Ik heb er een die de laatste jaren op allerlei plaatsen in huis plaste... maar vooral daar waar hij andere katten kon zien (in de vensterbank, bij de voordeur). Van alles geprobeerd: alumimiumfolie, peper gestrooid... niets hielp. Pas toen ik ben verhuisd ging het over. Hij doet nu heel soms nog een plasje op het aanrecht, of in de gang. Maar dat is misschien een keer in de maand, dus dat vergeef ik hem. Ik denk dat hij in het oude huis bleef plassen uit gewoonte, en vanwege de geur die er al hing. Iets anders is dat hij nu veel minder vaak alleen zit, omdat ik nu samenwoon. Ik denk dat hij stress kreeg van het alleen zijn. Het is echt een gezelschapsbeest. Succes ermee, het is een heel vervelend probleem.
Door dit soort dingen te doen. Heb zelfs meegemaakt dat een kat in de plantenbakken zat te schijten. Maar het kan ook zo zijn dat de geur van de mat de grote boosdoener is.
whahahahahaha, ik moest erg lachen om het 'in de plantenbakken schijten" lekker droog, het is helemaal niet grappig, maar ik moest er wel even hartelijk om lachen . Ik snap ook niet waarom ze het alleen maar daar doet, dit is al de 4e nieuwe mat ofzo
Het was een goeie vervanger voor de kattenbak. Wij konden er ook wel om lachen hoor! Maar anders ga je toch even naar de dierenarts, misschien weet die wel een trucje.
hey Fem, vervelend dat je kat dat doet, zit me al suf te piekeren, heb je iedere keer de zelfde nieuwe mat gekocht? Want misschien vind je kat, die mat juist zo lekker om te plassen
Ik snap niet hoe een kat in de plantenbak kan poepen (als ik mijn planten dan zie he?), moet ze wel hele gekke capriolen uithalen, whahahahaha Maar idd misschien eens de d. arts bellen... Ja Ikke, het is wel iedere keer dezelfde mat, hm, misschien is dat het idd wel.... ga ik onthouden, goeie van jou!
Dat is een hele goeie. Wij hebben dit ook gehad met één van onze katers in een oud huis. Hij bleef maar pissen en die andere (onbekende kat) bleef maar komen Maar in weer een nieuw huis kreeg een andere kater (wel die van mij) last van pissen op het aanrecht (niet echt fris hè!). Van alles en nog wat geprobeerd (ook aluminiumfolie) maar niks hielp. Toen heeft de dierenarts een anti-depressiva (niet meteen lachen) voorgeschreven (om precies te zijn: Clomicalm) en hij is er wel vanaf! Heeft dus te maken met het gedrag van mijn kater. Sterkte!
Goh hey, wat goed dat de anti depressiva heeft geholpen zeg! (Ik heb niet eens gelachen, goed he? ) Ik dacht ook: Het komt vast door mijn zwangerschp, maar ze doet het al zolang als dat ik haar heb (9 jaar) dus moet je nagaan... Ze wordt en is vanaf het begin van mijn zwangerschap heeeeeeeeel aanhalig, continue bij me zitten en achter me aanlopen, mijn hand likken etc. was ff offtopic, maar wel leuk om te weten (want ik hoor het vaker) en zo deed ze al VOOR mijn positieve test. Zo lief...
Katten zijn gewoonte dieren en ze denkt dat plassen op de mat hetzelfde is als plassen op de kattenbak. Vaak maakt het dus niet uit wat je doet, zodra ze weer kan zal ze het ook weer doen. Nu is het wel onhandig met de deur open en dicht te doen, maar zeker proberen. Zet op de mat een extra kattenbak en het liefst zonder derksel. Verschoon die elke dag. Na een week verplaats je de bak 1 meter en verschoon je hem om de dag. Na weer een week anderhalve meter en verschoon je de bak in je normale ritme. Zo leer je de kat van de mat op de nieuwe bak te gaan. Laat die kattenbak wel in de hal staan. Ik hoop dat het werkt! Groetjes, Mirelle.
nog even een tip voor de dames die driftig met de ammoniak en bleek aan de gang gaan om de kattepisvlek schoon te maken................... dit is echt het slechste wat je kan doen aangezien katten dol zijn op de geur hiervan dus onbewust lok je ze terug naar de plek waar ze dus niet gewenst zijn (denk maar eens na waar je kattebak naar ruikt als je hem schoonmaakt, juist........ de amoniakgeur van urine ) allereerst zou ik maar een nieuwe mat kopen, want de geur zit erin dus zal de kat altijd terug gaan naar de mat en waarschijnlijk is de geur ook al in het hout eronder gekropen dus word het een moeilijke klus verder verkopen ze in de dierenwinkel spuitbusjes met een geur waar de kat niet van gedient is dus zou ik de nieuwe mat en ondergrond daar mee inspuiten (koffieprut is ook een middeltje waar ze niet van houden maar dat is natuurlijk geen optie voor een nieuwe mat ) en anders zal je de mat even weg moeten halen 's nachts of als je een paar uur de deur uit bent, heb begrepen dat ie het niet doet als je thuis bent. overigens de tip van mirelle lijkt mij ook zeker het proberen waard maar zorg dan eerst dat je oude mat met geur weg is. succes!
Jah zo leuke kat heb ik ook Mevrouw die plast altijd in de kinderstoel! Ik wordt er gek van die hele stoel begint te stinken echt alles geprobeert! Spuitenbussen gekocht echt alles en ze blijft het doen! ik heb het zelfde als mieke82 ik begin haar nu echt wel beetje te haten! En we hebben nu 1 kamer over en daar zit ze nu echt de hele dag in omdat ik haar niet meer in de woonkamer wil hebben! Maar ooit hoop ik die ik die kamer te moeten gebruiken voor een tweede kindje! En dat zit ik dus wel met een probleem! Groetjes stef
Ik weet niet of het idee al voorbij is gekomen, en ik weet niet hoeveel kattenbakken je hebt, en hoeveel katten: Er zou een regel zijn: Je moet minimaal 1 kattenbak meer hebben dan je aan katten in huis hebt, maw, met 1 kat dus 2 kattenbakken. Ik heb het ook gedaan, mijn kat plaste namelijk zowel in de katten bak als in stoelen die omgedraaid stonden, dozen enz. Mn kast is geruwineerd maar daar heb ik het helemaal met soda schoongemaakt, en nu dus haar eten en drinken staan, naar het schijnt willen katten niet plassen waar hun eten staat. Het is maar een idee, en bij mij heeft het geholpen! Ik heb nu 2 kattenbakken en nu is het over. Edit: Schoonmaken moet je niet met schoonmaak middelen doen, maar met soda, dit neutraliseerd.
Ja zo'n gezellige katten heb ik dus ook. De poes gaat ook regelmatig IN de gootsteen in de keuken plassen. Dat vindt ik dan nog niet zo erg, want dat kan ik dan meteen wegspoelen. Maar de kater die plast wel eens op de hangmat (aan de verwarming)van de poes.. hihi ik denk dat ie ruzie zocht. Nu heb ik de hangmat weggehaald en doet hij het niet meer. Ik merk wel dat mijn katten het doen als de bak niet schoon is. Misschien is dat bij jullie ook ? Verder krabben ze aan het bankstel, de speakers (hele grote) van de stereo instalatie ... iemand daar tips voor?
Misschien een idee om ze andere (extra) krabdingen te geven, zoals een extra krabpaal, of misschien een kussen waar ze op mogen krabben? Misschien kan je proberen om ze op heterdaad te betrappen, en dan met een waterstraaltje bestraffen?
Dezelfde tip bij het krabben aan verkeerde dingen. Zet er een krabpaal naast en maak die aantrekkelijk, doe er wat kattenkruid op en hang er een speeltje aan. Zodra de kat aan het verkeerde gaat krabben, zet je hem gelijk bij de krabpaal en beloon hem bij de krabpaal. idd waterstraaltje werkt vaak ook goed maar pas op dat de kat dan niet bij de juiste krabpaal zit, dan snapt hij het niet meer. Geef geen kussen of materiaal wat op de bank ed lijkt om aan te krabben! Er moet een duidelijk verschil zijn anders is een vergissing zo gemaakt. Groetjes, Mirelle.
Mijn kat heeft één kussen, een soort schapenvacht achtig ding van de ikea, en daar nag ze op treden, en dat doet ze dan ook heel vaak, verder komt ze echt nergens aan, behalve dan de krabpaal
Wauw, een kat die in de gootsteen plast, dat wil ik ook wel, veel makkelijker dan op de mat hahahahaha. In het hangmatje plast ze dan weer helemaal niet, daar gaat ze lekker inliggen, dat vind ze heerlijk. De kattenbak wordt netjes door mijn man verschoond omdat ik het heel belangrijk vind dat ze een schone bak heeft. Misschien staat de bak wel op de verkeerde plek? De bak staat in de hal, een meter of 2 vanaf de mat, misschien dat ze het verschil niet zo goed kan vinden? En met Soda schoonmaken, hmmm, misschien maar eens proberen, de amoniak raak ik sowieso niet meer aan En krabbelen aan de bank doen ze volgens mij om terratorium af te bakenen, heb er onlangs iets over gelezen, maar ik weet niet meer waar , sorry....
krab gedrag is inderdaad ook een manier van geur verspreiden en territorium afbakenen. wij hebben een pers en die staan bekend om hun onzindelijke gedrag. wat bij ons wel deels geholpen heeft is andere kattebakvulling. verder inderdaad niet schoonmaken met chloor e.d. wij gebruiken alles van ecodor (even googlen). die hebben ook een vernevelaar dat je op de aangetaste plek kunt spuiten en de geur weg neemt. ik geloofde er niet in, maar het werkt echt! de geur gaat namelijk ook in en om de vloer e.d. onder je mat zitten. stress kan lange tijd doorwerken, ook jaren. wat je zou kunnen proberen is een product met feromonen halen bij de dierenarts. dit is in verstuiver en als stopcontact luchtje te krijgen. katten gaan zich prettiger voelen als ze deze feromonen waarnemen. meerdere kattebakken is ook verstandig, alhoewel dit op den duur een grens bereikt wij hebben 7 katten en echt geen 8 kattebakken. in onze toptijd van de thuisopvang hadden we 18 katten en echt niet zoveel kattebakken hoor het sleutelwoord is dan: vaak schoonmaken. hier drie keer pre dg als ik thuis ben, anders 2 keer. als je je kat betrapt tijdens het plassen werkt een plantenspuit erg goed! is niet zielig en je straft em toch. wij hebben de aandacht van onze kat kunnen verleggen door een kattebak neer te zetten daar waar hij plaste. werkt dt niet, probeer dan eens het tegenovergestelde door de kattebak op een heel andere plek neer te zetten. ehmmm...... even denken hoor, dit zijn zo goed als alle adviesen die wij meegeven vanuit onze opvang. als me nog iets te binnen schiet dan pen ik het even neer