Mijn oma die ligt in het ziekenhuis met hersenvlies ontsteking. Aangezien het helemaal niet zo goed gaat heb ik haar een kus op haar mond gegeven, gewoon, je weet nooit meer wanneer het de laatste geweest kan zijn. Ik dacht dat ze gewoon uitslag had bij haar mond maar later zij mijn zus die erbij was dat het een koortslip was! Ik ben naar de zuster gegaan en heb gevraagd of dat zo was, ja het was dus of krentebaard of een koortslip.... Ik heb mijn handen goed gewassen en mijn mond ook, maarja, stel nou dat ik het ook krijg? Bah ik ben wel bezorgd nu, ik lees hier zoveel enge dingen over koortslip als je het hebt bij de bevalling dat je dan je kindje niet kan kussen enzo... Hoe groot is nu de kans dat ik het ook krijg?
Als de koortslip "open" is, dus als er vocht uitkomt is ie besmettelijk. Ik heb op dit moment ook een koortslip. Vroeger had ik dit nooit maar heb dit gekregen via slecht gespoelde glazen tijdens uitgaan. Als je weinig weerstand hebt op het moment dat je met het Herpesvirus in aanraking komt (want dat is een koortslip), kán het zijn dat je het oppikt. Eenmaal 1x een koortslip gehad betekent voor de rest van je leven drager van het virus en de kans dat het terugkeert (vaak aantal keer per jaar maar hoeft niet). Overigens kan het tijdens de zwangerschap geen kwaad voor de kleine. Als je moet bevallen met koortslip of deze krijgt als je hummel net op de wereld is, moet je voorzichtig zijn met het kussen van je beeb. Omdat je baby nog geen afweersysteem/stoffen heeft tegen dit virus kan het dodelijk zijn voor een baby. Hier ergens op het forum lees je dat sommige van die Compeed-lipstickertjes over de koortslip heen doen zodat het wondje dicht is. Verder geen 'enge'ziekte om je zorgen over te maken. Ze komen veel voor, zeker als je zwanger bent omdat je dan verminderde weerstand hebt. Gewoon even afwachten en als je een bultje op je lip voelt komen, meteen honing erop smeren en laten indrogen. Binnen 2 a 3 dagen trekt het weer weg dan (heb ik ook gedaan, ben er bijna vanaf en zaterdag pas op komen zetten). Voor een krentenbaard moet je zalf halen bij de huisarts/apotheek. Succes! Zal wel loslopen
Gelukkig! Ik ben wel gerustgesteld nu. Ik stelde me misschien een beetje aan denk ik achteraf, maarja, ik wás er toen wel echt bezorgd om. Heb hier verder ook op het forum gelezen dat het niet schadelijk is tijdens de zwangerschap, gelukkig maar. Bedankt Dwezelin!