Help: kind drinkt onrustig aan de borst en huilt meer

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door steen, 16 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. steen

    steen Fanatiek lid

    16 jul 2007
    3.507
    0
    0
    Limburg
    hoi,

    Femke drinkt sinds gisteren erg onrustig aan de borst, ze laat vaak los en begint dan uit het niets te huilen. Meestal gaat het vijf minuten goed en dan begint ze. Ook direct na de voeding kan ze heel zielig huilen.
    De voedingen duren ook erg kort, meestal vijf tot tien minuten uit de ene borst, dan verschonen we haar zoals gewoonlijk en dan bied ik de tweede borst aan, maar als ze daar voor ligt is het ook intens huilen. Ze wil daarna alleen maar de pink (speentje moet ze niet....)
    Ik word er een beetje radeloos van....wat kan dit zijn?
    Ze komt wel netjes om de 3-4 uur, plast en poept goed. Ik zat ook te denken aan spruw, ze heeft een paar witten puntjes rechtsboven in haar mond, ik heb op zich wel wat gevoelige tepels na het voeden, maar ik kan er niets geks van maken....

    Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen,
    alvast bedankt
    groetjes Ellen
     
  2. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Deed mijn zoontje vaak als hem een boer dwars zat.
     
  3. steen

    steen Fanatiek lid

    16 jul 2007
    3.507
    0
    0
    Limburg
    Ja, dacht ik ook al...maar ze boert wel goed, en als ze een boertje heeft gelaten blijft ze zo hysterisch huilen....
    ik heb nu een afspraak gemaakt bij de huisarts vanmiddag.

    Heb net echt even een potje zitten brullen....het is zo frustrerend dat je kind zo ligt te huilen aan de borst, terwijl het al die weken zo goed is gegaan
     
  4. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Ja spruw kan het idd ook zijn. Het is wel belangrijk dan wel belangrijk dat zowel jij als je docher worden behandeld. Je huisarts zal hoogstwaarschijnlijk wel zeggen dat dat niet nodig is.
    Op www.borstvoeding.com en www.eurolac.net vind je veel info over spruw.
     
  5. steen

    steen Fanatiek lid

    16 jul 2007
    3.507
    0
    0
    Limburg
    Dank je wel Nemo!

    Ik heb nu net gekolfd en geef haar zo de fles, ff rust voor ons allebei....aan de productie ligt het niet, kolfde 130 cc..
     
  6. mano82

    mano82 Fanatiek lid

    15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Ik heb dit ook vaak gehad met mijn dochtertje de eerste maanden, heb nooit geweten waarom en spruw heeft ze tot nu toe nog niet gehad.
    Drinkt ze nu wel goed uit de fles die je hebt afgekolfd?
    Want bij mij dochtertje had ik vaak de indruk dat ze gewoon genoeg had en dus daarom huilde als ik ze de borst gaf. Of als de melk niet snel genoeg komt (voor tsr) daar is ze soms ook niet tevreden om.
     
  7. steen

    steen Fanatiek lid

    16 jul 2007
    3.507
    0
    0
    Limburg
    Mano, duurde dit dan lang bij jou, dat je dochter zo huilde tijdens de voeding? Ik vind het namelijk echt vreselijk om mijn kind zo te zien....

    Ze slaapt nu nog, dus ze heeft nog geen fles gehad. Dat is dus ook wel het typische ze komt gewoon om de 3-4 uur, dus ik heb er ook wel even aan gedacht dat ze gewoon vol zit. Maar ze geeft wel hongersignalen als ze wakker wordt. En ze heeft zo'n 7 voedingen per dag, ze woog afgelopen maandag 4160 gram, dus daar is verder ook niets over te zeggen.....
     
  8. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mirre heeft dit ook gehad met periodes, ook gedacht aan spruw (ook voor behandeld) maar was het niet. Ik denk dat ze gewoon in een soort sprongetje / fase zat en dat ze gewoon last had van ? En idd vreselijk om te zien. Maar ik zou idd wel even naar HA gaan om even te kijken ivm spruw.

    Sterkte!
     
  9. mano82

    mano82 Fanatiek lid

    15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Net zoals bij Salapio, hier ook met periodes en soms echt krijsen aan de borst maar van zodra ik haar speentje gaf was het over... Vreemd he. Maar soms denk ik ook dat het aan de smaak van de melk ligt, tenslotte proeft de smaak telkens een beetje anders naargelang wat je gegeten hebt. Veel succes bij de ha!
     
  10. chacha

    chacha Fanatiek lid

    20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Hier ook een meisje dat ineens kan krijsen aan de borst. Vaak hou ik haar dan overeind om te kalmeren en dan komt er meestal wel een boer uit. Maar als ik haar dan weer wil aanleggen, begint het vaak opnieuw (soms pakt ze wel de borst en drinkt dan gewoon verder).
    Ik heb ook aan spruw gedacht, op het cb even laten kijken, maar niks te zien.
    Ik heb het idee dat het bij ons meisje mogelijk met de toeschietreflex te maken heeft (te snel of te langzaam) of dat ze toch misschien vol zit.

    Succes bij HA
     
  11. steen

    steen Fanatiek lid

    16 jul 2007
    3.507
    0
    0
    Limburg
    Dank jullie wel meiden!

    Ik had de stille hoop dat het sprongetje al geweest was, ze is afgelopen weekend namelijk ook een paar dagen humeurig geweest...

    De fles ging goed net, alhoewel ze maar 85 cc gedronken heeft, maar is wel tevreden. Nu ligt ze een beetje te mieren op bed....

    Toch wel fijn om te horen dat meer meiden hier last van hebben....ik merk dat ik er erg onzeker van wordt zo...
     
  12. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier ook gehad de eerste maanden. Ook spruw vanaf 3 weken tot ongeveer 7 weken en toen kwam er een sprongetje, heel fijn. Ik vond het voeden vaak echt niet leuk. Ik kreeg Eva dan stil met een speentje. Ik denk dat het bij ons met de spruw te maken heeft gehad en daarna met mijn sterke tsr samen met Eva's sterke zuigkracht, het ging allemaal te snel voor haar denk ik. En ze is van zichzelf al onrustig. En ik denk dat ze vaak nog zuigbehoefte had, maar geen melk meer wilde, vandaar dat ze het speentje dan wel silde. Vanaf ongeveer 4 maanden ging het opeens een stuk beter en werd het eindelijk echt leuk. Mijn tsr werd steeds minder krachtig en Eva kon beter met de melkstroom omgaan.

    Ik heb trouwens heeeeel vaak op het punt gestaan een lactactiekundige te raadplegen, maar telkens ging het dan net weer wat beter. Ik heb wel iemand van de VBN gebeld om even mijn ei kwijt te kunnen.

    Ik heb nooit de fles gegeven, ik vond het erg moeilijk om te zien dat dat wel goed ging en bij mij drinken niet. Ik was ook bang dat ze straks liever de fles wilde dan bij mij drinken (ik heb geen idee of dat zo werkt).

    Succes ermee in ieder geval, misschien herken je wel iets uit mijn verhaal. Maar het wordt dus echt beter, dat zie je wel aan de verhalen van iedereen!
     
  13. steen

    steen Fanatiek lid

    16 jul 2007
    3.507
    0
    0
    Limburg
    Het fraaie is dat Femke de speen niet wil....ze wil wel even op onze pink zuigen, maar dat is met name als ze krampjes heeft of even om in slaap te komen.

    Ik heb ook een sterk toeschietreflex, dus ze verslikt zich soms ook in de voeding de eerste minuten...

    lactatiekundige: ik ben neonatologieverpleegkundige, dus ik kan "onze" lacatatiekundige altijd bellen, helaas is ze er morgen pas weer....

    Ik ben benieuwd of de huisarts misschien iets kan bedenken.

    Op zich is Femke een erg rustig en tevreden meisje, dus dat maakt het nu extra moeilijk: je ziet gewoon dat er iets is, maar je kunt er de vinger niet op leggen...
     
  14. steen

    steen Fanatiek lid

    16 jul 2007
    3.507
    0
    0
    Limburg
    Femke heeft geen spruw, de huisarts kon verder ook niets geks zien/bedenken, gelukkig maar!

    Om half 2 dronk Femke ook weer goed aan de borst, dus ik hoop dat we er weer door heen zijn....
     
  15. wendyp

    wendyp Niet meer actief

    Hier heeft Sasha het ook gehad hoor. Moederloos werd ik ervan. Had het gevoel dat het echt aan mij lag. Ben ook ervoor naar de dokter geweest.

    Bij mij kwam het omdat ik een hele sterke tsr (nog steeds) had, daardoor dronk Sasha heel gulzig en kon ze het niet goed aan. Veel lucht ook binnen, goed boeren. Maar soms kwam het mee omhoog (last van reflux volgens de ha) en dat samen met een beetje maagzuur, brandde heel erg in haar keeltje. Vandaar dat ze zo vaak zat te krijsen.
     
  16. Konijn

    Konijn Niet meer actief

    Judith heeft het ook gehad. Ik vond het vreselijk: het ging allemaal perfect en ineens begon ze soms hysterisch te huilen tijdens het drinken.

    Ik snap heel goed dat je er radeloos van wordt!

    Hier hebben we wel kort last gehad van spruw, maar daar heeft ze eigenlijk weinig van gemerkt. Toen dat over was begon het eigenlijk pas Ik heb toen een tijdje gedacht dat de spruw toch niet helemaal weg was, maar toen ik uiteindelijk een lactatiekundige op bezoek had, bleek het probleem te zitten in een erg harde melkstroom, die mijn dochtertje niet weg kon werken.

    Zij heeft me toen veel tips gegeven en vooral gerust gesteld. Door haar heb ik weer veel vertrouwen gekregen in het voeden, terwijl ik eigenlijk op het punt sond het bijltje erbij neer te gooien. Ik kon haar altijd bellen of sms'en en ze nam heel uitgebreid de tijd voor ons. Echt fantastisch!

    Overigens ging het ondanks alle tips niet echt over, maar doordat ik er wel veel vertrouwen in had gekregen kon ik gewoon doorzetten en Judith is uiteindelijk vanzelf over het huilen heengegroeid. Het ging gewoon ineens steeds beter.

    Ik zou als ik jou was gewoon hulp vragen en niet te lang blijven 'prutsen'. Het scheelt zoveel als je een steuntje in de rug krijgt.

    Later hebben we trouwens ook nog wel eens korte huilperiodes gehad. Dan wilde ze ineens alleen liggend drinken en niet als ik zat (dat zette ze het op een krijsen). Maar die gaan gelukkig steeds snel weer voorbij.

    Het gaf me trouwens wel een beetje een rotgevoel dat ze mijn borst niet wilde, maar een afgekolfd flesje (de eerste keer) zo in één keer leegdronk... Gelukkig geniet ze er nu meestal wel van!

    Succes ermee en geef het niet op hoor! Het kan allemaal weer goedkomen!

    Liefs en groetjes,

    Esther
     
  17. steen

    steen Fanatiek lid

    16 jul 2007
    3.507
    0
    0
    Limburg
    Hoi hoi,

    Nee hoor ik ga zeker niet opgeven, vind het veel te gezellig en goed voor Femke!

    Gelukkig gaat het weer helemaal prima, is ff een dagje moeilijk geweest. Maar nu doet ze het weer super, gelukkig!

    Bedankt allemaal voor jullie verhalen en het meedenken!
     

Deel Deze Pagina