Aangezien mijn lief zondag zijn verjaardag viert, was ik van plan om een grote pan tomatensoep en een grote pan kippensoep te maken. De kippensoep is geen probleem, maar de tomatensoep.. Ik heb nog een recept liggen van Jamie Oliver voor tomatensoep met room. Iemand daar ervaring mee? Anders graag jullie recepten voor echt lekkere tomatensoep. Alvast bedankt!
Geen tomatensoep, maar tomaten-paprikasoep. Wij vinden dit een heerlijk soepje! Is alleen niet goedkoop ivm de geroosterde paprika's... Voorgerecht voor 6 personen 1 pot geroosterde paprika's 1 basis voor tomatensoep (bijv. de biologische van AH) 2-3 takjes verse basilicum (1 takje voor garnering) 1 dl room 1 zakje mozzarella piccolo of 1 bolletje mozzarella Laat de paprika's uitlekken en verwijder de zaadlijsten. Pureer de paprika's in de keukenmachine of met een staafmixer. Doe de paprikapuree in een soeppan samen met de basis voor tomatensoep, 1 liter water (of 1,25 l)en de basilicum en breng de soep aan de kook. Verwijder de basilicum en voeg de room toe. Verwarm diepe borden of soepkommen en schenk de soep erin. Verdeel de rest van de basilicumblaadjes en de mozzarella over de soep. Serveer meteen. Lekker met stukken warm focacciabrood.
Ik maak altijd tomatensoep op de volgende manier: bak een pond runder gehakt rul. ontvel ongeveer 1 kilo tomaten snij die in stukjes ,en doe ze bij het gehakt. het geheel met zout en peper en nootmuskaat kruiden als dit een brei is geworden doe je het in een soep pan hier giet je dan water op doe er naar smaak boulion blokjes in. om de soep een beetje dikker te krijgen doe je er een pakje tomaten mix soep in van maggi in een hele nootmuskaat laten mee koken als het een tijdje heeft op gestaan ,snij je een prei in dunne ringen ,en voeg je die de laatste 10 minuten toe als je tomaten soep lekker vind met vermecelli dan voeg je deze tegelijk toe met de nootmuskaat. erg lekker recept vind ik!
TOMATENSOEP uien (fijngesneden) (1 groot of 2 klein) Laurierblad Kruidnagel Gehakt Bouillonblokjes Ong. 500 g Verse tomaten Tomatenpuree (1 groot of 2 klein) Pan water opzetten (klein beetje water, zodat alles net onder water staat! Op het laatst evt nog verdunnen). Laurierblad, kruidnagel, peper & zout en bouillonblokjes toevoegen (niet teveel zout gebruiken, pas op het laatst op smaak brengen!) Uien bakken en erbij doen. Tomatenpuree erbij. Als het kookt, heel laag zetten. Ongeveer klein uurtje op laten staan (uien helemaal oplossen) Ondertussen gehaktballetjes braden. Ong. 10 minuten meekoken. Te zuur? Evt klein beetje suiker toevoegen. Naar smaak evt ook room, vermicelli, dragon, peterselie, basilicum en/of knoflook toevoegen. Saucijzenbroodjes: 175 graden tot ze mooi lichtbruin kleuren. (ong. 20 min.)
mjammie...heb altijd best pure tomatensoep. Pakje Honig Tomatensoep pakje Heinz tomatenpuree( vierkant pakje) blikje Heinz gepelde tomatensoep( staat meestal naast elkaar, Heinz producten). vermicelli soepballen Lekker hoor. Dan zou je er nog zwarte peper doorheen kunnen doen, niet teveel natuurlijk! Succes!
Uitje en knoflook bakken in olijfolie Gehaktballetjes draaien Dan bij de uien en knoflook het vierkante pak gezeefde tomaten, en eventueel nog de tomatenblokjes (of verse tomaten, het is maar hoeveel werk je er van wilt/kunt maken). Dan wat groentebouillon, oregano, peper, basilicum. De balletjes erbij, en dan vermicelli of rijst erbij en laten pruttelen. Vaak gebruik ik ook nog een kruidenbuiltje voor tomatensoep.
hallo, ik eet zelf altijd zeer makkelijk chinese tomatensoep van honig dit is zo"n pakje hoef je alleen water bij te doen maar ik doe er dat gekookte kipstukjes in en ik haal altijd van die chinese roerbakgroente en vermicelli. ik maak het altijd zo ongeveer : 1 pan water moet je even op de verpakking kijken hoeveel ik dacht 1,5 liter per pakje hier doe je de mix doorheen en breng je aan de kook. als dit kookt doe je de vermicelli en de groente zo"n 10 a 15 min meekoken de kip doe ik altijd even apart eerst koken de hoeveelheid hier van ligt er aan hoe gevuld je em wil hebben ik doe meestal 1,5 borstje kipfile kleine stukjes 20 min kokendan alles door elkaar even proeven misschien wat zout en peper erbij en je bent zo klaar. eet smakkelijk, groetjes saskia oja wel goed blijven roeren de vermicelli blijft nog wel eens aan de bodem plakken.
Deze tomatensoep is wel aardig wat werk, maar echt ontzettend lekker! Verser kan bijna niet. Ingrediënten * 1250 gr tomaten (rijp!) * 2 stuk ui * 2 teentjes knoflook * 1 rode paprika * 25 gr margarine * 30 gr bloem * 2 stuk groentebouillon blokjes * 1 eetl. basilicum (gedroogd) * 2 eetl suiker * 3 stuk wortels Bereiden Was de tomaten, snijd ze in grove stukken. Snipper 1 ui en pers de teentjes knoflook uit en doe de ingredienten in een grote pan. Zet de pan op een matige hittebron en wacht tot er vocht uit de tomaten vrij komt, roer af en toe. Leg als er een bodempje vocht in de pan ontstaan is een deksel op de pan en zet de hittebron hoger tot de inhoud van de pan kookt. Voeg de suiker toe. Draai de hittebron lager, zorg er wel voor dat de tomaten blijven koken en wacht ca. 10 minuten tot alle tomaten zacht zijn. Roer af en toe om. Haal de pan van het vuur en laat het tomatenmengesel iets afkoelen. Pureer vervolgens met een staafmixer/keukenmachine tot een gladde massa. Om de vellen en pitjes te verwijderen de gladde soep door een zeef wrijven met de bolle kant van een lepel. Snipper de ui, snijd de paprika en wortel in kleine stukjes. Om te voorkomen dat de wortels niet goed gaar zijn, ze even in een bakje met een klein laagje water 5 minuten in de magnetron doen (600 watt). Smelt de boter in een soeppan en voeg de ui en de paprika toe. Laat dit 5 minuten sudderen totdat de ui glazig is. Voeg de bloem toe. Voeg daarna de tomatensoep roerend toe (pas op dat er geen klontjes ontstaan). Breng de soep aan de kook en voeg de wortels toe, verkruimel de bouillonblokjes boven de soep en roer door. Voeg naar smaak peper en zout toe en de gedroogde basilicum. Laat nog 5 minuutjes zachtjes doorkoken. Serveren met verse bieslook en smullen maar! Materialen * staafmixer/keukenmachine zeef
Ik ben gek op soep, krijg zin om alle varianten een keer te maken! Vooral de tomaten-paprika variant lijkt me heerlijk!
@Pienepien: je kunt paprika's ook heel gemakkelijk zelf roosteren. 20 minuutjes in de oven op 175 graden, totdat de paprika's zwart blakeren. Daarna een kwartiertje in een afgesloten plastic zak. Als je ze er dan uit haalt, kun je er de zwartgeblakerde vellen zo aftrekken en klaar zijn je geroosterde paprika's. Ik denk dat je er ongeveer twee nodig hebt om de hoeveelheid van een pot te evenaren.
Ontzettend bedankt voor alle recepten meiden! Ik ga er zeker een paar uitproberen. Ik ga nu voor bouillon, zo'n kant en klaar zakje tomatensoep en dan zelf een tomatenprutje maken en dat er doorheen. (+ ballen en groenten etc.)