Vernoemen... aarrrgghh!!!

Discussie in 'Babynamen' gestart door steenbokje, 5 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. steenbokje

steenbokje Niet meer actief

Ik ben nog niet eens zwanger - laat staan dat we al serieus aan het proberen zijn om zwanger te worden - en er zijn al discussies gaande over de naam...

Voor mijn vriend staat het gewoon al vast: Hij wil dat onze eerste zoon vernoemd wordt naar beide opa's: Eerst de voornaam van zijn vader, dan de voornaam van mijn vader (en dan het liefst natuurlijk ook de volledige naam gebruiken als roepnaam, want het zijn vrij korte namen). Bij een dochter zou dan eerst de naam van mijn moeder komen, en dan van zijn moeder.

De namen die bij hem in de familie zitten worden van generatie op generatie gebruikt... Als ik het onderwerp namen ter sprake breng krijg ik alleen maar te horen "Nee, het hoort gewoon zo, PUNT!"

Mijn idee is (om wat water bij de wijn te doen): Zelf (samen) de eerste naam bepalen, en voor de tweede naam te vernoemen naar opa's of oma's.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Hoe zijn jullie er mee om gegaan?

2. YellowButterfly

YellowButterfly Niet meer actief

Ehm nou lekkere basis dan! Krijgt hij het kindje dan ook in zn eentje? Lijkt me van belang dat je het er samen over eens bent!

Wij doen het inderdaad zoals jij schetst - naam die we beiden mooi vinden, vernoeming vader vader, vernoeming vader moeder of vernoeming moeder moeder/ vernoeming moeder vader.

Maar je moet het er samen over eens worden. We doen het zo, punt - lijkt me niet echt een lekkere uitgangspositie :)

3. steenbokje

Haha nee niet echt lekkere basis he. Maar goed argument! Die ga ik gebruiken :D

Vind het zelf erg leuk om een naam 'met betekenis' te kiezen. Mijn naam betekent bijvoorbeeld rein en zuiver.
    Mijn moeder heeft nog wel ergens een oud namenboekje liggen. Zat er vroeger altijd al in te bladeren. Misschien die binnenkort maar weer eens opzoeken en kijken of ik vriendlief ergens mee kan overtuigen ;)

4. Rosado

Rosado Niet meer actief

Wij gaan helemaal niet vernoemen. Ik heb geen zin in eventueel gezeik omdat de ene wel vernoemd is en de andere bijvoorbeeld niet. Bij een meisje zou ik 3 namen hebben om te vernoemen aangezien mijn ouders gescheiden zijn en ik mijn stiefmoeder ook zou willen vernoemen als ik onze beide moeders vernoem. Wij nemen dus gewoon namen die we zelf bedacht hebben.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Zoiets moet toch gewoon in overleg gaan. Hij zou het ook niet fijn vinden als jij een naam koos, en niet wilde nadenken over iets anders..

Wij vernoemen niet letterlijk. Bij onze zoon hebben we de naam van opa (vaders-vader) als 2e naam gekozen.
    Bij volgende kindjes doen we het als 2e naam, of als verbastering. De letterlijke namen vinden wij niet mooi voor een kindjes in onze tijd..

6. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

wij hebben wel vernoemd, maar alleen in de 2e en 3e naam. als we hadden gedaan zoals het hoort had mijn zoon Jan geheten. nou, daar is geen discussie over mogelijk geweest. en als mijn vriend zoiets zou hebben besloten zonder dat ik het daarmee eens was geweest had hij ook de zwangerschap en bevalling mogen overnemen! :D

7. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Bij ons was het ook al meteen duidelijk, als het een jongetje word, dan word hij vernoemd naar beide vaders, m'n man wou graag dat hij naar zijn vader werd vernoemd en heb ik gezegt dat komt mijn vaders naam erachter, het probleem is alleen dat het echt ouderwetse namen zijn, dus de roepnaam is wat anders

Voor een meisje zijn we der nog niet uit, maar ja we zijn ook nog niet zwanger :p

8. steenbokje

@Mermaid: Nee inderdaad, dat gezeik, daar heb ik dus ook geen zin in. Mijn ouders hebben er voor gekozen om juist niet te vernoemen. Mijn ooms en tantes hebben dat allemaal wel gedaan. Wat een gedoe komt daar van zeg! Het was (volgens zeggen van mijn moeder) vooral te merken aan alle kraamkadootjes. De kids die vernoemd zijn kregen een complete uitzet en een flink geldbedrag. Voor ons was dat er allemaal niet
    terwijl wij (mijn zus en ik) ook nog eens met zn tweetjes kwamen toen mn vader net zn baan kwijt was geraakt. Dat schijnheilige gedrag heb ik dus ook echt geen zin in, al weet ik dat mijn ouders dus helemaal niet zo zijn.

@Deepfreeze: Inderdaad. het moet in overleg. En als er nu (voor een evt. zwangerschap) al zo'n discussie over is, zie ik het al bijna niet meer zitten... Zal eens proberen om voor te stellen om de eerste naam samen uit te kiezen, en bij tweede naam te vernoemen. Bijvoorbeeld eerste zoon naar vaders vader, tweede zoon naar moeders vader, eerste dochter naar moeders moeder en tweede dochter naar vaders moeder. De namen van de opa's en oma's zijn inderdaad niet echt meer geschikt voor kindjes in onze tijd...

@Marieke: Haha ik vind ook dat ik er ook zeker wel wat over te zeggen heb. Jan is inderdaad een echt oud-hollandse naam, (en naam van mijn vader). Ik zit er ook niet op te wachten... Elke keer als ik denk aan de naam van "onze eerste zoon" zie ik dus een naam met ....-Jan. (met streepje!!)

@Dina: Ik zit dus ook met het probleem van ouderwetse namen, maar als je er zelf achter staat is het natuurlijk helemaal geen probleem. Als je de roepnaam iets aanpast (misschien wat moderner) dan zou ik het er ook mee eens kunnen zijn, maar dat zit er volgens mijn vriend niet in.

Een zwangerschap zal bij ons ook nog even op zich laten wachten, maar het kan geen kwaad om er alvast over na te denken ;) Heb in ieder geval nog meer dan 9 maandjes om me er druk over te maken :D

9. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Hey Moppie,

bij ons word het dan Johannes Benardus :p en daar maken we dan John van anders is het wel heel erg vind ik hahaha

10. Care

Care Actief lid

28 okt 2008
    348
    0
    0
    managementassistent/directiesecretaresse
    Rotterdam
    Wij hebben onze dochter ook vernoemd, de eerste naam heeft me mannetje verzonnen en de tweede naam is van zijn moeder en de derde van mijn moeder. Wij wilde haar zelf vernoemen omdat onze moeders toch heel belangrijk zijn voor ons beide. Je moet het wel samen bepalen en niet dat het voor de een vast staat terwijl de ander het liever niet heeft.

11. Stellaa

Stellaa Actief lid

7 jun 2009
    276
    0
    0
    wij zijn dan nog niet zwanger maar we hebben de namen al!
    we hadden er eerst gewoon 1 en dan later bed8en we dat we dr ook een 2e naam geven(ja al1 voor een meisje hebben we al een 2e naam)Nu hebben we een 2e naam alle letters van de naam van mijn moeder haal je dr uit en alle letters van de moeder van mn vriend haal je dr uit dus die namen gewoon gemixt. vind het geweldig:D
    en niet eens zo gek vind ik! vind t juist heel mooi.

voor een evt zoontje al1 nog een eerste naam maar 2e naam willen wij dus mixen met die van onze vaders alhoewel dat zoo moeilijk is.

De initiale van ons eventuele dochtertje mochten wij die krijgen zijn dan F D en wat toevallis is is dat zijn zus begint met de letter F en mijn zus met de letter D.
    vind t wel heel grappig :$.

liefs

12. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hier hebben we de eerste naam zelf gekozen en de tweede vernoemd. Wij hadden ook de afspraak dat bij een meisje de vernoemnamen uit mijn familie zouden komen en dan de achternaam van mijn vriend, bij een jongen omgekeerd.
    Uiteindelijk hebben we vrij onverwacht een jongen gekregen ipv een meisje dus nu heeft Thijmen als tweede naam de naam van mijn vader en van mijn opa (is dezelfde naam :) ) en de achternaam van mijn vriend.

Vind je vriend idd wel een beetje star. Je moet er toch samen uitkomen. Daarnaast vind ik dat kinderen een 'eigen' roepnaam moeten hebben, maar vind ik vernoemen ook heel speciaal. Daarom onze constructie :)

Hoop dat je hier voldoende argumenten krijgt voor jouw standpunt....haha..

13. steenbokje

Dat puzzelen met letters is wel een goed idee, al krijgt onze dochter dan wel een erg lange naam :$ beide 'oma's' hebben lange namen van 4 lettergrepen, maar eindigen wel alle twee op -ina dus misschien is daar wat mee te doen.

We hebben gelukkig nog wel een jaartje ofzo om het er over eens te worden...

Zelf een eerste naam uitzoeken en de tweede vernoemen naar een van de opa's of opa's vind ik nog de beste optie. Zal het hier eens voorleggen ;)

14. Stellaa

Stellaa Actief lid

7 jun 2009
    276
    0
    0

ja wel een erg lange naam.
    wij hadden eigk best mzzl mij moeder heeft 5 letters en zijn moeder ook 5 letters en zijn op een naam gekomen met 6 letters waar je beide namen uit kan halen..en echt al1 de ltters van hun namen!

de namen zijn Diana & Ineke.. en dat word dus Daniek.

success:)
    liefss!

15. Angelina

Angelina Niet meer actief

Ik zou ook gaan puzzelen met de 2 namen hoor.... Als dat kan althans. Of kijken of er een buitenlandse variant is?

Mijn jongste zonen hebben een tweede naam gekregen.... Nu ik weer zwanger ben zou ik willen dat ik dáár nooit aan begonnen was... Een voornaam zoeken is al lastig, maar een tweede naam minstens net zo!;)

16. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Ik vind dat toch zo ouderwets, verschrikkelijk die generaties met 30 jannen of miepen in 1 familie. En dat ze dan ook aangesproken worden met ...kleine miep, miepje, dikke miep, grote Jan, kleine Jan, oude Jan, om onderscheid te kunnen maken :) Jan junior :D

Gelukkig heb ik dit nooit aan de hand gehad, dat de partner het perse wilde, maar anders had hij mooi pech. Als tweede/derde naam (die je toch nooit gebruikt) had ik misschien wel gedaan, alhoewel krijg je eerste een 'moderne' naam, bv. Cheryliz en tweede naam is dan truus :D.

17. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    mijn vriend kwam daar gisteren ook opeens mee We hadden besproken dat een meisje als 2e naam de voornaam van mijn zusje zou krijgen, een jongen als 2e naam de naam van zijn opa. Gisteren zei hij dat hij de naam van zijn oma ook wel leuk vond voor zijn kind. Oma heet ***. Mijn kind heet niet ***, nooitvanmelevenniet.

Namen zijn op verzoek verwijderd.

18. steenbokje

Ooohh Juju, die kerels toch ook altijd!!!

Vind *** nog niet zo slecht klinken, maar het moet natuurlijk wel bij de eerste naam passen ;)

Naam is op verzoek verwijderd.

19. matje

matje Niet meer actief

wij hebben het bewust niet gedaan, onze zoon heeft 3 opa's en oma's (gescheiden ouders en beiden een partner en getrouwd)
    wij zouden niemand tegen het zere been willen stoten.
    mijn tante heeft het wel gedaan
    daar hebben ze een ouwe frans een grote frans en kleine frans...
    mijn andere neefje en nichtje heten Hannes en truus, ook allebei vernoemd dus.
    ik vind het niets maar ja goed, wie ben ik
    ik vind wel dat je lekker zelf moet kiezen, maar ja wel een lastig iets hoor als het je haast opgedrongen wordt

20. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Wij hebben onze dochter wel soort van vernoemd, dit omdat onze moeders beide Elisabeth heten. En Lisette betekend hetzelfde en stamt af van Elisabeth.

Puzzelen met namen is denk ik wel het beste om te doen!

Ik hoop dat je mannetje bij trekt!

Deel Deze Pagina