Help! Kinderspeelgoed • opruimen en organiseren

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Nina Sanders, 5 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ik word er helemaal gestoord van. Het ligt overal en nergens. Zaken raken kwijt of worden vergeten. Tegelijkertijd hebben onze kinderen ZO VEEL speelgoed. Zeker omdat ze met 4 zijn.

Van de zomer gingen we verhuizen en had ik het geweldige idee om een grote Ikea kast met die manden neer zetten. Leuk, dacht ik. Kunnen ze hun spul in kwijt. Ieder een eigen kleur enzo.

Wat een deceptie. Alles wordt erin gegooid en je kan er amper iets in kwijt. Nu de jongens wat ouder worden en ondertussen veel Lego hebben (duur spul!), wil ik echt een opruim- en organiseeractie gaan houden. Soms mogen dingen ook gewoon weg of even uit het zicht gezet worden zodat de jongens later weer hernieuwde interesse krijgen. :)

Wij hebben de ruimte nu. Wie helpt me om een soort slim opbergsysteem te ontwerpen? Ik ben daar toch niet uniek in?

De eisen:
    • ik wil speelgoed gaan organiseren per thema. Niet per kind. Misschien een onderverdeling per kind maar dat kan dan op hun kamer. De grote opbergplaats zal per thema gaan. Denk aan: knutselen, knuffels, Lego, Duplo, constructiespeelgoed (dit neemt veel ruimte in, denk aan grote hijskranen, maar ook bijvoorbeeld een grote brandweerkazerne).. ideeën en meer tips welkom.
    • die manden in de Ikea kast wil ik wel houden want zijn wel handig voor bijvoorbeeld box-speelgoed voor L, of klein spul met licht en geluid. Denk aan alle V-tech Toet Toet auto’s of de dieren. Timo de tankwagen en Kalina kat enzo ;)!
    • het moet vooral overzicht geven. Dus liefst met ruimte om ergens op te schrijven wat het is en voor wie. Liefst ook nog verwisselbaar zodat we kunnen wisselen van plek indien nodig.
    • mee te groeien. Kids worden groter en zullen andere interesses en speelgoed krijgen. Opbergen moet leuk blijven en flexibel aan te passen zijn aan type speelgoed en doel.

Is dit utopisch of uitvoerbaar?

2. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik heb bepaalde dingen gewoon in plastic bakken die ik bij Action haal, die met die klapdeksels. Ze hebben hier bv 3 soorten lego (minecraft, mario en friends), voor elk een eigen bak. Zo ook voor de Gravitrax, Knex, Bunchems en verkleedkleding. Die bakken gaan dan weer in een kast. Ik heb een eiken broodkast bij de kringloop gekocht en deze in de gewenste kleur geverfd zodat deze ook niet misstaat in het interieur. En willen ze ergens mee spelen, dan halen ze die bak er uit. Zijn ze klaar, alles weer in de bak en in de kast. Spellen in doos gaan er los in.
    Ik heb de kinderen ook wel (streng) aangeleerd dat ze eerst opruimen waar ze mee bezig waren en dan het volgende pakken, dat scheelt al een hoop denk ik. Als ik soms zie hoe het bij anderen er aan toe gaat kan ik me voorstellen dat ze daar helemaal gek van worden. Er wordt tussendoor niets opgeruimd en aan het eind van de dag ligt alles door elkaar en is het grote chaos. Zo raken dingen idd kwijt. Ik laat ze gerust ook net zo lang zoeken totdat het onderdeel weer gevonden is als ze iets kwijt zijn. Het kan nooit ver zijn binnen huis ;). Zo blijft alles ook compleet. En ze leren steeds beter om netjes er mee om te gaan, want dat zoeken en opruimen hebben ze een hekel aan.

Edit: En eens in de zoveel tijd even doorheen gaan en kijken wat er evt weg kan via marktplaats/facebook.

Spoetnik en Nina Sanders vinden dit leuk.
  3. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Goed idee. Dat opruimen doen ze hier ook hoor. Ik ben zelfs niet te beroerd om mee te helpen. Maar door de tijd heen en bij gebrek aan een goede opbergplek leg je dingen toch vaak ‘even snel ergens neer’. En dan ga je ook nog verhuizen.. en komt er allemaal niet speelgoed bij. En op een gegeven moment wil ik gewoon 1 vaste plek hebben haha.

Die bakken bij de Action, hoeveel heb jij er staan?

4. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Heb je toevallig een foto?

5. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  6. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Kast dicht = is alles uit het zicht :D Van die bakken met klapdeksels hebben we er 5. Er staan ook nog wat andere met losse deksels, maar dat vinden wij niet handig. Er is nog 1 hele grote gevuld met alle andere lego. Deze staat elders, die past hier niet in. 1 lege plek, ze zijn druk met de Gravitrax momenteel.

Bijgevoegde bestanden:

7. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Ik heb 1 kast met alle Duplo en dat is al zo veel. Ik heb het gesorteerd op grote blokken/de vierkante blokken/poppetjes/boerderijdieren/wilde dieren/ auto's/ grondplaatjes/ bijzondere blokken/huizen/overig (bloemen/stoelen/wc/keuken etc). En elke week sorteer ik het weer voor een week speelplezier.

En verder heb ik alles in de bekende ikea trofast kasten op zolder en haal ik het per bak naar beneden op mijn inzicht of vraag van de kinderen.

Knutselspul heb ik in de kamer staan in een mooie kast. En daar kunnen ook 1 of 2 ikea bakken in.

Met 1 kast zou ik het niet redden. Ik heb door de jaren heen zoveel speelgoed verzameld.

8. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    Ik heb boven een ikea pax kast staan ket daarin allemaal ikea samla bakken. Die passen er precies in en zijn doorzichtig. Hierdoor zien de kinderen wat erin zit.
    Ik heb beneden niet zo veel ruimte dus daarom de kast boven staan en zo kunnen we steeds 1 of 2 bakken naar beneden halen.
    En alles gesorteerd lego, duplo, houten trein baan, auto's, gravitrax.
    En beneden nog zo'n vierkantje van ikea met 4 stoffen bakken voor alles lossen overige troep van de kinderen.

Het punt zit denk ik vooral in het sorteren en bijhouden, als je een goed systeem hebt is het handig. Ik vind het fijn dat de kinderen niet alle bakken tegelijk kunnen pakken en zo alles door elkaar gaat

9. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Wij hebben dit ook. Onze kinderen hebben al het speelgoed gesorteerd per bak op hun kamer liggen. Daarvoor hebben ze alledrie een Ikea Expedit/Kallax van 4x4 vakken en de lage (15 cm Samla bakken) plus een paar hoge bakken voor speelgoed wat veel ruimte inneemt. Doordat al het speelgoed per soort in een bak zit zijn de bakken lang niet allemaal vol, maar alle vakken van de kasten wel!
    Het gezamenlijke speelgoed hebben we over de slaapkamers verdeeld; bijvoorbeeld de Duplo, de Poppen en de knutselspullen. Als ze gaan spelen doen ze dat een enkele keer op hun kamer, maar vaker nog nemen ze een bak mee naar beneden. Die ook weer netjes terug naar boven moet als ze klaar zijn met spelen. Soms pakken ze ook alledrie hun eigen Lego of Playmobil bak en gaan daar dan samen mee spelen. Wonderlijk genoeg weten ze altijd feilloos van wie welke Lego is en naar welke bak het terug moet :).

nicole18, Catou en Nina Sanders vinden dit leuk.
  10. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.524
    851
    113
    Hier is de tip toch wel om het speelgoed beperkt te houden. Wij hebben een speelkelder maar alsnog nemen ze vaak speelgoed mee naar de woonkamer of naar hun slaapkamers. Ik dun het regelmatig uit, uiteindelijk spelen ze vaak alleen met dezelfde dingen

Ik heb ook van die Ikea kallax kasten, ik maak mijn eigen labels met een lamineer machine en zo'n snijplank. Kies een mooi lettertype voor de omschrijving en je kunt een plaatje van het type speelgoed toevoegen zodat je kids ook kunnen zien wat er in de betreffende mand hoort.

11. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.156
    113
    Ik heb een grote pax kast en daarin allemaal bakken zodat het gesorteerd kan worden opgeruimd. Met nadruk op kan :rolleyes: In de praktijk moet ik om de zoveel weken weer uitzoeken

12. Pompidom

Pompidom Actief lid

6 jul 2021
    315
    164
    43
    Vrouw
    Heel herkenbaar! Ik ben er zelf ook nog niet uit.

Sinds kort volg ik deze pagina op Facebook. Daar worden wel echt goede tips gedeeld met ikea producten. Misschien heb je er iets aan... en laat vooral weten wat de oplossing is :roflmao:

Deel Deze Pagina