Mijn kindje is nu 11 weken en vanaf 5 weken ben ik af en toe gaan kolven om te oefenen. Vanaf 6 weken drinkt de baby zo'n 2 a 3 keer per week uit een flesje (afgekolfde melk) om te oefenen voor als ik weer aan het werk ga. Nu had ik tot nu toe altijd heel veel melkproductie. Zoonlief verslikte zich nogal eens en had ook regelmatig groene poep. Tot aan vorige week kolfde ik na de ochtendvoeding vaak 120-130 cc in 5 tot 10 minuten, meestal zelfs aan 1 borst. Net nu ik meer serieus een voorraad op wil gaan bouwen keldert mijn kolfproductie ineens dramatisch. Binnen een paar dagen is het zover gedaald dat ik nu met moeite 20 cc uit beide borsten kolf na de ochtendvoeding. Zo krijg ik nooit een hele voeding per dag gekolfd voor als ik straks weer ga werken. Mijn zoontje drinkt nog wel goed uit de borst en volgens mij krijgt hij ook genoeg. Hij wil niet ineens vaker drinken en poept en plast flink na elke voeding. Hij spuugt zelfs nog regelmatig wat na de voeding. Mijn borsten zijn wel ineens zachter en de melk spuit er niet meer zo uit als eerst. Zoonlief kan daardoor makkelijker goed drinken, maar voor het kolven is het dus helemaal niet goed. Ik doe niets anders dan eerst en ben ook niet ineens veel drukker. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik weer meer kan kolven?
Hoi, Op zich is het een normaal beeld dat je productie rond deze tijd goed is afgestemd op wat je kindje nodig heeft. Kolfde je eerst buiten het voeden om? Dan is het mogelijk dat je wel meer kolft wanneer je een voeding kolft zonder dat je kindje aan de borst drinkt. Evt. je kolf na kijken, om uit te sluiten dat het probleem zich daar bevindt. En voor de volledigheid: is het mogelijk dat je weer iets van een cyclus aan het opbouwen bent? Mogelijk heb je een dip, al zou je dat wel moeten merken ook aan je kindje. Wanneer je wilt kolven, wissel dan na een aantal minuten van kant, pas warmte toe voor je gaat kolven en wissel af met massage en kolven. Kolf je enkel of dubbelzijdig? In dat geval wissel je niet van kant maar zet je de kolf uit, masseer je een halve minuut en weer aan. Veel succes,