Omdat de kans aanwezig is dat wij volgend jaar misschien ook in het IVF-traject kunnen komen (tenzij het met IUI gaat lukken, maar hou het wel in mn achterhoofd), ben ik een beetje aan het uitzoeken hoe het zit met de vergoedingen van mn verzekering (CZ). Nou schijnt het dat zij elke poging rekenen als poging, ook als er helemaal geen terugplaatsing plaatsvindt. Is dat bij elke verzekering zo? Of hebben jullie goede ervaringen met een verzekering die wel alleen de pogingen tellen waarbij een terugplaatsing is geweest? Liefs Meis1984
Ik kreeg als antwoord bij mijn verzekering dat het eraan ligt wanneer je ziekenhuis het als poging telt. Bij ons is dat volgens mij als er een punctie heeft plaats gevonden. xx
ik zit bij cz en ik heb in april een afgebroken poging gehad en volgens cz word die wel gerekend... ik hoorde van het zh dat cz een van de weinige is die hem wel telt. wel balen...
He Angelbaby, Wat een goed nieuws om te horen. Ik heb heel toevallig gisteren 20 min aan de telefoon gehangen met met VGZ over de vraag wanneer het telt als 1 poging. De vrouw die ik aan de tel had wist er absoluut geen antwoord op te geven (ze snapte zowiezo de vraag helemaal niet) en haar collega's ook niet. Heb uiteindelijk maar opgehangen. gr Maaike
Dit staat op de site van vgz: Een IVF-poging, zijnde zorg volgens de in-vitrofertilisatiemethode, houdt in: a. het door hormonale behandeling bevorderen van de rijping van eicellen in het lichaam van de vrouw; b. het afnemen van eicellen (punctie); c. de bevruchting van eicellen en het kweken van embryos in het laboratorium; d. het een of meer keren implanteren van een of twee embryos in de baarmoederholte om zwangerschap te doen ontstaan.
weet iemand ook meer hoe het zit bij agis ? want ik moest van me gyn al me verzekering door gaan kijken voor ivf maar er sta al bij de basis parket dat er 3 behandelingen worden vergoed maar ik heb zelf het hoogste parket
Ik stap nu over in dec. van zorgverzekering. Ik ga in jan. beginnen met ivf en ga nu naar unive want die vergoedden ook een 4e poging in de aanvullende verzekering.
Hoi Meis, Ja, dat klopt. CZ en vele andere verzekeraars rekenen dat als een poging. Na 3 pogingen moet je het zelf gaan betalen tenzij de aanvullende verzekering nog een vergoeding geeft (meestal niet). De teller gaat vaak weer op 0 nadat je 3 maanden zwanger bent geweest. Ik zit in de verzekeringen en kan je vertellen dat de ONVZ (topfitdekking) onbeperkt IVF vergoedt. Na vier keer willen ze wel van je arts weten of het nog zinvol is, maar voor de rest geen problemen gehad.
Ja alleen is het wel zo dat ONVZ niet iedereen aanneemt! Ik wilde mezelf daar vorig jaar ook verzekeren, maar omdat ik al bezig was met ICSI, werd ik niet aangenomen voor de aanvullende verzekering. Bij Univé wordt je sowieso geaccepteerd, OOK voor de aanvullende pakketten
Alleen wel jammer dat bij unive het pakket weg is dat de 4 en 5 poging volledig vergoed. Dat hadden ze dit jaar ook nog, maar voor 2009 is die niet meer af te sluiten... Voor de 4e vergoeden ze 3500 euro. Dus ook niet alles.
ik ga morgen ook eens alles ff langs bellen maar ik heb miss een hele domme vraag haha maar ivf word in de basis 3 keer vergoed, is dat 3 keer per jaar of 3 keer in je hele leven ? ik dacht ik vraag het ff aan jullie hih liefs gaby
Kort gezegd, als je niet zwanger wordt, 3x in je leven. Als je van een eerdere poging langer dan 12 weken zwanger bent geweest, beginnen ze opnieuw te tellen. Dan heb je er weer 3.
Het ligt eraan hoe de arts de poging declareert bij de zorgverzekeraar! Dus navraag doen bij je arts hoe het gedeclareerd wordt... Univé vergoedt trouwens 5 IVF of ICSI-pogingen... Verzekering is duurder... maar 2 behandelingen meer dus...
Wishgirl: die verzekering heeft Univé niet meer. Het hoogste pakket vergoed nu maximaal 3500 euro voor een 4e poging en verder niets.
Oooh dat wist ik niet... Sorrie daarvoor dan... oops.... Maar wat nog wel steeds zo is is dat het eraan ligt hoe de arts het declareert... IVF is nl. een fase die uit 3 fases bestaat... de arts moet er een fase bij opzetten... fase 1 - stimulering fase 2 - punctie fase 3 - terugplaatsing Als je alleen gestimuleerd bent en de behandeling is dan afgebroken moet je arts er fase 1 opzetten... Dan telt ie bij de verzekeraars niet als poging omdat ze dat wettelijk gezien niet mogen...
Klopt, Unive vergoedt in totaal maar 4 pogingen. Eventueel zou je nog Avéro Achmea kunnen proberen of Nat. Nederlanden die het ONVZ label voert. Maar eh...ziektekostenverzekeraars willen over het algemeen geen mensen verzekeren waarvan de te verwachten kosten hoog zijn, de zogenaamde "brandende huizen".
Nu de offertes weer de deur uit zijn mag je dus weer kosteloos switchen van verzekeringsmaatschappij. Natuuuuuurlijk vertel je er niet bij dat je heel misschien IVF krijgt... En een verzekeringsmaatschappij mag je voor de basisverzekering niet weigeren... Voor de aanvullende wel overigens... Maar IVF en ICSI vallen onder de basisverzekering..