Dames...ik had een paar maanden geleden ook een topic geplaats over mn zoontje en zijn slaap problemen. Hij wordt eind april 2. Slaapt nu een maand in een groot bed . Ik dacht leg hem ovet misschien is hij er aan toe.. Hij vond het grote bed kei leuk alleen nu weet hij natuurlijk dat hij er steeds uit kan.. Ik heb van alles geprobeerd. Naast zn bed zitten en steeds terug leggen als hij eruit komt. Dit hetzelfde maar dan op de gang.. Later na bed.. middag slaapje inkorten . Middagslaap eraf halen. Hij wilt overigens smiddags ook niet meer slapen bij mij dan ben ik bijna 2 uur bezig om hem in bed te houden. Het maakt allemaal niet uit hij gaat heel moeilijk slapen savonda, komt er constant uit. Test me uit want hij gooit steeds zn knuffel en tut weg. Snachts word hij minimaal.2x wakker. En standaard tussen 6 en half 7 wakker ook al slaapt hij smiddags niet en slaapt hij pas om 21.00.. Bij de gastouder slaapt hij smiddags wel..zonder moeite... Nu heeft hij daar vanmiddag een uur geslapen en ik zit nu nog met hem op pff.. Ben zelf ook op Weet niet meer.wat ik moet.doen Wel of geen slaapje...mijn dochter was ook heel snel met middagslaapje laten zitten. Iemand tips? Wil graag keer doorslapen haha
Ik zou t middagslaapje weg laten en m terug leggen in z'n ledikant, hij kan er niet uitklimmen ofzo toch waarvoor je hem hebt overgelegd, begrijp ik uit je verhaal. En dan zou ik hem duidelijk uitleggen dan hij moet slapen, mama niet telkens terug kan komen maar beneden is en hij moet gaan slapen. En dan denk ik echt, dat je hem moet laten huilen. Hier worden jullie allebei ellendig van... Moeilijk hoor!
En ook met snachts wakker worden. Even een aai over z'n bol, dekentje goed, knuffel erbij en zeggen dat t nacht is en hij moet slapen...
Misschien doe je iets om dit gedrag te triggeren of in stand te houden, waar je je nu niet van bewust bent.. heb ik zelf ook een tijdje gehad. Door mijn reacties op zijn gedrag/gepraat kon hij bedtijd steeds meer rekken. Ik zou de Jo Frost methode proberen te hanteren qua terugleggen op bed, schijnt altijd wel te werken in haar programma. En anders gewoon terug in het ledikant en over een tijd nog eens proberen! Hij is nog wel erg jong natuurlijk, misschien toch niet klaar voor een groot bed.
Ik doe momenteel nu 3 weken de Jo frost manier. Hij komt uit bed ik zeg het is bedtijd je moet slapen . 2e keer zeg ik alleen bedtijd en daarna zeg ik niks meer. Hij klom ook uit zijn ledikant daarom heb ik hem ook in een groot bed gedaan. Mijn man is int chauffeur en alleen in het weekend thuis en als hij hem na bed brengt slaapt ie zo.. hij komt er wel uit bij hem maar niet zo vaak als bij mij. Maar dan wordt hij ook snachts wakker. Snachts ga ik naar hem toe geef zn tut en kan in principe gewoon aanlopen hij blijft dan liggen. Moet wel zeggen dat hij de laatate 2 maanden weer last heeft van verlatingsangst. Als ik zijn deur dicht doe op zijn kamer wordt ie ook helemaal panisch..
Ja heeft hij. Hij praat bijna niet helaas.. maar als hij uit bed komt en ik kom eraan gaat ie kei hard lachen en rent ie terug hij test me uit ik weet t. Vind t alleen vervelend voor hem dat hij zovaak wakker word.
Oké, dit is niet per se opvoedkundig verantwoord, maar wel echt gebeurd... rond die leeftijd had onze dochter ook een dramatische fase. Steeds wakker ‘s nachts, jengelen, niet willen slapen, kortom: vreselijk en we waren kapot! Op een nacht was mijn man het zat en is midden in de nacht ontzettend kwaad op haar geworden: Mini pietje, nu is het afgelopen, het is bedtijd. Papa slapen, mama slapen, jij ook slapen in je eigen bed. Met flink verheven stem. Ik was heeeeel boos op hem toen, maar ben er niet tegenin gegaan... ze was 1 minuut chagrijnig en daarna? Ze sliep. Als een blok. En dat maanden lang. Natuurlijk wordt ze zo nu en dan wakker, dat geeft ook niets. Maar ze roept nu alleen als er echt iets is.
Ik heb dit ook gehad en als alleenstaande met laag energy niveau, trok ik het ook vrij slecht. Uiteindelijk heb ik het campingbed erbij gezet en hem na 2 waarschuwingen daar in gezet. Dan maar (even) boos dat hij er niet uit kon, maar dan sliep hij wel vrij snel. Als je je gedraagt als een baby, dan word je behandeld als een baby. Uiteraard legde ik hem wel over wanneer hij eenmaal sliep. Na een paar weken was een waarschuwing voldoende. We zijn na bijna een jaar verder vanaf start peuterbed en inmiddels zijn we zover dat het geen issue meer is. Hij vraagt nu netjes of hij eruit mag.
Oh en 2 jaar is vrij snel om te stoppen met slapen. Het is natuurlijk wel kindafhankelijk, maar ik dacht tijdens het uit bed gezeur ook dat het de oplossing was het slaapje weg te laten. Door zijn enthousiasme kreeg hij de rust niet om te gaan liggen. Uiteindelijk met je campingbed ging hij gewoon weer slapen in de middag. Pas nu we bijna richting de 3 gaan, lijkt het slapen echt voorbij. Oftewel; geef het niet te snel op qua slaapje.
En er even bij gaan liggen? Hier hebben we dat wel gedaan in die fase. Later hebben we hem wat boekjes in bedje gegeven en mocht hij eerst even lezen/spelen. Nog steeds een lastige slaper maar inmiddels zoekt hij het maar lekker uit boven en valt vanzelf in slaap (6jaar)
Wat doet hij bij je partner dan? Dochter gaat bij mijn vriend altijd braaf slapen maar bij mij gaat ze roepen. Heb je het middagslaapje al eens overgeslagen dan? Dat was mijn eerste gedachte.
Ik zou ook eens bij hem blijven liggen tot hij slaapt. Ik lees haar een verhaaltje voor, neem nog even de dag door, zet haar muziekje aan en zeg dat pietje al slaapt en jantje ook.. en ook haar konijn (slaapwekker). Soms, als het echt dramatisch is dan lig ik er naast gedurende de nacht, dan slaapt ze door, en ik ook (niet zo goed als in eigen bed maar ik hoef er tenminste niet 6x uit of strijd te voeren middenin de nacht), daar is mijn energielevel inmiddels ook echt te laag voor. Verder plakken we stickers voor elke doorgeslapen nacht. Stickervel vol=cadeautje. Dat had ze redelijk snel door! Gelukkig gaat het hier nu heel erg goed!