Mijn dochtertje is over een week 6 maanden. Ze heeft afgelopen vrijdag ineens hoge koorts gekregen (40 graden). We hebben van ha advies gekregen om zetpil te geven en dan om de 4 uur. Dit doen we sinds vrijdag en ha zei 2 dagen maar nu net heeft ze nog 39 graden. Hoelang mogen we die zetpillen geven? Ik wil haar niet volproppen maar wil ook niet dat ze koortsstuipen krijgt. Iemand een idee???
Tot 41 graden krijgen baby's over het algemeen echt geen koorts stuipen. Juist baby's en kleine kinderen kunnen makkelijk flink hoge koorts verdragen. Koorts is er ook niet voor niks, het is niet slecht, maar juist een reactie van het lichaam om te "helen". Met een zetpil haal je de koorts niet weg, je onderdrukt de koorts enkel. Ik heb mijn kinderen nog nooit een zetpil gegeven en ze zijn prima gezond!. Als de koorts de hoog werd (boven de 40) dan maakte ik katoenen sokjes nat met koud water, aantrekken, wollen sokjes eroverheen. Daardoor zakt de koorts heel snel. Ook het homeopathische middel belledonna helpt altijd heel goed hier. Je kan ook kuit wikkels maken met doeken met koud/lauw water en die om de onderbenen wikkelen totdat ze door het lichaam weer opgewarmd zijn en dan weer opnieuw, totdat de koorts iets gezakt is. Succes!
ik zou ook naar de huisartsenpost gaan. Wij hebben iets soortgelijks gehad een paar weken geleden, die zetpillen hielpen op een gegeven moment niet meer. ze kijken je kindje dan helemaal na.. Je kan beter een keer te vaak naar de hap dan een keer te weinig toch?! succes!
bedankt voor jullie reacties. De ha had aangegeven dat er koortstuipen konden optreden en vandaar dat hij het advies gaf van de paracetemol om de 4 uur. Zelf ben ik niet van de medicijnen. En ben ook van mening dat koorts goed is want dan gaat het 'uit het lichaam' zeg maar. Vandaar inderdaad de vraag of we nog door moeten gaan met de paracetemol. Maar nu gaan we inderdaad even kijken zonder paracetemol wat de koorts doet. En anders een goeie tip van die natte sokjes! Wordt het nou echt erg dan gaan we idd de hap bellen! Dank jullie wel!
Hoi Anita, Ik zou haar sowieso even na laten kijken door de huisarts want het is toch wel fijn om te weten waar de koorts vandaan komt. Mijn dochter had vanaf 6 maanden bijvoorbeeld regelmatig een oorontsteking. Met zo'n kleintje kun je beter te snel naar een dokter gaan dan helemaal niet en ik kan het weten.. Succes ermee.
Hm, ik denk dat je als moeder zelf wel kan invoelen of het echt iets ergs is waar je mee naar de HAP moet of niet. Als ze veel moet (hysterisch) moet huilen, of juist suf en weinig reactie vertoont, kortom sterk afwijkend van het normale gedrag (veel slapen is normaal) dan is het idd niet goed. Maar 6 maanden kan heel goed ook gewoon tandjes zijn hoor! Heb je het idee dat ze pijn heeft?
We hebben haar vrijdag wel door de ha lsten onderzoeken en was lichamelijks niets te zien. Tandjes... Dat idee had ik wel omdat ze der flessen laat staan en er een goeie verdikking te voelen is en hele zure luiers. Maar of dat ook echt zo is blijft dus even een raadsel