Ik wil dit najaar graag met mn dochter (13jr) een weekendje weg in NL en dat combineren met een kerstmarkt. Ik zoek juist een wat kleinere kerstmarkt in een gezellig dorpje ofzo. Knus, gezellig en niet te commercieel. Ik hoop dat jullie leuke tips voor me hebben. Edit: ik hoor het ook graag als jullie afraders hebben.
Valkenburg is altijd leuk met de kerstdagen (in de grotten zijn dan markten), en maastricht ook. Maar de echte echte kerstmarkten kun je alleen in Duitsland vinden. Oberhausen, Dusseldorf etc. Maar dat zijn wel weer grote markten met veel poespas.
Nou de Valkenburgse grotten vond ik dus juist veel te massaal en commercieel (schoensmeer, handencreme, kinderkleding etc, daarvoor kom ik niet naar een kerstmarkt). Nee ik bedoel echt kleine knusse marktjes. Ook al bestaan ze uit slechts 15 kraampjes ofzo. Als er maar een echte kerstsfeer is.
Ben daar zelf ook geen fan van. Wij zijn afgelopen jaar in Dusseldorf geweest en ik vond het geweldig. Echt allemaal super ouderwetse kraampjes maar wel echt de echte Kerstsfeer. Allemaal verschillende pleintjes en marktjes. Tuurlijk ook wat niet-kerstmis-achtige kraampjes ertussen, maar het meerendeel wel. Veel eet/gluhwein kraampjes, poffertjes, ga maar door... Dat vond ik de leukste/mooiste waar ik ooit geweest ben.
De kerstmarkt in Harlingen is een aanrader. Wel groot, maar alle kraampjes staan verspreid en het is zeer sfeervol tussen de grachtenpanden. Kijk hier voor een sfeerimpressie: https://www.zoutsloterkerstmarkt.nl De kerstmarkten in het vestingsstadje Elburg en in Bourtange zijn ook prachtig.
Wij zijn vorig jaar in bourtange geweest, viel mij wel wat tegen. Wij gaan dit jaar weer naar Oldenburg. Mijn man zit regelmatig voor werk in Hamburg en hij vindt de kerstmarkt daar wel een aanrader.
3denk ook niet dat die grote duitse te vergelijken zijn met kleine plaatselijke markten. Dat is toch heel anders. Wij gaan ook meestal naar de grotere Ooh ts hij is dan nietcin Nederland, maar tierpark nordhorn is ook heel knus en gezellig. Savonds in het donker met lichtjes enco. Die in de stad is saai en standaard maar zou als overdag bezigheid kunnen. Ook zit er hier ergens een niet zon standaard ergens in het bos. Daar weet ik zo snel de naam niet van. Kom ik nog op terug
In Vaassen heb je twee kerstmarkten. 1 bij kasteel de cannenburgh en 1 bij een camping. Die op de camping is echt knus met vuurkorfen en al. Die van de cannenburgh zal iets massaler zijn maar nog niet te vergelijken met Valkenburg. En dan zou je die kunnen combineren met Elburg.
Wow die in Bourtagne ziet er idd erg leuk uit. Enige nadeel; het is 2 uur en 3 kwartier rijden voor mij. Misschien kan ik er een weekend weg van maken. Maar dit zijn idd de markten waar ik naar op zoek ben; niet te groot en lekker knus. Ik ga ook even naar de andere reacties kijken.
Lees net dat de kerstmarkt in Elburg vanaf nu is opgeheven; http://www.kerstindevesting.nl/ Balen! Vind Elburg een leuk plaatsje en leek me vooral leuk in combi met kerst.
Weet niet in welke regio je zoekt, maar hier zijn de kerstmarkten in Düsseldorf en in Essen altijd favoriet. Zijn wel de grotere kerstmarkten, maar wel echt super leuk! Allemaal van die heerlijke ouderwetse kraampjes.
Waarom moet het in NL zijn? Keulen of Osnabruck zijn bv ook goed aan te rijden of met de ICE (hoewel het ook ligt aan waar je woont natuurlijk). De duitse kerstmarkten vind ik het meest sfeervol. Niet te vergelijken met NL.
Ja dusseldorf is voor mij dichterbij dan groningen haha. Woon onder de rook van Rdam. Ik ga me even verdiepen in dusseldorf
Dan is mss 1 van de belgische steden ook leuk? Antwerpen, Brussel, Gent? Ik vind duitsland nog steeds leuker maar Belgie is dan ook nog goed te berijden bedoel ik.
Ow ja. De kerstmarktin Newcastle is ook geweldig. Daar heb je dagje de tijd en verder ga je met de boot die kant op. Birmingham is ook aan te raden, alleen is dat voor een dagje wel lastig ik ben er geweest ivm vrienden die daar wonen.
Die in de grote duitse steden zijn alles behalve klein en knus eerder massaal en in het weekend bijv komen ze met bussen tegelijk uit Nederland vrij commercieel dus ze zijn wel leuk hoor, wij nemen elk jaar een andere. Tot nu vinden we Keulen het leukst. Essen vreselijk. En dusseldorf te doen. Dortmund waa ook leuk.
Ja daarom ga ik ook liever naar een klein knus marktje in NL maar tot nu toe gaan de meeste tips over Duitsland