geen tijd voor je zelf?

Discussion in 'De lounge' started by lidia, Mar 4, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lidia

lidia Fanatiek lid

hoi

ik heb een vraagje...

hebben jullie ook het gevoel dat jullie weinig tijd hebben voor jezelf?
    ik werk 2 dagen in de week en ben 3 dagen thuis bij mijn zoontje, en ik zou s'avonds wel een wat vaker tijd voor mezelf willen om bijv. te sporten/uitgaan/hobbieën.. maar ik kan denk ik niet plannen want ik lijk altijd tijd te kort te hebben(en manlief werk niet echt mee omdat hij veel s'avonds weg is naar werk of naar school)

hebben jullie tips?

2. tipp42hgg

tipp42hgg VIP lid

Oct 23, 2007
    14,269
    33
    48
    Omgeving Alkmaar
    Mijn man heeft een eigen zaak en is dus veel weg en werkt 'savonds thuis ook nog door. Ik doe de administratie en het huishouden. Ik merk dat ik weinig tijd heb voor vriendinnen enzo.

Ik plan af en toe een dag voor mezelf in. Geen huishouden, geen administratie. Lekker een dag voor mij (het heet hier ook een mij-dag, en staat in beide agenda's en op de kalender). Met mijn vriendinnen een dagje uit (beautydagje ofzo), of gewoon op de bank met een film.

Verder hebben wij nonderling afgesproken dat na het eten 's avonds ik geen huishouden of administratie meer doe. Dan heb ik tijd voor mezelf. En daar houden we ons allebei aan. Als ik het vergeet, helpt mijn man me wel herinneren.

Maar daar zijn wel wat ruzies voor nodig geweest hoor!

Sterkte!

3. Niet meer actief

vraag moeder/oma/tante/beste vriendin/zus whatever om even op je kleine te passen

is dat een tip?

4. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

Jul 8, 2006
    8,361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Dat idee heb ik ook vaak... De laatste tijd probeer ik zelf tijd te maken voor mezelf. Ik ga meestal wel pas wel zodra Joris in bed ligt (tussen half 7 en 7) en als ik zeker weet dat Sven dan thuis is. Sven is ook veel werken het 's avonds, dus ik kijk altijd wanneer hij vrij is en niet weg hoeft en plan dan!

5. melle

melle Bekend lid

May 31, 2006
    921
    1
    0
    Zag net een artikel op Telegraaf.nl over de site: www.tijdvoormama.nl
    Heb er nog niet op gekeken, maar misschien staan er handige tips op?

6. anniek

anniek VIP lid

Feb 5, 2006
    8,512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    jah lidia ook hier wel een beetje bekend...
    ik werk 24 uur en moet vaak ook veel dagen werken...

ik moest gaans porten ivm de belastbaarheid van mijn bekken...
    eigenlijk 2 keer per week een goed uurtje!
    maar ik kom er niet aan toe! mag in mijn handjes klappen als 1 keer in de week lukt! pfff....

7. MamaDenise

MamaDenise Fanatiek lid

Jan 21, 2006
    3,478
    1
    0
    Oosterhout(nb)
    Ik heb niet te klagen geloof ik.
    In de morgen doe ik mn huishouden en daarna gaat al mijn aandacht naar Lieve.
    Samen spelen enzo en wandelen,samen boodschappen doen enz...
    In de middag als ze naar bed is dan heb ik tijd om de was te vouwen enz en eventueel avond eten voorbereiden alvast zodat ik optijd kan beginnen met koken want als ik begin met koken is mijn man ook weer net thuis en is hij bezig met Lieve.
    Nadat ik mijn eten heb voorbereid dan heb ik even wat tijd voor mezelf en dan lees ik wat of ga ik eventjes forummen of andere dingen.
    Als Lieve weer wakker is dan gaat mijn aandacht weer naar Lieve,waar ik ontzettend van geniet en eigenlijk ook echt als hobby zie.
    En rond 19.30uur ligt Lieve weer in bed en dan doe ik als het nodig is de dingen klaar zetten alsvast voor de dag erna zodat ik daar in de ochtend er op niet meer hoef te haasten.
    En dan is het tijd voor mijn mannetje en mij en kijken we lekker tv of een filmpje samen of we doen even wat voor ons zelf.
    Vandaag is het een andere dag omdat ik mot verven en behangen in onze nieuwe slaapkamer dus heb ik alleen vanavond tijd voor mezelf en mn moeder komt Lieve na haar middagdutje ophalen en dan eet Lieve gezellig bij opa en oma mee en gaan eten wij een broodje ei vrees ik haha en klussen we verder aan onze nieuwe slaapkamer en dus echt alleen de avond is dan even tijd voor ons zelf.
    Maar ik mag overigens helemaal niet klagen.

8. sim

sim Niet meer actief

mijn dag gaat eigenlijk net een beetje zoals denise, verder op de dagen dat ik werk komt mijn moeder al vroeg, zodat ik mezelf nog even in de make-up kan zetten. dan drinken we samen een kop koffie en ga ik naar werk. savonds is het eten door haar voorbereid, mijn man kookt het af en ik kan direct mijn aandacht aan de kindjes geven. op werkdagen ben ik rond 18.45 thuis dus heb ik niet zo lang met ze, dan doet mijn man ook de afwas nog. rond 19.30 zijn de kids boven, de één kijkt nog even wat tv of leest nog wat en de kleinste gaat op bed.

dan ga ik meestal even douchen, en poedelen. en rond 20.30 drinken we samen koffie en gaan we hangen voor de buis (met zo af en toe een bakkie ben & jerry's ;) )

op de dagen dat ik niet werk heb ik voor mijn gevoel genoeg tijd voor mezelf... en eigenlijk zie ik de dagen dat ik werk ook als tijd voor mezelf omdat er dan niemand aan mijn broek hangt :)

9. hardloper

hardloper Niet meer actief

tijd voor mij? wat is dat? helaas met drie kinderen en een huishouden en een man met onregelmatig rooster zit het er niet echt in. en toch moet het kunnen. maar mijn piano staat al veels te lang werkloos te wachten op dat ene uurtje tijd. maar als ik dat uurtje dan heb, dan ben ik meestal zo moe dat ik op de bank plof :rolleyes: geen tips dus, maar ben benieuwd naar anderen....

10. Taby

Taby Fanatiek lid

Mar 7, 2007
    4,366
    140
    63
    Bij sommige sportscholen zit een kinderopvang bij, misschien een oplossing.
    Dan kan de kleine lekker met andere kindjes spelen en jij lekker even sporten.

Groetjes Taby.

11. Lilly

Lilly Fanatiek lid

Jun 1, 2006
    4,842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Mijn dag lijkt ook op die van Denise.

Mijn tip is eigenlijk een strakke planning, al klinkt dat nog zo duf en verder gewoon af en toe de boel de boel laten....... ;)

Ruben ligt om 19.00 in bed en dan is het hier 'grote mensen' tijd. Dan worden er geen klussen meer gedaan maar alleen dat waar wij zin in hebben. TV kijken, computeren, lezen, mensen op viste, whatever.....

Mijn man is 1 a 2 avonden in de week aan het spelen met zijn bands dan nodig ik vaak vriendinnnen uit. Lekker wijntje en bijkletsen.

Verder plan ik uitjes (oplaaddagen noem ik dat) nu ruim van te voren kan manlief zich er ook op instellen en kunnen we eventueel oppas regelen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet werk, dat maakt het iets eenvoudiger denk ik omdat ik alle huishoudelijke klussen in principe overdag af kan hebben. Ik denk dat als je werkt je echt een strakke planning moet aanhouden.

Succes, en misschien is de beste tip wel om af en toe gewoon de boel de boel te laten? Zo ben ik al maanden bezig met het opknappen van de gang, maar als het even niet gaat dan gaat het gewoon even niet ;)

12. anniek

anniek VIP lid

Feb 5, 2006
    8,512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    zulke dagen klinken goed hoor!
    zoals die van lilly en denise...

maar helaas niet werken zit er hier voor mij niet in!
    en een strakke planning ook niet! werk onregelmatig...

maar overigens vind ik niet dat ik echt moet klagen!\
    vind het alleen moeilijk om dus buiten de deur zonder kyana iets te plannen!
    maar thuis pak ik me tijd wel hoor... en het huis! achjah dan maar nietr elke dag alles doen! hahaha

13. bemy

bemy Bekend lid

Oct 20, 2007
    711
    0
    0
    Ik wou dat een dag meer uren had! ik heb een eigen bedrijfje en werk 5 dagen in de week, daarnaast moet ik het huishouden ook nog bijhouden. En ik wil nog zoveel ondernemen enz. Af en toe klaag ik weleens dat ik een dagje wil winkelen voor ons aankomd kindje. Maar dat als ik dan 2 uurtje's wegben dan wil ik weer naar huis of naar de zaak.

14. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

Jul 8, 2006
    2,797
    28
    48
    noord holland
    Ik heb de deal dat ik 1 keer per maand echt een hele dag voor mijzelf heb, en dan ook echt weg ga!
    Heerlijk! Lekker met vriendinnen op pad, eten, dagje shoppen etc.

Verder heb ik mazzel dat mijn man ploegendiensten draait, dus overdag altijd wel een paar uurtjes thuis is! Maar vind het nooit zo eerlijk om dan steeds weg te gaan, maar als ik weg wil kan dat! En door diezelfde diensten heeft hij ook genoeg tijn om iets voor zichzelf te doen, zonder dat we savonds alleen zitten!
    (staat wel tegenover dat ik ook vaak op vervelende tijden met Tijn alleen ben, en Tijn zoveel mogelijk stil moet proberen te houden omdat papa slaapt!)

Tips?:
    - Neem je kindje af en toe gewoon mee als je naar een vriendin gaat! Tijn slaapt ook bij mijn vriendinnen heerlijk! Slaapzak en knuffeltje mee, en hij doet daar zijn slaapje, en mama kan lekker kletsen!
    - Plan minimaal eens per maand een mama dag in!
    - Laat de boel eens de boel thuis!
    - Als je beide veel werkt, misschien iemand inhuren die eens per zoveel tijd de grotere huishoudelijke klusjes voor je doet?
    - Als je er echt niet uit komt, zorg dan voor een eventuele oppas, al is het maar een uurtje!

mama's hebben ook eigen tijd nodig! Al is het maar een uurtje! Ff opladen!

kus miek

15. Adine

Adine Fanatiek lid

Sep 12, 2006
    2,355
    0
    0
    Ridderkerk
    Hier ook een werkloze piano. Weinig tijd voor mezelf. Mijn man heeft een eigen zaak en is 's avonds niet vroeg thuis.

Oppas regelen, leuk, maar iedereen heeft het gewoon druk en geen tijd.

Je kindje meenemen naar vriendin, ik doe niks anders, maar zou ook weleens ergens alleen naar toe willen, zonder gesleep met wagen, tassen en beeb natuurlijk.

Maar goed, die tijd zal best nog weleens een keertje komen. ;)

16. Cellie

Cellie Fanatiek lid

Apr 23, 2006
    2,928
    0
    0
    Ik heb nu bijna 5 kinderen....heb geen idee hoor....ik heb tijd genoeg.....s'avonds liggen de kinderen op bed.....dan is het ook tijd voor mezelf, ook al is dat in me eigen huis :)

Het is wel zo dat de groten nu te maken hebben met sporten en latere bedtijden en dat maakt de avond korter...
    Dat heb je met kleintjes dus nog helemaal niet, die liggen ca 19u op een oor ;)

17. lidia

lidia Fanatiek lid

hoi meiden,,

bedankt voor de tips..
    ben iemand die moeilijk de boel de boel kan laten omdat ik vindt dat als mijn man gewerkt heeft hij thuis niet ook nog eens moet helpen(en dat doet hij wel als het thuis een rommeltje is :rolleyes: ) e dan voel ik mij schuldig.. verder werken ouder/schoonouders ook nog dus daar geen oppas..

maar begrijp me niet verkeerd..ik klaag niet echt hoor want ik vindt het heerlijk om met mijn zoontje bezig te zijn maar die is een handvol ;)

groetjes

18. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

Aug 12, 2006
    3,199
    1
    38
    2 dagen werken... dat is bij ons niet eens haalbaar...
    Wij werken straks ieder 4 dagen en minder gaat echt niet lukken.

Ik heb nog geen kinderen dus wat dat betreft kan ik verder ook nog niet echt een mening hebben maar ik vind jouw positie op zich al heel luxe!

Verder is het misschien een idee om 1 avond in de week of desnoods in de 2 week vast te prikken als jouw avond? Dus dat jouw man dan om een bepaald tijdstip thuis is? Weet niet of dit haalbaar is hoor maar wellicht een idee...

Groetjes,

K

19. Lilly

Lilly Fanatiek lid

Jun 1, 2006
    4,842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Als ik nog één tip mag geven......

Accepteer het ;)

Ik heb ook bijna nooit oppas, in het afgelopen jaar is Ruben om precies te zijn 1x naar een oppas geweest. Op mijn verjaardag in April gaan wij voor het eerst sinds de geboorte van Ruben weer eens uit eten.

Deze tijd duurt maar zo kort. Ervan uitgaande dat je 70/80 jaar word stelt dat toch helemaal niets voor?

Mijn man en ik hebben ruim 10 jaar kunnen doen wat we wilden wanneer we dat wilden. Shoppen, uit eten, uitslapen, uitgaan etc.etc.

Nu zit ik elke dag thuis, we hebben een inkomen minder, af en toe is er wel een uitje maar bijna nooit samen omdat wij ook een 'oppasprobleem' hebben.

Accepteer het gewoon en zie het niet teveel als een last.

O en nog een laatste tip, als je zoontje slaapt ga dan niet altijd gelijk iets doen maar ga juist dan even zitten of zo. Anders loop je inderdaad altijd alleen maar te rennen!

20. Mandytjuh

Mandytjuh Fanatiek lid

Jul 4, 2006
    1,864
    0
    0
    Hostess Felicitas, Jonge Gezinnen
    Nijmegen
    hier is het eigenlijk net andersom

ik werk dan 3 a 4 dgn in de week meestal de avonden dus smorgens doe ik het huishouden en met Danio kroelen en doen, dan is het om 11:45 lunchetijd want komen de kids uit school en eten wel met zijn allen ( behalve papa die is dan werken) lekker gezellig een bammetje daarna is het voor Danio bedtijd en kids gaan naar school
    als danio niet wil slapen gaan wel lekker wandelen en boodschappen doen thuis komend ga ik standaard om 3 uur eten maken zodat alles alleen maar of opgewarmt hoeft te worden of aangezet worden dan ga ik werken om half 5 en als ik om 9u thuis kom heb ik toch nog tijd voor mezelf en ga meestal rond 1u naar bed maar die tijd die ik over heb als ik niet hoef te werken verveel ik me te pletter en baal dan dat ik niet veel vriendinnen heb of zo dus ik heb eigenlijk nooit iets of iemand om heen te gaan :(

Share This Page