Bij ons op het werk vind een reorganisatie plaats. Deze week krijg ik te horen of er ontslag voor mij wordt aangevraagd, dat zal dan per sept ingaan. Nu zijn we voor een tweede bezig en ik weet dat je als zwangere ontslag bescherming hebt. Stel dat ik in juni positief test geld die bescherming dan nog of mogen ze me dan wel ontslaasn omdat het al aangevraagd is?
Beste Sweetygirl84, Wat vervelend dat je werkgever je misschien gaat ontslaan. Je wilt weten of je wel ontslagen kunt worden wanneer je in verwachting bent. Ontslag tijdens zwangerschap mag in de meeste gevallen niet. Meer informatie hierover vind je op de site van de Rijksoverheid. Als je meer wilt weten hierover dan kan ik je namens UWV Webcare niet helpen omdat het een juridische vraag is. UWV Webcare is niet bevoegd juridisch advies te geven. Ik adviseer je navraag te doen bij bijvoorbeeld de vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket (0900-8020). Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Maar mag het wel als ik bijvoorbeeld in juni positief test en het uwv heeft het goedgekeurd? Geld dan de ontslagbescherming nog. Baal er zo fijn dat dit net gebeurd als we voor een tweede willen gaan.
Beste Sweetygirl84, Stel je wordt zwanger nadat de ontslagvergunning is goedgekeurd, wat dan? Ook dit is een juridische vraag waarop UWV Webcare niet bevoegd is advies te geven. Zoals mijn collega Ellen aangaf: vraag dit na bij de vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket. Veel sterkte met je situatie. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare