Een risotto is ook ideaal!! Heb ik vorig jaar gedaan! Je kunt hem zelf afmeken / opvulln zoals je wilt..alles kan er zo'n beetje in! Vooraf hadden we een vlees/kaasplankje met verse tomatenbouillon en na tiramisu..(alles zélf gemaakt natuurlijk! ) Hmmmm...succes!
ik ben ook al op jacht naar recepten ga ook voor 10 man koken. Doe alles zelf 4 of 5 gangen. Ik ga wel altijd een maand of 2 van te voren vast een beetje oefenen zodat het met kerst helemaal perfect is. Ik ga vanmiddag gelijk weer bedenken en zal hier ook wel meekijken voor tips
Wij verdelen de taken per jaar..en dit jaar komen ze dus bij ons. Ik zorg voor het eten, en de dag zelf, als ik hulp nodig ben, helpen de andere vrouwen ook . En de reden dat ik nu al rond kijk is omdat ik de kosten wil verdelen..tenminste voor zover kan..en ik wil rustig kennen rond kijken, en dat niet alles op het laatste moment aan komt
Ik me ff verdiepen in jullie ideeën, en nieuwe tips blijven welkom! Ik werk het ook niet al te duur maken, want ze komen hier dus ook d hele dag..
Ik maak altijd verschillende dingen. Veel ook uit de oven omdat dat makkelijk is. Zo maak ik dan een hele kip in braadzak, een beenhammetje (of 2) met honing mostersaus. Voor de liefhebbers pangafilet in de grillpan. En evt rollade.welke ik de avond van te voren maak. Verschillende soorten groenten. Aardappel kroketjes. en aardappel rozetjes in de frituur pan. 2 verschillende soorten soep kook ik de avond van te voren. Stokbrood erbij. Salades maar die haal ik gewoon in de supermarkt. Groente,aardappel dingen en vis houd ik warm op richouts (schrijf je dat zo?) En dan gaat de rest op tafel. Hier een succes
of een hoofdgerecht met vis (liefst goedkope vis, en/of iets wat een niet-al-te-vaak-vis-etende ook lust)
oke thnx ik ga er binnekort ff kijken! ik (of eigenlijk mijn man) wil graag gevulde kipfilet met bacon eromheen.. maar is dit wel leuk als hoofdgerecht? lijkt me zo simpel... las hier op zw-pagina ook een gevulde kipfilet recept met bladerdeeg eromheen, is dit dan misschien leuker/lekkerder? ik wil iets van een 5 gangen diner maken, maar weet dus niet zo goed wat voor hoeveelheden ik moet maken... en ik wil wel graag wat groente en kleine hapjes tijdens het hoofdgerecht op teafel hebben (bijgerechten dus niet zo veel op het bord, aar op tafel) iemand verstand van zaken???
wij hebben vorig jaar een lange tafel in de kamer gezet. Hadden ook 14 personen te eten. Daar 3 gourmet stellen op gezet. Vlees, vis en salades etc. Beviel goed en je hoeft niet een hele maaltijd te gaan verzinnen.
klopt, maar hebben we met deze groep vorig jaar ook gedaan, en doen wij zelf 1e kerstdag ook al.. voor ons geen optie dus...(in mijn ogen dan he)
Oh, nee dan zou ik dat ook niet doen inderdaad. Ik had het topic nog niet doorgelezen, alleen de beginpost dus misschien had je het wel al ergens vermeldt.
Als bijgerecht bij je hoofdgerecht is aardappelgratin wel errug lekker, kun je ook een dag vantevoren maken (zelfs lekkerder). Als je een muffinvorm hebt, kun je 12 individuele maken. Maak je die de dag ervoor, de dag zelf alleen nog even opwarmen/afbakken in de oven! Kiprolletjes met bacon erom en bijvoorbeeld gedroogde tomaatjes erin vind ik wel lekker, maar inderdaad misschien iets te simpel voor kerst? Vind het leuker voor een "gewoon" uitgebreid etentje. Anders misschien een (kip)rollade? Qua visjes kan ik je niet helpen, eet ik zelf ook niet graag... Na: lopende chocoladecakejes... jummie!! (wel een keer oefenen en goed timen, want anders lopen ze niet meer... of te veel...) Voor-/tussengerechten: gevulde (grote) paddenstoelen (bijvoorbeeld met geitenkaas-walnoot-honing of met blauwe kaas (en evt spekjes) voor de liefhebbers), soepje (bijv courgette, tomaten, champignon of mosterd), salade in wiskeyglazen (bijvoorbeeld waldorfsalade, witlofsalade, caprese met rucola) Tussendoor hoort eigenlijk ook iets van een spoom, erg lekker met citroen sorbetijs van de AH, goedkope fles bubbels halen (voor de niet-alcoholdrinkers spa citroen), bolletje ijs erin, klaar Hoop dat je er iets mee kunt! Ik krijg in ieder geval spontaan zin in kerst