Help! lichamelijke ontwikkeling dochter 10 gaat wel heel snel....

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door huggybird, 2 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. huggybird

    huggybird Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Voor ons als ouders gaat het wel heel snel in ieder geval....
    Onze dochter is in mei 10 jaar geworden en heeft al een klein beetje bortsgroei, vanmorgen zat ze zo als altijd in het weekend in alleen haar onderbroekje aan het ontbijt, ze rekte zich lekker uit en ik zag tot mijn, een soort van grote schrik, okselhaartjes!!
    Het gaat me allemaal te snel!!:eek: Waar is mijn kleine meisje gebleven:cry:
    Ik voel me de meest onnozele moeder ooit, ik kan niet meer bedenken hoe dat bij mezelf ging, wat een beetje de volgorde van de ontwikkeling was, hoe lang het duurde voor ik ongesteld werd na het begin van alle ontwikkelingen enz, enz....
    wanneer ga je okselharen scheren bij een kind?
    Moeten we voor de zekerheid maand verband in haar tas stoppen?
    Ze geeft geregeld buikpijn aan maar haar buik is haar zwakke plek, bij spanning, qua ontlasting enz,enz.....
    Ik heb niet de indruk dat deze ontwikkelingen niet normaal zijn hoor, maar misschien zijn er moeders met meiden die net een stapje verder zijn qua ontwikkeling die wat handige tips en of ideeen hebben.....

    Wellicht ook voor vaders, mijn man weet zich bijna geen raad zo snel als het gaat.... ;)
     
  2. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Van mezelf weet ik nog dat ik rond de 11 eerst okselhaartjes en toen borstgroei kreeg. Jaar later werd ik ongesteld.
     
    huggybird vindt dit leuk.
  3. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Hier ook al aardige borst groei en beharing.
    We scheren nog niks, nog niet nodig.
     
  4. SophieSoHappy

    SophieSoHappy Bekend lid

    18 apr 2016
    696
    629
    93
    Vrouw
    Weet nog bij mezelf dat de haartjes met 8 jaar al kwamen.. en ongesteld vlak voor mijn 12e verjaardag, toen droeg ik allang een BH.. werd ook rond die tijd al 16 geschat :(
     
  5. huggybird

    huggybird Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Hoe oud is jullie dochter?
     
  6. huggybird

    huggybird Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Ik hoop dat dat bij mijn dochter nog even duurt... ze is net 10....
    Mensen denken bij haar nu ook dat ze al naar de middelbare school gaat terwijl ze net in groep 7 zit, maar ze is vrij lang 1,52 ongeveer, wel heel slank.
     
  7. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Mijn dochter van 10 is 164, heeft al bhs aan ivm borsten nu 75b ( begon met haar 8 te groeien), heeft al heupen en moet zich al scheren ivm haargroei op privé plekken (oksels echter nog niet :) :)
    Ze had haar menstratie toen ze 10 jaar was en 2 mnd. Ze zat in groep 7 (nu groep 8 ,12 sept wordt ze 11)
    Lastige is dat ze vaak als 14/15 wordt behandeld maar echt nog een 10 jarige sociaal /emotioneel
    Haar vriendinnen zijn nog echt meisjes en mijn dochter al een jonge vrouw. Moest wel ff slikken toen ze ook echt menstratie kreeg, wist dat het niet meer lang zou duren toen ze 10 werd maar zo snel naar haar verjaardag vond ik ook wel heftig. Gelukkig wist ze wat het was en baalde ze wel natuurlijk maar nu 10 mnd later is het alsnog het nooit anders is geweest. Ze is erg regelmatig en houdt app bij op der telefoon.
     
  8. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    10 jaar
    Scheren down under beginnen we echt nog niet aan.
    Zou niet weten waarom :) niemand die het ziet en komt niet onder een bikini broekje uit.
     
  9. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.607
    3.853
    113
    Dat vroeg ik me idd ook al af waarom je een kind van die leeftijd al zou scheren?
    Maar goed, ik heb alleenjongens dus ligt het wellicht ook anders.
     
  10. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Mijn dochter is met 11 jr en ongeveer 4 maanden ongesteld geworden. Borstontwikkeling begon heel vroeg, eerste signalen waren er namelijk al op haar achtste. Inmiddels heeft ze een flinke cup A en volgroeide schaam- en okselhaar.

    Nu hoop ik alleen dat ze nog wat gaat groeien, ze namelijk nog maar 158 cm.
     
    huggybird vindt dit leuk.
  11. huggybird

    huggybird Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Schaamhaar heeft mijn dochter nog niet. Dat zou ik ook niet snel scheren nee, idd niemand die het ziet.
     
  12. huggybird

    huggybird Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Mijn zus zei dat de arts van haar dochter vertelde dat meisjes na hun eerste menstruatie nog ongeveer een jaar doorgroeien.
     
    Angel1980 vindt dit leuk.
  13. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Denk dat scheren erg persoonlijk is. Niet zien heeft er niks mee te maken. Ze voelt zich zekerder met zwemmen dat er niks te zien is of langs af steekt . Ze vond het ook vies met menstratie etc. Het is haar lichaam, haar keuze. Vond het ook jong maar vind niet dat ik mag zeggen dat ze niet mag scheren terwijl ik dat zelf doe.
     
    Yellowsun, Zoe123, Angel1980 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Ik was ook vroeg met scheren hoor! Werd met 11 ongesteld en vond dat schaamhaar toen ook niet hygiënisch. Eerst liet ik nog wel eens zo'n streepje staan maar later was t helemaal kaal, tot op heden :)
     
  15. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant

    Nou.. ik vind dat als het onder je zwempak uitpiept dat je het wel kunt scheren hoor..
    Ik houd mn hart vast als onze dochters qua haargroei op mij lijken:(
     
  16. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.318
    227
    63
    Vrouw
    Hier een dochter die in november 9 wordt. Een paar maanden zijn bij haar haar schaam- en okselharen al begonnen met groeien! Ik schrok me rot, zo jong... Ook begon ze naar zweet te stinken.

    Ze gaf zelf aan dat ze haar schaamharen wilde laten knippen vanwege het douchen bij de gym. Gelukkig is ze blond dus valt het niet zo op. Haar okselharen doen we niks mee.
    Elke dag krijgt ze nu deo op tegen de zweetgeur.

    Gelukkig heeft ze nog geen borstvorming, want dan begint de puberteit toch pas echt? Ik hoop ze dat dat nog heel erg lang duurt. Zelf was ik pas 15 toen ik ongesteld werd dus dit is echt nieuw voor mij.
     
    huggybird vindt dit leuk.
  17. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Gaat hard hè zo ineens. Mijn oudste is 11 en de borstgroei is al een tijdje bezig. In een jaar tijd is haar plukje schaamhaar een best bosje geworden. Gelukkig heft ze zelf nog geen behoefte om te scheren. Ze zei laatst zelfs, moet je dat ook nog scheren?! Toen ze erachter kwam dat mama dat ook doet. Ze is daar gelukkig ook nog helemaal niet mee bezig en zelfs wel een beetje trots op haar haartjes. Okselhaar heeft ze nog niet. Ik vergeet ook telkens maandverband in huis te halen want ik verwacht dat ze binnenkort wel eens ongesteld zou kunnen worden. Ik denk niet dat ze tampons erg ziet zitten. Maar al die hormonen die erbij komen kijken bij een vrouw in wording vind ik soms wel erg lastig.
     
  18. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.949
    15.249
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dochter begon rond die leeftijd ook met borstgroei, schaamhaar etc en werd 1,5 jaar later ongesteld, een aantal maanden voor haar twaalfde verjaardag. Haar schaamhaar knipt ze zelf weg want vind ze storend bij haar bikini broekje en oksels scheert ze sindskort, ze is zowat 13 jaar en dus wel flink bezig met uiterlijk.
    De eerste keer heb ik geholpen met oksels scheren en nu kan ze het zelf, ze kwam er zelf mee maar was ook wel nodig, staatsobligaties niet zo leuk bij een jurkje, shirt waar je de oksels ziet ;)
     
    Angel1980 vindt dit leuk.
  19. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.949
    15.249
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Leuk die auto correctie, not!
    Staatsobligaties moet zijn, staat ook
     
    famofthree vindt dit leuk.
  20. huggybird

    huggybird Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Hormonen ja.... het is wat... ik zie haar er mee worstelen, het ene moment komt ze zo wijs en adrem uit de hoek om het volgende moment niet te weten waarom ze zo moet huilen.... om over de boosheid en grote mond nog maar te zwijgen:rolleyes:
    Merk ook dat ze een soort van aanhankelijker is, vaker behoefte heeft om te praten en knuffelen, dus dat doen we dan maar. :)
     

Deel Deze Pagina