Zeer waarschijnlijk gaat het bedrijf waar ik werk, weg uit onze woonplaats/provincie. Nu ik thuis zit, heb ik tijd genoeg om over bepaalde zaken na te denken. Wij zijn klaar qua gezinsuitbreiding, dus ik zou nu kunnen gaan voor mijn eigen ontwikkeling. Qua kosten en tijd zou een mbo opleiding prima te doen zijn. HBO redden wij financieel momenteel niet en ik ook al redden we het wel, ben ik er bang voor dat dit niet te combineren is. Anyway....ik heb een baan voor 24 uur (8 uur ouderschapsverlof), 3 kinderen, waarvan 2 er in april naar school gaan. Nou zit ik me te oriënteren op een studie in de richting juridisch medewerker of management assistent. Dit kan in 2 jaar...Maar.....er zitten 1152 stage uren in. Wie heeft er ervaring mee om dit te realiseren met een baan en een gezin? Ik hoor graag hoe je dit gedaan hebt...
omgerekend gaat het dus om 144 stagedagen totaal. moet je dit lopen verdeeld over de hele opleiding, of pas op het eind bijv 3 maanden volledig? je werkgever gaat weg en je verhuist niet mee begrijp ik? heb je dan straks nog wel die baan? wordt deze opleiding ook elders aangeboden? bijv NCOI/LOI e.d. waar je mogelijk een hoop tijd mee kunt besparen? of het haalbaar is...dat ligt aan je eigen studiesnelheid en leervermogen. iemand die makkelijk leert zal er minder tijd in hoeven te steken dan iemand die moeilijker leert. ik heb tot nu toe alleen ervaring met een studie bij de LOI naast 24 uur werken, baby en hobby. een studie die mij overigens nog eens meer energie kostte omdat dat niet mijn einddoel was. motivatie was dus ver te zoeken in oktober start ik met een 1 jarige opleiding HBO Controlling bij de NCOI. geen volledige bachelor opleiding, maar je komt er toch weer een stukje verder mee. Dit is echt de richting die ik op wil en waar mijn interesses zakelijk gezien liggen, ik ben nu dan ook wel echt gemotiveerd om te gaan beginnen. (plus dat het maar een jaar is en dus te "overzien"). Ik moet dan gemiddeld om de zaterdag naar school en het andere weekend zal ik vooral besteden aan huiswerk. Het wordt zeker pittig, maar het is maar een jaar hoe dit gaat bevallen....tja weet ik niet, ik ga ervan uit dat het een schooljaar flink afzien is, en zeker het sociale leven en mijn hobby (of nouja passie) moet op een laag pitje. dus vraag jezelf vooral af wat het je waard is. want het gaat je veel vrije tijd en energie kosten, zeker naast 3 kinderen. overigens vond ik het met een baby haast geen doen, maar die van ons was ook wel lastig met slapen. dus 11,5 maand gebroken nachten, werken, huishouden, hobby en dan nog studeren pffffff. maar als het een opleiding is waar je interesses liggen en waar je energie van krijgt dan is het weer anders natuurlijk. en bedenk je ook dat je opleidingskosten op kunt voeren he bij je belastingaangifte, dus je krijgt er nog een groot deel van terug. beetje warrig verhaal sorry
Blijf je daarbuiten werken? Dan zou ik voor een thuis studie gaan! Is dit niet het geval zou ik de opleiding in BBL (werken leren doen) zo verdien je toch geld. Zelf zit ik ook te kijken hoe of wat maar eerst wil ik nog een tweede en daarma zien we wel, voorlopig heb ik een baan met doorgroeimogelijkheden.
Ik vind het tot nu toe goed te doen maar het is wel pittig. Ik werk 36 uur en doe een studie voor psychiatrisch verpleegkundige. De stage/ werk / school dagen vallen nirt zwaar, eerder de tijd thuis vinden om te studeren , aangezien ik ook voor mn 2 mannen moet zorgen en thuis gepoetst mort worden. als je iets echt graag wilt lukt het wel! Succes
in jouw situatie zou ik toch echt mn vent t huishouden laten doen zodat jij tijd hebt om te studeren... Hier moet ie er straks ook aan geloven dat ie meer moet doen in huis omdat mijn studie dan voorrang heeft.
Maar werken jullie al in die sector waar je de opleiding voor gaat doen? Ik zit er aan te denken om dan in het 2e jaar meer ouderschapsverlof op te nemen en die uren te gebruiken voor stage...
ja ik wel, maar bij mijn opleiding is ook geen sprake van een stage. waarschijnlijk wel als ik de volledige Bachelor zou volgen, al geldt dan doorgaans dat wanneer je een geschikte werkplek hebt je daar de werkzaamheden uit kan voeren, en wanneer je geen geschikte werkplek hebt je dan stage moet lopen. maar nu is "sector" ook wel een breed begrip. ik werk als projectadministrateur, maar ga een opleiding controlling doen. dit heeft zeker raakvlakken. ik heb het geluk dat ik nu al 1 dag in de week bij de financiële afdeling loop bij de controlteams, en op die manier al een beetje mee kan kijken en er werkzaamheden voor uit kan voeren. daarmee gelijk een kort lijntje voor als ik vragen heb vanuit de opleiding en/of juist opdrachten heb die ik op het werk uit moet voeren.