peuter is bang voor reuzen :(

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sassie25, 18 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Onze bink is zomaar ineens bang voor reuzen ....

Ik bracht hem maandagavond naar bed en was helemaal in paniek want er mochten geen reuzen komen. Hij bleef maar vragen of er (grote en kleine) reuzen konden komen en of ik bij hem wilde blijven de hele nacht.

Hij had er zondagavond ook al last van, toen heeft papa hem in bed gelegd omdat ik er niet was en ook hij moest erbij blijven.

Nu vanavond weer vroeg hij of er geen reuzen zouden komen. Ik heb geantwoord dat alle ramen en deuren dicht zijn dus dat ze niet naar binnen kunnen. En ik heb verteld dat mama beneden is, papa op zolder en Milou in haar bedje. En dat hij al zn schapenvriendjes (zn kunffels) heeft die op hem letten. Toch mocht ik niet weg en ik ben bij hem gebleven tot hij sliep (dat duurde iets van 10minuten).

k vind het echt zielig want ik heb het idee dat het niet alleen met slapen een probleem is, hij wil ook ineens mee naar boven als ik zijn zusje naar bed leg of als ik even snel iets moet pakken van boven. Hij wil dus echt niet alleen beneden of boven blijven. Terwijl dat normaal nooit een probleem was. Hij raakt ook echt helemaal in paniek als ik zonder hem ga. Ik denk dat het ook te maken heeft met dat reuzenverhaal.

Maar nu weet ik niet goed hoe ik erop moet reageren. Ik lees/hoor verschillende dingen:
    - toegeven dat ze "bestaan" door er serieus op in te gaan want voor hem bestaan ze wel
    - zeggen dat hij niet bang hoeft te zijn en dat ze niet bestaan

Ik heb ook geen idee hoe hij eraan komt, als ik ernaar vraag dan zegt hij ik weet het niet en gooit dingen door elkaar. Schoonouders, papa en ik hebben het niet over reuzen gehad. ik zal morgen op PSZ eens vragen of zij misschien iets gezegd hebben. Misschien dat ze een verhaaltje gelezen of een liedje gezongen hebben hierover.

Is er iemand die hier iets over weet of misschien tips heeft?

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Onze dochter was op die leeftijd bang voor draken. Wij kwamen er al snel achter dat zeggen dat ze niet bestaan, niet hielp. Want als je haar zag kijken! Ze wees ze aan, ze dook er voor weg, terwijl je bij haar zat en terwijl je ze zelf net weggejaagd dacht te hebben. Zo ontzettend zielig!
    En we hebben ze op heel wat manieren weggejaagd. Een lampje hielp wat. Meestal kwamen ze als ze sliep. Dus op een gegeven moment hebben we toegestaan dat ze naast ons bed op de grond op een matrasje mocht komen slapen als ze snachts bang was.
    Wij waren inmiddels gebroken en moesten ook wat ;). Door ze niet in ons bed te nemen, bleef ze toch 'alleen' slapen en na 2 maanden kwam ze niet meer snachts.

Wanneer ze begin van de avond niet durfde, bleef ik in de buurt om de was te doen, en bleven er lampjes aan.

3. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hier tzelfde met spoken... Ik heb anti spoken spray gemaakt, bus goedkope deodorant etiketje erop en klaar. Iedere avond sprayen en ze slaapt weer prima in ;)

4. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Super oplossing:D

5. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Geweldig!! :D
    Hoe kom je erop......?

6. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant

Tip van de leidster op kdv :D

7. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Geweldig deze tip :D

Die ga ik ook maken.
    Mijn zoon van 6 is bang voor spoken en geesten.

Ik verjaag ze al met Saliebladeren en reinigingshout maar dan nog met die spray zal hij beter moeten slapen.

8. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant

Hier werkt het prima, ik hoor haar nooit meer over spoken etc, moet wel iedere avond sprayen en als ze gaat logeren gaat de bus gewoon mee...

Ik had ook zoiets van ja tuurlijk, daar trapt ze nooit in. Wel dus ;)

9. elsie22

elsie22 Niet meer actief

Hier is het een dinosaurus, lampje aan op de slaapkamer, duur op een kier, licht aan op de gang en hij slaapt:D als wij naar bed gaan doen we het licht aan.

Verder praat ik er over met hem als hij het er over heeft.

10. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hoort volgens mij echt bij de leeftijd. T heeft het met leeuwen, haaien, monsters, onweer en ik vergeet er vast nog een paar ;)

Ik ben wel van het rationaliseren. Dat accepteert hij gewoon (leeuwen wonen in de dierentuin, monsters alleen in verhalen / is voor nep). Maar de angst blijft. Daar gaan we dus ook serieus mee om door hem de extra ondersteuning te bieden die hij nodig heeft (wat langer erbij tot hij slaapt / even mee naar boven lopen om te laten zien dat de kust veilig is of met hem mee naar boven).

11. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Bedankt voor jullie reacties! Op de psz hebben ze het niet gehad over reuzen, nouja niet in het opembaar dan. Hij zou wat opgevangen kunnen hebben van de leidsters die onderling over het volgende thema gesproken kunnen hebben: reuzen. Leidster zei dat dat best zou kunnen omdat ze tycho een slim kind vinden. Het grappige was dat ik zei hij heeft het over grote reuzen en kleine reuzen en dat ze een activiteit hebben met groot en klein. Dus ik denk dat het daar vandaan komt. Maar waarom die er dan bang voor is daar ben ik nog niet achter.

Daar is dus het volgende .... het thema straks is dus reuzen :( Geen idee hoe hij daarop gaat reageren. Heb nu dus wel aangegeven dat tycho dit eng vindt en ze gaan hem in de gaten houden.

Vanmiddag na de limonade was ik hem nog ff aan het knuffelen en hij begon er weer over. Dat de reuzen niet naar binnen mochten komen door de poort van de tuin heen. Dus ik zei tegen hem dat ze er niet in konden omdat de poort op slot is en dat ik alleen de sleutel heb en ik alleen mensen naar binnen liet die ik ken. Dat ging er aardig in en dat vond hij denk ik goed. Vanavond had hij geen problemen met inslapen, hoefde er niet bij te blijven maar nu had ik hem er eerder ingelegd dan zijn zusje dus missch had hij zoiets van mama blijft toch nog even boven. Hij vraag wel aan mij of ik naar beneden ging nadat milou in bed lag en zei toen dat ik boven was ging ophangen op zolder en daarna paa naar beneden ging.

Dus vanavond geen problemen. Die spokenspray, geweldig! Zouden ze zoiets ook verkopen voor reuzen ;) Weet niet of het werkt omdat ik van de week al tegen hem zei dat als er reusen komen ik heeeel erg boos zou worden en ze weg zou jagen, maar dat maakte niet echt indruk.

Zielig dat hun fantasie ineens op hol kan slaan en dan een onschuldig iets ze bang kan maken!

12. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Hij vroeg overigens wel of
    - spoken
    - inbrekers
    - draken

Door mama binnen gelaten werden ....

Hij is dus wel bezig met al die andere dingen die angst kunnen veroorzaken. Ik maakte er maar een grapje van dat er al een spookje woonde in huis en die heet milou en een draakje met de naam tycho. Dat vond hij dan wel weer grappig.

En laatst was er iets op de tv, weet even niet meer wat, en hij vroeg aan mij is dat wat op de tv gebeurd echt?? Het was een tekenfilm dus ik heb hem gezegd dat wat er op de televisie gebeurd is niet echt, is een tekenfilm.

Gaat lekker in dat koppie dus :(

13. nijntje5

nijntje5 Bekend lid

23 jun 2012
    739
    1
    18
    mijn kleine lieve manneke
    zuid-holland
    Onze zoon was bang voor monsters op zijn kamer, wegjagen hielp maar even. De buurman kwam met een geweldige oplossing. Gewoon zeggen dat er een krokodil onder zijn bed zit die alle monsters wegjaagd en dat als hij hem niet kan vinden dat komt omdat alle monsters weg zijn. Ik dacht dat gelooft hij nooit maar het werkte echt. De eerste keer keek hij heel erg raar, wij samen zoeken en de conclusie was dat er geen krokodil was, dus gezegd dat de krokodil naar huis kon omdat zijn taak erop zat en zijn kamer dus geen monsters had. Tot nu toe al 2 weken niks meer over monsters gehoord. Sterkte!

14. springkip

springkip Actief lid

2 mei 2012
    161
    0
    0
    NULL
    NULL
    wij sturen gewoon de hond de slaapkamer in en blijven we samen op de gang wachten en als de hond naar buiten komt zijn alle spoken of welk raar gedaante dan ook verdwenen :D

Deel Deze Pagina