die bij hem op de psz zitten zal hij weer tegenkomen op school. De anderen gaan naar een andere school.
    Voor onze kinderen was de overstap helemaal niet moeilijk. Ging zonder problemen.

Ik snap je dilemma wel. Jij denkt dat de meeste kinderen naar de voorschool zullen gaan en niet naar de psz?
    Ik zelf zou denk ik kiezen voor een van beiden. Dus of alleen de psz (en dan al eerder) of wachten op de voorschool.

Oceanna vindt dit leuk.
  3. Paardenbloem

Dankje voor je reactie! Voorschool komt bijna op hetzelfde neer als de peuterspeelzaal maar is iets ‘schoolser’, automatisch ook doordat het wat oudere kinderen zijn.
    Ik denk inderdaad dat de meeste kinderen niet meer op de peuterspeelzaal komen (eerder was de leeftijd van de voorschool vanaf 3,5 en dat is sindskort dus verlaagd naar 3). Mijn zoontje is best wel gevoelig voor veranderingen dus daarom vraag ik me erg af waar ik goed aan doe.
    Misschien gewoon naar de peuterspeelzaal en dan een paar maandjes voordat hij 4 wordt overstappen naar de ‘voorschool’ die bij de basisschool hoort..

4. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Onze dochter gaat naar de voorschoolse en die is hier ook vanaf 3 jaar. Wij hebben dus gewacht en dat ging hier prima. Ook met een babybroertje erbij. Doordat hij regelmatig sliep overdag had ik tijd voor haar om 'grote-meiden-dingen' te doen.
    En ik vind het heel prettig dat ze dan het schoolgebouw al kent en een deel van de kinderen.

Ik zou eigenlijk ook één van beide kiezen en niet halverwege nog switchen. Dan blijft hij aan het wennen. Eerst op de peuterspeelzaal, dan op de voorschoolse en daarna weer op school.
    Zeker als je zegt dat hij gevoelig is voor veranderingen.

Paardenbloem vindt dit leuk.
  5. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Je maakt je druk over dingen die pas over een jaar/anderhalf jaar gaan spelen. Je kind gaat zich nog zo enorm ontwikkelen, zeker als je hem nu naar de psz doet. Uit je verhaal blijkt dat hij eraan toe is, het lijkt mij ook echt leuk voor kinderen (mijne gaat twee dagen naar kdv). Meld hem gewoon aan, kijk hoe het gaat en ga er over een half jaar eens over nadenken of het beter is om hem over te doen of daar te laten.

Hopsatee vindt dit leuk.
  6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Onze zoon zat al op de peuterspeelzaal toen bleek dat zijn basisschool ook een soort peuteropvang (of het echt voorschool is weet ik niet) bij in zat.
    Hier gekozen om hem gewoon op de peuterspeelzaal te laten waar hij sinds 2,5 jaar naar toe gaat en hij is sinds 3 weken 1 ochtend per week aan het wennen op de basisschool waar hij vanaf volgende week volledig naar toe gaat.
    Natuurlijk heeft het voordelen dat hij gelijk vanaf 3 jaar al in de klas zit bij kindjes waar hij in groep 1 ook bij in de klas komt, maar uiteindelijk vinden ze hun weg wel.
    Als je het idee hebt dat hij nu toe is aan meer, dan zou ik voor nu (of na de zomervakantie dan) en oplossing zoeken. Nog een jaar volledig thuis is heel lang als je nu al merkt dat hij wel toe is aan wat meer.
    En ik neem aan dat de voorschool van de basisschool toch niet verplicht is?!
    Hier wel besloten om onze dochter straks naar de voorschool te doen nu ik weet dat het aanwezig is bij de basisschool en natuurlijk ook wel zo praktisch als ik ze 's morgens op dezelfde school kan brengen.
    Overigens is het hier volgens mij wel al vanaf 2,5 jaar.

7. Paardenbloem

Ja sorry, ik was vergeten uit te leggen dat ze dus bij die voorschool vragen of je 1 jaar van tevoren aan wilt melden i.v.m. de formatie van personeel. Dus als ik wil dat hij met 3 daar start, moet ik hem nu aanmelden voor de voorschool..

8. Paardenbloem

Die voorschool is inderdaad niet verplicht. En eerlijk gezegd lijkt mij ook een jaar lang nog helemaal thuis voor hem wat saai en voor mij wel een flinke uitdaging zeg maar..:o:
    Dus ik neig ook naar gewoon maar naar die peuterspeelzaal doen..

Olifantje1991 vindt dit leuk.
  9. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Onze dochter zit vanaf haar 2de op een tweetalige preschool(2 halve dagen). Ze gaat het liefste elke dag heb ik het idee :roflmao:
    Ze is een heel pittig meisje die uitdaging nodig heeft en alles heel snel opneemt.
    Ik zou zelf niet zo snel overstappen als ze eenmaal een fijne plek hebben. Ze zijn zo snel al gehecht aan de leidsters en kindjes! Hier althans wel.
    En het verschil tussen preschool en psz is ook niet groot.

10. Manna

Manna Fanatiek lid

2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Mijn dochtertje is ook van mij en vorige week voor het eerst naar de psz gegaan. Hier zit hij bij de school in dus straks ziet ze ook kindjes weer in de klas waar ze nu ook bij in zit. Ik snap je dilemma wel, maar zou denk ik toch voor de psz gaan. Ik wou eerst ook wachten maar hier heeft ze de uitdaging ook nodig en ze vind het prachtig

11. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ik zou kiezen wat nú het beste is en dat lijkt mij nu de peuterspeelzaal. Als overstappen naar de voorschool later lastig is omdat je dat al een jaar van tevoren moet plannen zou ik zeggen dan maar zonder voorschool, en op de peuterspeelzaal houden. Of dat zie je in de toekomst wel.
    Mijn dochter is ook naar groep 1 gegaan op een school waar ook een peuterspeelzaal/kind centrum binnen in zit als verlengde leerlijn. Maar ook genoeg kinderen die van buiten instroomde hoor. Ze vinden echt hun plekje wel in groep 1. De overstap van peuterspeelzaal, langzaam ochtenden wennen in groep 1, en dan overgaan naar groep 1 lijkt me ook goed te doen. Volgens de regels mogen ze 10 dagdelen wennen. Ik zou er zelf niet voor kiezen dan nog speciaal je kind een paar maanden naar andere juffen te laten gaan op de voorschool tussen peuterspeelzaal en basisschool in.

12. Manna

Manna Fanatiek lid

2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Sorry voor mijn heerlijke typefouten. Mij = mei :eek: heerlijk die hormonen :roflmao:

Grietjenb en Paardenbloem vinden dit leuk.
  13. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    De voorschool is me ook onbekend.ik jullie net als mijn voorganger 1van de 2 kiezen en niet beide.

Je geeft aan dat hij er aan toe is en dan zou ik daar ook op inspelen en naar de peuterspeelzaal doen.

Het elkaar al kennen zou ik niet teveel waarde aan hechten. Wij hadden een peuterspeelzaal gekozen in de wijk en geen enkel kind gaat naar de school waar mijn zoon gaat.

Kinderen moeten toch wennen of dat nou is van peuterspeelzaal naar basisschool of van Peuterspeelzaal naar voorschool naar basisschool.

Ik ben heel blij dat ik onze uk met 2.5 jaar naar de peuterspeelzaal heb laten gaan.

14. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.721
    113
    Ik zou nu voor de psz gaan. Mijn zoon heeft weinig tot geen leeftijdsgenootjes in zijn omgeving en gaat daarom sinds deze week ook naar de psz. Deze psz is wel ‘aangesloten’ bij twee basisscholen die in het gebouw ernaast zitten, maar dat zijn grote scholen met veel kleutergroepen. Dus ik heb dan niet de illusie dat hij per se bij kindjes van zijn psz-groep gaat komen. Ik zou daarom dus ook niet met 3 jr overstappen op de voorschool.

Maar mocht je dat wel overwegen, kan je hem toch gewoon inschrijven en als blijkt dat je hem niet wil wisselen schrijf je hem weer uit. Mijn oudste kinderen zijn ooit van kdv gewisseld ivm een verhuizing. Kwam heel onhandig uit, want mijn oudste ging 3 mnd later naar school. Maar ze heeft daar geen enkel probleem mee gehad. Zal ook wel kind afhankelijk zijn.
    Ik zou dus niet wisselen, maar mocht over een half jaar blijken dat dat toch prettig zou zijn, hoeft dat ook geen problemen op te leveren.

15. LSQ

LSQ Niet meer actief

Ik zou ook voor op dit moment de psz kiezen. Toen mijn oudste 2 was, was hij er ook echt aan toe, maar de psz is hier pas vanaf 2,5. Was nog wel even een lange zit om hem voldoende uitdaging te bieden.

Ik begrijp dat de voorschoolse graag wil dat je een jaar vooraf inschrijft, maar wat let je om een half jaar van te voren te informeren of het toch nog mogelijk is of niet? Als het niet kan, jammer. Kan het wel, kun je alsnog overstappen mocht je dat preferen.

Ongeveer een half jaar nadat onze oudste naar de psz was gegaan, is onze thuissituatie veranderd. Hierdoor zijn we gestopt met de psz en overgestapt op 2 dagen kdv. De overstap ging eigenlijk zonder problemen, maar ik denk dat hij zelf de psz voor altijd in zijn hart heeft. Het was voor hem de eerste omgeving met veel andere kinderen in zijn leeftijd en leuke dingen doen.

16. Paardenbloem

Super bedankt voor alle reacties!

Deel Deze Pagina