Iemand ervaring met pseudo-kroep? Gisteravond met onze zoon op de huisartsenpost beland. Hij werd ineens wakker met de meest verschrikkelijke hoest en een gierende ademhaling. Het was echt doodeng,ik ben me helemaal wild geschrokken. Hij had het echt heel erg benauwd.Hij is gewoon op bed gegaan 's avonds. Niet ziek en geen koorts ofzo. Hij heeft een stootkuurtje prednisolon gekregen en we moeten met hem stomen als het weer gebeurd. Ik vraag me toch een paar dingen af nu ik weer wat tot rust kom.Was gisteren zo in paniek dat ik nergens aan gedacht heb. -Wat gebeurd er nou precies tijdens zo'n aanval en hoe komt het dat ervoor en erna niets meer te merken is?De ontsteking is dan toch niet weg? want er kan een dag later wel weer een aanval komen. - wat is precies de werking van prednisolon? voorkomt het een nieuwe aanval? Ook een dag later nog? Hoe lang werkt dat spul? - Hoe zie je nu het verschil tussen echt benauwd en een kroepaanval. Het zag er echt uit alsof hij geen lucht kreeg. - Hoe zit het met besmettelijkheid? Moet ik me zorgen maken over mijn dochter van 8 weken? - Het is een virus is me verteld maar bestaat er dan zoiets als een pseudo-kroep virus of is het gewoon een reactie op een willekeurig virus? Ik hoop op wat ervaringsverhalen en wat antwoorden.
ik weet niel alle antwoorden maar het is niet besmettelijk ons zoontje heeft het ook gehad alleen hij moets toen in het ziekenhuis blijven en hebben ze daar gestoomd. je hoort als het een speudokroep is klinkt het een beetje als een zeehonden blaf vind ik teminste en dat zeiden ze op het ziekenhuis ook ik kan je niet vertellen hoe het komt of hoe de penseline zijn werk gaat doen het kan wel vaker gebeuren bij ons zoontje nu 2 keer en het beste is om op de douche te gaan stomen met hem dan moet er binnen een kwartier verbetering zijn anders zou ik toch dan weer bellen maar hoop dat het niet meer gebeurd beterschap
Wat is pseudokroep? Pseudokroep is een virus-ontsteking van de bovenste luchtwegen. Het geeft zwelling van de binnenkant van het strottenhoofd, bij de stembanden. Uw kind heeft een zware blafhoest en kan benauwd worden. Meestal is pseudokroep een onschuldige aandoening. Wat zijn de verschijnselen? Pseudokroep komt vooral voor bij kinderen van 6 maanden tot vijf jaar. Een eerste aanval van pseudokroep is voor ouders vaak spannend om mee te maken. Een aanval verloopt bijna altijd op dezelfde manier. Het kind is niet ziek, soms alleen verkouden. s Avonds of s nachts wordt het huilend wakker. Het kind is dan benauwd. Bij het inademen hoort u een gierend geluid. Het kind heeft een luide blafhoest en is soms hees. De temperatuur is normaal of hooguit rond de 38 graden. Hoe ontstaat het? Pseudokroep wordt door een virus veroorzaakt. De slijmvliezen van de stembanden en bovenste luchtwegen raken ontstoken en zwellen op. Daardoor wordt het kind hees, gaat het hoesten en kan het moeite krijgen met inademen. Angst en huilen maken het ademhalen nog moeilijker. Adviezen Bij een aanval van pseudokroep is het volgende van belang: Blijf rustig. Wanneer u als ouder paniekerig wordt, draagt u de angst over op uw kind, waardoor de benauwdheid kan toenemen. Probeer uw kind gerust te stellen en af te leiden, bijvoorbeeld met een knuffelbeest, een boek of een speeltje. Warme, vochtige lucht kan de hoestprikkel wat verminderen. Ga samen met uw kind 10 tot 20 minuten naast de warme stromende douche zitten met de deur van de badkamer dicht. U kunt ook een tijdje (20 tot 30 minuten) met uw kind in bad gaan zitten. De werking van stoom op pseudokroep is wetenschappelijk niet aangetoond. Maar het op deze manier samen met uw kind bezig zijn kan al veel rust geven. Merkt u dat uw kind de stoom of het bad niet prettig vindt, stop er dan mee. Geef uw kind iets te drinken dat de keel verzacht, bijvoorbeeld warme thee met honing of suiker. Geef geen honing aan kinderen jonger dan één jaar. In honing kunnen bacteriën zitten waar babys ziek van kunnen worden. Medicijnen Medicijnen zijn bij pseudokroep meestal niet nodig. Als een kind met pseudokroep erg benauwd is dan wordt soms een corticosteroïd (bijvoorbeeld dexamethason) voorgeschreven. Hoe gaat het verder? Een aanval van pseudokroep gaat vanzelf over. Binnen enkele uren zijn de verschijnselen verdwenen en kan uw kind weer rustig slapen. Een aanval van pseudokroep kan één keer voorkomen, of een aantal avonden achter elkaar. Soms zijn er aanvallen met grotere tussenpozen.
@cynt....natuurlijk heb ik zelf ook gegoogled maar de antwoorden op mijn vragen vind ik niet echt. Ook niet in jouw stukje. Maar toch bedankt
Hier iemand met ervaring. Onze jongste heeft het ook (al) een paar keer gehad. Wat er precies gebeurd staat omschreven in boven genoemd stukje..namelijk dat er een luchtweginfectie aanwezig is van de bovenste luchtwegen. Die infectie is niet gelijk weg. Dat kan zelfs 2 weken aanhouden,maar de zwelling kan wel na 1 aanval een stuk minder zijn waardoor en geen benauwdheid meer is. Prednison is best een heftig medicijn. Het beste kan je je vragen over dit medicijn even aan je eigen HA vragen. Bij een pseudo kroepaanval is de inademing echt gierend. Moeilijk kunnen inademen. Hier heeft stomen nooit geholpen. Bij ons helpt even je kind inwikkelen in een deken en dan in de 'koude' buitenlucht staan. Wij gaven vaak een waterijsje waardoor de kleine ook al wat rustiger werd. ik ben zelf werkzaam als kraamverpleegkundige en heb toevallig laatst aan onze kinderartsen gevraagd betreft stomen. Het stoom verhaal lijkt langzaam wat achterhaald te gaan worden. Maar je zult zien dat overal verschillende adviezen worden gegeven. En wat erg belangrijk is probeer als ouder echt 'rustig' te blijven. Lukt je dat niet laat dan je partner evt met de kleine gaan zitten. ik weet dat dit makkelijk gezegd is,maar o zo belangrijk voor je kind. Er bestaat dus geen pseudo-kroep virus En het is echt niet besmettelijk. MAAR een virale luchtweginfectie kan natuurlijk wel overdraagbaar zijn. Oja, hier was onze jongste meestal van te voren wat hees en we konden er de klok op gelijk zetten. Succes!
Pseudokroep IS een virusinfectie van de bovenste luchtwegen en dus besmettelijk! Het is echter gering besmettelijk en treft vnl kinderen tussen 1 en 6 jaar.
Het gaat om een virusinfectie van de bovenste luchtwegen....die is inderdaad besmettelijk zoals ik ook zei. De pseudokroep-aanval is echter niet besmettelijk. (lees de aanval van benauwdheid). Pseudokroep wordt veroorzaakt door een virus. En dat virus is dus besmettelijk.
onze oudste heeft ook pseudokroep gehad. Mijn huisarts ( is altijd aardig up-to-date) vertelde dat stomen inderdaad achterhaald is. Het feit dat ze meestal rechtop bij je op schoot zitten en daardoor rustig worden is de belangrijkste factor waardoor het afneemt. Hij gaf ons een flixotide puf mee . Als ze weer een aanval mocht krijgt moesten we een stuk of 6 pufjes geven. de corticosterioden komen dan precies op de plek waar de zwelling is en verminderen de zwelling. Gelukkig hebben we het niet nodig gehad en je kind zo benauwd en in paniek is erg naar
Hier ook de oudste al een aantal aanvallen gehad. Vaak was hij een paar dagen licht verkouden voor zo'n nacht, toch werden we er door verrast. NA de eerste keer krgen we gelijk flixotide en ventolin van de ha voorgeschreven met de opmerking zodra hij maar iets benauwd wordt gelijk opstarten. Flixotide moet je wel langer gebruiken omdat dat een ontstekingsremmer is, ventolin zorgt dat de luchtwegen verwijden.
Je had het niet specifiek over de aanval op zich, maar als er tijdens die aanval gehoest wordt, is er natuurlijk wel weer kans op besmetting (hoestdruppeltjes). Mensen die het pseudokroep-virus hebben, zijn besmettelijk.
Ik begrijp hieruit dat je ook gewoon pseudo kroep kunt hebben zonder zo'n aanval te krijgen? Dus gewoon de ontsteking met het hoesten zonder die extreme benauwdheid? Ik vind het nogal vaag hoor.
Als er geen benauwdheids-aanval is dan spreek je niet over pseudokroep. Je hebt het dan over een luchtweginfectie van de bovenste luchtwegen. Misschien handig om je eigen HA eens goed uitleg te laten geven. Net als een verkoudheid.....ben je neusverkouden....ben je ook besmettelijk. Dit is idem zo met een luchtweginfectie. Benauwdheid door zwelling van o.a strottehoofd is niet besmettelijk en juist die zwelling veroorzaakt de benauwdheid. Een zeehondenblaf en een gierende inademing kunnen dan de gevolgen zijn en dan spreek je over pseudokroep. Zo is het hoe bij ons de KA het aan de ouders van patiënten uitleggen.