Dan zal ik een goede vriend van ons slecht nieuws moeten vertellen. Die is 3 maanden terug ofzo gebeten in het buitenland. Natuurlijk heeft hij daarna vaccins gehad, maar volgens jou gaat hij nu dood???
Jawel, het een staat los van het ander: als jij bij een goed uitgevoerd algemeen lichamelijk onderzoek geen afwijkingen tegenkomt, mag je een gezondheidsverklaring tekenen waarmee het dier fit bevonden wordt om te reizen. Los van de importvereisten van een land heb je die bijvoorbeeld nodig om te mogen vliegen met je dier. Per land gelden vervolgens bepaalde invoereisen. En die kunnen bepaalde vaccinaties en/of bloedtests omvatten. Als arts moet je dan in het dierenpaspoort en/of bepaalde documenten verklaren dat je van een gekwalificeerd lab een positieve uitslag hebt gezien. Dat zijn dus dingen die je nodig hebt voor de IMPORT van je dier in het land van bestemming. De dierenarts is niet de douane he? De douane wordt geacht te controleren of goederen (en dus ook dieren) het land binnen mogen komen. Bij dieren hoort de douane dus te controleren of het voldoet aan alle door het land gestelde eisen. Een van de zaken die daarbij van belang is, is dat het dier geidentificeerd is (tegenwoordig met chip, vroeger met tatouage) zodat ook gezien kan worden of de overgelegde papieren en verklaringen waarop het identificatienummer vermeld is ook werkelijk hoort bij het betreffende dier. De dierenarts kan dus faciliteren dat je met je dier kan reizen, maar de douane bepaald de import. En net zo goed als het verbod op het meenemen van bepaalde goederen (drugs, grote hoeveelheden kleding, verboden diersoorten, etc.), is het dus ook verboden (huis)dieren die niet aan de vereisten voldoen mee te nemen en daarom ook strafbaar!
Het feit je gebeten bent wil nog niet zeggen dat je rabies hebt. Punt is dat je niet weet of het dier wat heeft gebeten rabies heeft gehad en dat daarom in landen waar rabies voorkomt mensen meteen een vaccin krijgen. Aangezien rabies in Nederland niet voorkomt (bij honden en katten) zal een arts ook niet na een bijtincident de gebeten persoon vaccins laten geven tegen rabies. Zie je het verschil? En zie je ook waarom we (en dit is maar een voorbeeld) er goed aan doen de gezondheidsstatus van dieren die het land inkomen willen controleren?
dat mensen dit gezeur vinden als we er tegenin gaan. zijn jullie je wel bewust van de risio's??? ik vind ts al erg dom bezig( en zichzelf nog een pluim geven ook... yuckkkk) maar mensen die dit gezeur vinden, zouden ook eens een beetje moeten googlen op de mogelijke gevolgen. er kan een heleboel ellende voor heel veel dieren en mensen uit voort vloeien. ik zeg niet dat dat nu zo is. maar daar zijn de regels dus voor om dat te voorkomen. ts heeft willens en wetens de boel bedonderd en is nog zo slim om dat op internet te zetten ook.ze kan vervolgd worden maar zo slim is ze dus weer niet. ik kan me echt zo ontzettend kwaad maken om dit soort praktijken. whabbit heeft je al dierenarts zijnde gratis van advies plus oplossingen voorzien. maar zelfs haar sla je in de wind.
Het beestje is toch onderzocht blup? Ik weet niet of jij en ik 2 verschillende verhalen aan het lezen zijn... Misschien ligt het aan mij, maar ik lees dat het beestje daadwerkelijk wel onderzocht is, de nodige vaccinaties heeft gekregen en zelfs meer dan dat ze nodig heeft voor NL, de nodige papieren. Enkel niet de chip?
Nee, dan moet je toch echt de eerdere berichten beter lezen: ze heeft aan een aantal eisen voldaan, maar niet alle! Lees nou mijn laatste berichten nog even en reageer daar dan ook eens op?
ze voldeed niet aan alle eisen being mommy. zo simpel is het. nu is het beesje ineens onderzocht en heeft bepaalde entingen. (ten tijde van dit topic was het te ver weg naar een arts en was het beestje te jong en meer vage redenen) als je het begin van dit topic doorleest kom je dat wel tegen. en nu ineens uit of the bleu is dat er allemaal wel ineens geregeld. ik vraag met af hoe ze die bloedtest gedaan heeft want die duurt 6 weken en daar was geen tijd voor. en de chip ontbreekt nog. zelfs al had het beestje de entingen dan waren ze niet oud genoeg. moet geloof ik minimaal een maand zijn. en met 6 weken kan pas een bloedtest afgenomen worden. voor die test waar whabbit het over had.ik zet dus ernstige vraagtekens bij dit hele verhaal. ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat je gedaan zou hebben ts als je de douane niet door gekomen zou zijn.
Ik weet niet waar ts vandaan komt (welk land), maar wellicht gaan dingen daar gewoon veel sneller.. hier in NL duurt het sowieso vaak heel lang voordat je een diagnose hebt etc.
Nee Uhmmm, het gaat het niet om waar ze vandaan komt, het gaat erom waar ze naartoe moet! De regels worden bepaald door het land waar je je dier mee naartoe wilt nemen.
Heb ik gedaan Whabbit, vind het lief van je dat je de tijd neemt om te reageren. Ik bekijk dit ook van een andere kant, en als het beestje gezond verklaard is incl de nodige vaccins. Ik wil hier dus niet mee zeggen dat we volop eventueel zieke katjes mee moeten nemen naar Nederland. Maar het is toch bewezen dat de kleine niet ziek is?
Nee, dat is dus niet bewezen: de rabies enting is niet oud genoeg en er is geen titerbepaling gedaan. Het diertje zou dus rabies kunnen hebben. Los daarvan (ik geloof ECHT niet dat dat in dit geval aan de orde is hoor!) is het dier niet gechipped en kan dus nooit bewezen worden dat de eerdere vaccinaties en de afgegeven gezondheidsverklaring wel bij dit katje horen.
Hmm jij hebt er natuurlijk meer verstand van dan ik of wie dan ook hier op 't forum. Ik geloof wel dat topicstartster deze beslissing gemaakt heeft met de beste wil, en overtuiging dat het geen gevaar zal zijn voor de katten in NL.
Maar een "leek" is toch niet in de postitie om te oordelen dat de bestaande regels er blijkbaar voor niets zijn? Ik heb de overtuiging dat TS absoluut goede bedoelingen heeft gehad met het in huis nemen van het katje, maar daarmee is het nog steeds niet ok om een dier zo mee te nemen.
bij aanvang van dit topic geef ik je hierin gelijk. echter hebben verschillende mensen waaronder ik en whabbit als dierenarts, haar op de gevaren gewezen en op hetgeen ze allemaal aan moet voldoen. dus ze wist op het moment dat ze op reis ging en dat ze het katje willens en wetens de grens mee over nam dat ze verkeerd bezig was.
Allereerst: ik wil dit niet goed praten. Maar er worden heel veel dieren nederland binnengebracht die niet de juiste entingen enzo hebben. Veel buitenlandse dierenartsen nemen het ook niet zo nou met de regeltjes (zal wel aan het land liggen hoor). Ik heb een hond uit het buitenland en daar heeft de dierenarts "gewoon" even de data van de entingen aangepast. Haar gezondheidscheck, castratie en gewone entingen zijn allemaal gebeurt op de dag dat bekend werd dat ze naar Nederland zou gaan. En haar rabies enting was "toevallig" 3 maanden eerder.... Gelukkig was mijn hond ook gezond. Maar dit schijnt vrij vaak te gebeuren. (als mensen een dier mee terug willen nemen van vakantie bijvoorbeeld) (ik heb haar trouwens niet zelf naar Nederland gehaald, ik ben in Nederland al haar 3de baas)
Klopt, het gebeurt vaker en dat is dus ook altijd fout! Overigens zijn de "gewone" entingen niet verplicht om te reizen en is een gezondsheidscheck op de dag van vertek prima, dus jou hond voldeed gewoon aan de regels! Behalve de rabiesenting: antedateren mag dus niet! Het wordt vaker gedaan, maar als die dierenarts erop betrapt word kan hij wel zijn werkvergunning kwijtraken. Snap zelf ook niet waarom dierensartsen daaraan meewerken: het is niet in het belang van het dier en ook niet in het belang van de dierenarts zelf, dus geen idee waarom iemand dat risico wil nemen.
Maar blijkbaar is de douane hier ook nogal laks.. of ze weten niet hoe het in elkaar hoort te steken.
Hoewel met de beste bedoelingen, de regeltjes zijn er niet voor niets. Ik fok en ga dus regelmatig ook met mijn katjes naar het buitenland (ze zijn niet anders gewend). Al mijn katjes voldoen netjes aan de eisen van het land waar ze naar binnen moeten. Lijkt me niet meer dan logisch eigenlijk. Mijn dierenarts vertikt het trouwens om spelletjes te spelen met entingen/data's etc. Ik heb het er wel eens met hem over gehad, omdat het in het fokkerswereldje erg vaak voorkomt.
Wat een gezeik zeg... als ze het beest nou stiekem in haar koffer had meegenomen dan was het illegaal. Maar nou heeft ze gewoon gedaan wat moest en ze hebben haar door gelaten bij de douane. Nou dikke prima toch.