Ik heb mijn hele leven al last van astma en daarvoor gebruikte ik Seretide en Ventolin. Daarmee ging het prima en had nooit mijn ventolin eigenlijk meer nodig. Door mijn zwangerschap nu, gebruik ik ipv Sereride, Qvar en dat werkt eigenlijk net zo goed! Ik ben alleen nu best wel verkouden en heb behoorlijke last van benauwdheid. Ik heb rond 13:00 ventolin gebruikt, maar ik ben nu alweer benauwd. Het werkt dus niet. Ik heb ook het gevoel alsof er een prop in mijn longen zit, die belemmert mij adem te halen. Als ik mijn hoofd omhoog doe of diep adem haal voel ik het zeg maar kriebelen/jeuken en moet ik hoesten. Weet iemand hoe vaak je ventolin mag gebruiken in de zwangerschap op een dag? Ik ben mijn bijsluiter kwijt en op internet kan ik niets vinden erover. Iemand advies? Alvast bedankt!
Ik gebruik zelf ook ventolin, ik mag 4 keer per dag nemen. Als ik heel veel last heb mag ik zelfs naar 6 keer per dag. Hier nog even een link naar de bijsluiter van de diskus http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h19496.pdf En van de inhalator Ventolin 100 Inhalator CFK-vrij, aerosol, bijsluiter RVG 21440
Bedankt voor jullie reacties! Alleen ik red het niet met die 4x. Ik word alweer benauwd na 2 uur. Is het raar om hiervoor naar de dokter te gaan?
Natuurlijk is dat niet raar. Hier kun je rustig je huisarts voor bellen. Maar het zou kunnen dat het niet echt te verhelpen is. Ik heb het zelf de laatste 3 mnd echt continu benauwd gehad. Ik droeg erg hoog, en daardoor kwamen m'n longen in de verdrukking. De een krijgt last van maagzuur, de ander van benauwdheid. Daar hielp geen ventolin meer tegen, bij mij dan. Maar met 21 weken zou het nog niet zo erg moeten zijn, lijkt me.
Het is zeker niet gek om daar voor te bellen! Ik ben vanmorgen omdat ik toch ergens anders voor in het ziekenhuis moest zijn gewoon naar de longafdeling gegaan omdat ik sinds ruim een week Foster gebruik en daar een behoorlijk verhoogde hartslag van krijg. Ze hebben daar uitgebreid de tijd genomen om naar een alternatief te zoeken. Ik moet nu weer terug naar de symbicort en donderdag word ik teruggebeld hoe het gaat. Ik heb begrepen dat het gebruik van medicatie in geval van benauwdheid bij zwangerschap en borstvoeding minder kwaad kan voor het kind dan het benauwd zijn van moeder. Sterkte en ik hoop dat je je snel beter gaat voelen!
Ik gebruik ook Ventolin en had 3 weken geleden veel last van benauwdheid in combinatie met verkouden zijn. De Ventolin alleen werkte niet, ben toen naar de huisarts geweest. Nu heb ik nog een inhalator erbij, Beclometason. Deze werkt dieper in je longen. Werd na 1 dag al een stuk beter. Dus naar de huisarts gaan is zeker de moeite waard.
Bedankt! Ik ga morgen even langs! Voel me altijd zo stom om met dit soort dingen naar de huisarts te gaan haha
Ik gebruik ook gewoon mijn ventolin 6 maal daags. En ik gebruik 2 maal daags symbicort. Maar idd mijn benauwdheid komt nu vooral doordat de baby zo groot is en alles in de verdrukking zit. Ik piep hele dagen, wat niet weg te puffen valt. Gewoon de baby. Ik heb ook geen last van maagzuur gelukkig.
Nou de dokter is de hele week gesloten :S Zo enorm belachelijk! Ik kan alleen voor spoedgevallen naar een andere huisarts. Ik merk nu ook dat het gewoon heel erg vastzit in mijn longen met slijm. Leeuuk! @Uksoldaatje: Ik ga ook maar over naar 6x op een dag. Ik moet wel, hoef alleen de trap op te lopen en loop naar adem te happen. Het is de baby nog niet, die zit nog te laag daarvoor. Ik piep ook hele dagen.
Ja ga ik vanavond even heen als mijn man thuis is. Kunnen we even met de auto, durf niet te fietsen met mijn zoontje nu.
@ukoldaatje, mag jij symbicort tijdens de zwangerschap? Als ik weer zwanger zou worden mag ik geen symbicort gebruiken en moet ik contact opnemen voor nieuwe medicatie.
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en naar een vervangende huisarts gaan! Ik ben zelf longverpleegkundige (ben zwanger en heb astma) en zie soms mensen die opgenomen moeten worden omdat ze te lang wachten met naar de dokter gaan! Niet om je bang te maken, maar je kunt beter gewoon even langsgaan! Succes!
Gewoon langsgaan meid! Ik ben gisteravond van ellende naar de hap geweest. Nu dus ook een puf, helpt even e dan begint de ellende weer... Hoest er ook enorm bij! Dus gewoon langsgaan!