Verplicht solliciteren tijden ziektewet

Discussie in 'De lounge' gestart door Alfie1986, 13 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alfie1986

Alfie1986 Niet meer actief

Hey meiden, zoals ik een tijdje terug al een topic heb geopend kamp ik met ptss, paniek,-angst en dwang stoornissen en als klap op de vuurpijl Borderline. Nu ben ik daar nog mee bezig met intelligentietesten om precies in beeld te brengen welke vorm boderline ik heb.. enfin. Nu heb ik heel goed contact met mijn baas, hij heeft ook heel veel begrip voor me, voor hem valt er nu ook heel veel op zn plaats. Nu ben ik hier heel erg blij mee. Wij hebben elke 6 weken een soort evaluatie samen om alles door te spreken, zo ook de papieren van het UWV. Nu verplichtten zijn mij en mijn baas te solliciteren. Ik vind dit zo moeilijk, hoe moet ik dit doen? Want ik kan niet achterhouden wat er met me aan de hand is. Vind dit heel moeilijk en weet niet waar ik moet beginnen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

2. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik zit zelf ook in de ziekte wet maar hoef niet te solliciteren?
    En ik denk niet dat ze iemand aannemen die nog zo ziek is (niet lullig bedoeld.)
    Dus heb geen oplossing voor je , succes.

3. Alfie1986

Ik zit er nu bijna een jaar in en omdat ze spreken op de kans van WIA moet mijn baas alles uit de kast halen zodat hij kan aantonen dat hij alles geprobeert heeft om mijn terug te laten komen in mijn of een andere functie. Ik weet het ook niet meer, heb een sollicitatie de deur uit gedaan net. Mocht ik daar mogen komen dan speel ik open kaart.. ik weet verders ook niet wat ik moet doen..

4. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Je krijgt toch pas sollicitatieplicht in de ww?.. Hoogstens verplicht vrijwilligerswerk om te reïntegreren.. Maar dan houd je je zw uitkering..

5. Alfie1986

Ik snap het ook niet goed, ik zal even citeren wat er in staat, want ik heb een kopie meegekregen;

* De werknemer werkt nu niet, maar kan in de toekomst wel werken?

Is er gezocht naar passend werk bij eigen werkgeven?
    ( Antwoord baas; nee, hier is geen passend werk voor werkneemster )

Is er gezocht naar ander werk bij een andere werkgever?
    ( Antwoord baas; nee, werkneemster is arbeidsongeschikt, zie brief bedrijfsarts )

Of mijn baas zou contact met het UWV op moeten nemen..

6. Alfie1986

Bovenaan het papier staat: Eerstejaarsevaluatie van het plan van aanpak WIA

7. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Staat toch dat de conclusie is dat je zowel bij je baas als bij een andere werkgever voorlopig niet capabel genoeg bent om te werken? ;)

Dat heb je zwart op wit.. Kunnen jou niet verplichten te solliciteren in de
    Zw.

En bedrijfsarts moet je toch eerst beter verklaren voor jij uit de ziektewet kan?

Of zie ik het niet goed? Kan ook hoor ik ben geen expert :)

8. Alfie1986

Jij ziet het goed, dacht ik ook. Ik dacht meer dat dit gewoon een standaard brief is, uitzonderingen daar gelaten. Dan moet mijn baas toch echt contact op nemen met het uwv, of anders ik zelf?

9. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Maar hoe kom je dan aan de info dat je zou moeten solliciteren nu? Dat staat er toch niet? Heb je dat in een andere brief nog gehad ofzo?

10. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Ik zou zelf het UWV bellen met zowel de informatie van je baas als je bedrijfsarts.. Dat je niet voor niets in de ziektewet zit en zowel baas als bedrijfsarts je nog niet geschikt vinden om te reïntegreren op de arbeidsmarkt, ongeacht het soort werk of werkgever, zeg dat je het op papier hebt staan wat je eventueel wel wilt kopiëren en opsturen of mailen.

11. Within

Within Niet meer actief

Ik zal het zelf even doen, want ik zit ook in de ZW maar heb geen sollicitatieplicht. Ze spreken zichzelf nu tegen!

Misschien kan je je vraag voorleggen aan het webcareteam hier?

12. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    ik zie nergens in de sitaat staan dat je moet solliciteren of ben ik nou zo gek?

13. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Ja dat is ook een goede vraag ;) wie zegt dat je moet solliciteren? :)

14. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Ik zou zelf het UWV bellen en om duidelijkheid vragen. En dan wel naar de behandelaar vragen, niet via de klantenservice je vraag stellen. Zij geven je nl gerust het verkeerde antwoord, terwijl ze er zelf heel erg van overtuigd zijn dat ze gelijk hebben. ;)

En even voor de duidelijk: In de WIA kan het zijn dat je moet solliciteren om te reïntegreren, maar daar moet wel gesprek met jou en de arts van de WIA over zijn geweest. Meestal schakelen ze bemiddelingsbureau in om tussen jou en een evt nwe werkgever te bemiddelen, zij solliciteren voor jou, maar je moet zelf op zoek naar een baan. ;) Althans zo gaat het bij mijn broer en nog iemand die ik ken. Misschien je vraag even bij het UWV hier op het forum neerleggen?

15. Alfie1986

nee, heb ik helemaal niet op papier staan! Ze hadden erheen gebeld en gevraagd wat de vraag inhield en dat ik moest solliciteren.. maar ik snap het echt nie..

16. Alfie1986

Ze hadden voor mijn komst al daar heen gebeld naar het uwv, dus ik heb het zelt niet gehoord.

17. Ikke77

Ikke77 Lid

11 jul 2007
    53
    20
    8
    Ik ben bedrijfsarts en zal het proberen uit te leggen.

Als je een jaar ziek bent moet je samen met je werkgever een eerstejaarsevaluatie opstellen. Op dat moment moet je bekijken of jullie op de goede manier bezig zijn geweest het afgelopen jaar(hebben jullie het het afgelopen jaar allemaal goed gedaan qua onderzoeken, behandelingen, reintegratie ed). Daarnaast moet je bespreken of het einddoel van de reintegratie nog hetzelfde is als wat jullie eerder hebben bedacht.
    Meestal is het einddoel "werkhervatting in de eigen functie" maar soms moet dit einddoel veranderd worden omdat iemand bijvoorbeeld zoveel beperkingen zal houden dat hij zijn eigen werk nooit meer kan doen maar ander werk wel zal kunnen. (Denk aan iemand met ernstige rugklachten die in de bouw werkt. Werken in de bouw met deze klachten zal lastig worden maar op kantoor zal die persoon waarschijnlijk wel kunnen werken. Op zo'n moment zal het einddoel niet meer "werkhervatting in de eigen functie" maar "werkhervatting in een andere functie" of "werkhervatting bij een andere werkgever" worden. Dan moet dus het einddoel worden bijgesteld en zal de werknemer moeten solliciteren)

Als jouw bedrijfsarts van mening is dat je nu nog geen arbeidsmogelijkheden hebt in je eigen en ander werk dan kun je dus ook nergens anders werken en hoef je ook niet te solliciteren.

Ik hoop dat het zo duidelijk is. En anders bel je toch even naar je eigen bedrijfsarts en vraag je aan hem of haar wat diens mening is?

18. Alfie1986

Ik heb net contact gehad met het UWV en waarschijnlijk heeft mijn baas mijn verhaal niet helemaal toegelicht. Ik ben arbeidsongeschikt dus ik kan niet werken en hoef niet te solliciteren. Ik moet dit wel even op zwart wit laten zetten door mn behandelaaster bij het GGZ en mn bedrijfsarts, maar dit hebben we al zwart op wit. Ik heb ook meteen netjes mijn baas gebeld en die begreep het helemaal en vroeg me om alles netjes zwart op wit te zetten zodat er geen misverstanden ontstaan.

@ Ikke77, ik ga mijn bedrijfsarts zometeen bellen en ik machtig het uwv voor inzage van mij dossier bij het ggz. Heel erg bedankt voor jullie info allemaal, ik heb weer een stukje rust!

19. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Ik, maar dan met de PTSS, borderline, angst-, paniek-, en dwangstoornissen. ;)
    In 2006 ben ik daar 9 maanden voor opgenomen geweest en dat heeft een ander mens van me gemaakt.
    Inmiddels zoveel jaren verder zijn mijn borderline kenmerken zo goed als geheel verdwenen en ik heb van mijn psycholoog vernomen van PTSS vaak met borderline verward wordt, omdat de uitingen veelal hetzelfde kunnen zijn.
    Als op lange termijn (bijvoorbeeld ook na EMDR) de symptomen verminderen/weggaan dan is het de PTSS de oorzaak geweest.

Anyway, ik heb geen antwoord op je vraag, maar wil je wel veel sterkte wensen in je proces, het is geen kattepis.
    Mocht je vragen hebben mag je me altijd een pb'tje sturen.

20. Alfie1986

fijn om te lezen dat t bij jou zo goed als verdwenen is, dan is er nog hoop! Ik heb al 2x EMDR gehad, dit heeft bij mij niet geholpen jammer genoeg..

Deel Deze Pagina