Vraagje uit nieuwsgierigheid...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door louan, 20 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. louan

louan Niet meer actief

Is het 'normaal' dat mijn zoontje die sinds januari dit jaar naar school gaat, nu 4.5 jaar, een werkje met rekensommen onder de 10 krijgt/maakt???

Misschien een betere vraag: wat zijn typische groep 1 en 2 werkjes? Hij vertelt niet heel veel wat hij doet en af en toe zie ik dus een 'werkje' voorbij komen.

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik woon dan wel in België, dus mijn dochter van bijna vijf gaat al ruim twee jaar naar school. Maar nee, dat krijgt ze hier niet. Oefeningen in tellen wel. Dus zoiets als 'kleur evenveel vakjes als je eendjes in de tekening ziet'. Maar geen sommen. Dat krijgen ze bij ons op het einde van de derde kleuterklas, dus 5 à 6 jaar.

3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Zijn het echte rekenwerkjes of plaatjes sommen?
    Werkbladen in groep 1 is meer Van klein naar groot, begrippen hoog, laag, achter, naast, boven onder etc
    Vormen, kleuren, getallen koppelen aan hoeveelheid plaatjes.

4. louan

louan Niet meer actief

Hmmm ok bedankt dames!!

Het was echt een werkblad met sommen erop in cijfers en het antwoord heeft hij gestempeld. Hij vertelde thuis dus dat hij sommen had gemaakt en ik geloofde het eigenlijk niet haha totdat ik dat blaadje had gezien. Wist niet dat dit nu al aan de orde zou zijn.

5. Loveloes

Loveloes Niet meer actief

Ik ben zelf kleuterjuf. Schrik er best van, van zo'n 'werkje'. Leer kleuters alsjeblieft scheuren, knippen, plakken, lijmen, enz. Stempelen is leuk, maar niet al bij het maken van een som. Sommen (maar dan in verhaalvorm, zoals opa heeft 5 snoepjes, jantje krijgt er 2, hoeveel krijgt pietje er?) Oefenen we hier pas eind groep 2. Veel kinderen vinden dat dan echt nog moeilijk!

Misschien even na vragen bij de leerkracht of het klopt dat hij dit gemaakt heeft en of dit de soort werkjes zijn die daar op school gedaan worden?

6. louan

louan Niet meer actief

@Loveloes thnx voor je antwoord. Misschien moet ik er wel bij vermelden dat mijn zoon sowieso een extreme interesse heeft in cijfers en zijn getalbegrip is groot. Hij moet die sommen ook wel maken middels het gebruik van materiaal. Dus kralen tellen , of middels stokjes weet zo de namen er niet van. Juf vertelde wel dat hij dan toch liever op zijn vingers telt. Hij 'kent' het principe van optellen. En hij heeft dit echt zelf gemaakt dat weet ik zeker want had dat al nagevraagd.

Ik heb binnenkort sowieso een gesprek op school. Ben benieuwd wat de redenen zijn..misschien voor hem op dat gebied wat meer uitdaging ofzo. Had geen benul dat dit eind groep 2 werk is hmmmm

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Als hij een grote interesse heeft in cijfers snap ik dat juf uitdaging zoekt maar dat is mijn ogen geen werk voor eind groep2/groep 3

Wat doe je dan nog in groep 2 en 3 op het gebied van rekenen,
    Ze zullen vast ook ontwikkelingsmateriaal hebben voor kinderen die op gebieden wat sneller zijn.

Aries vindt dit leuk.
  8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.216
    16.574
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Nee dat herken ik niet haha

9. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.273
    25.745
    113
    Zit hij op een montessorischool?
    Daar is het helemaal niet gek dat kinderen al vroeg sommen leren maken, mits ze die interesse en aanleg hebben. Met bepaald materiaal kunnen ze zelfs al sommen tot 10.000 leren dmv cijferend rekenen. Dat is wel een behoorlijke stap verder. Maar als jouw zoon goed synchroon kan tellen, resultatief kan tellen en interesse heeft in zo'n werkje, is dat toch prima. Hoewel ik zelf dan nooit de kinderen meteen de sommen met antwoorden liet noteren. Dat vind ik een beetje onzinnig op die leeftijd.

10. louan

louan Niet meer actief

@Adje idd een montessori school. Hij moest wel ' materiaal' gebruiken om de antwoorden te krijgen. Hij vindt het ook echt leuk om te doen hoor! Het viel me ook op dat hij dit heeft gekrehen vlak na de cito, wellicht kijkt de juf gewoon even naar wat hij kan. Ik hoor het volgende week wel

11. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dat is bij Montessori inderdaad normaal. (Dl is bij de peuters al begonnen met die telstokjes. Ze wilde ook letters schrijven maar dat doen ze daar dan weer niet zo vroeg, dus inderdaad ook veel geknoei met stempels.)

12. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.273
    25.745
    113
    Haha ik pik ze er zo uit na 12 jaar montessori juf te zijn geweest ;)
    Het rekenmateriaal van Montessori is echt geweldig en maakt het abstracte van rekenen eerst heel concreet.

13. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Mijn dochter zit ook in groep 1 op een montessori school en maakt ook al een tijdje rekenwerkjes. Vaak met behulp van het splitsbakje of kralen. Ze vindt het heel leuk en is thuis ook vaak met rekenen bezig, tijdens het avondeten of in de auto.

louan vindt dit leuk.
  14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Mijn zoon kreeg ook zulke dingen, gewoon regulier onderwijs, hij lag erg voor met rekenen, dus het was niet standaard, maar in de plaats van wat de meeste andere kinderen kregen. Nog steeds ligt hij voor met rekenen op zijn klasgenoten, inmiddels groep 4. Daar zijn gewoon oplossingen voor hoor, compacten, levelwerk, doortoetsen enz. om ze niet te laten vervelen in hogere groepen.

louan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina