Help.. wat zijn tips en trics voor huishouden doen in een rolstoel..

Discussie in 'De lounge' gestart door mimi83, 2 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Hallo Meiden,

Ik weet dat er hier een aantal dames in een rolstoel zitten die vrij zelfstandig zijn en/OF mensen die iemand in hun omgeving hebben die in een rolstoel zit, natuurlijk.

Kunnen jullie mij helpen met wat tips voor het huishouden, nu is mijn huis nog niet helemaal aangepast dus dat werkt tegen natuurlijk.

Maar bijv. met stofzuigen ik zit constant in de knoop met het snoer en stofzuiger achter /voor me .

Wasmanden meenemen, NU loopt het af zeg maar van mijn heupen naar mijn knieeen ( zit in een overgenomen niet aangepaste excel 200) of zal dat beter gaan als ik mijn eigen stoel heb, al moet ik dan ook een helling op dan schuift ie van mijn schoot af.hoe nemen jullie spullen mee die iets groter zijn.

Hebben jullie een aangepaste keuken? of zelf aangepast of aangepast gekocht? ( foto's of uitleg zou heel fijn zijn )

Alle tips zijn zeer welkom.. Het vreet nu zoveel pijn/energie omdat ik steeds mijn rug moet draaien en bukken in de stoel om van alles aan de kant te doen.

2. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Ik kan je niet helpen met je vraag. Maar ik vraag me wel af of jij niet recht hebt op hulp in de huishouding?
    Ik weet ook wel dat ze hier streng in zijn en als de partner wat kan doen, dat het dan al op houd. Heb je er al eens naar geïnformeerd?

Succes ermee!

3. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Ja daar is al naar geinformeerd dat ik 10 mnd plat op een verpleegbed lag in de kamer met een peuter/baby en zelf onder de morfine met een rollator naar het toilet kon.

Mevr. heeft u een partner? ja, maar die werkt fulltime. Ja dat maakt niets uit u heeft een partner = geen hulp. Uw familie woont in de buurt , die kunnen wel voor de kinderen zorgen.
    Beterschap mevrouw. ;):)

Dus nu ik mezelf voort kan bewegen in de rolstoel en kleine stukjes met krukken kan lopen gaat die vlieger zeker niet op , helaas.
    Wel willen we als we het weer kunnen betalen ( man komt net uit de ww en zijn weer opbouwende) zelf weer een huishoudster aannemen. ;)

4. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Nouja.... ;) Ik vind die regels echt belachelijk. Inderdaad, wat heb je eraan als je man fulltime werkt? Dan moet je het overdag alsnog alleen doen. En familieleden hebben ook hun eigen bezigheden.... Lastig hoor. Hopelijk kom je tot goede oplossingen.

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ach het zou wel fijn zijn als we de financiële middelen weer hebben om een huishoudelijke hulp in te kunnen huren 3 uurtjes per week. Nu gaat dat nog even niet.

maar we regelen het wel alleen moeten er vast makkelijkere manieren zijn als dat ik nu doe.. :D

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.268
    6.169
    113
  7. Bloem4

Bloem4 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.627
    779
    113
    Vrouw
    Een aangepaste keuken is echt vreselijk duur en je moet mazzel hebben wil je die van de gemeente vergoed krijgen. Wij hebben daarom een keuken bij de ikea gekocht en die 'zelfstandig' aangepast. Het gedeelte waar de kookplaat zit kan je nu met een rolstoel onder. Het geluk is bij ons dat ik vrij klein ben, dus ik kan ook nog redelijk normaal koken op de kookplaat. Ik kan je evt. een foto sturen..

Hulp in het huishouden hebben wij ook aangevraagd maar wij kregen simpelweg te horen dat ik depressief moest zijn en dan zouden wij recht hebben op huishoudelijke hulp. Hoe krom is de wereld?

Stofzuigen doet mijn man ook zelfstandig, wat ik zo zie is dat hij de stofzuiger aan de zijkant van zijn rolstoel heeft staan. Het kost hem wel meer tijd en moeite dan dat ik het even gauw doe.

Wasmanden tilt hij eigenlijk nooit dus daar kan ik je niet mee helpen.

Als je nog vragen hebt, pb me maar! :)

8. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    Als het goed is kun je gebruik maken van 10 uur ergotherapie. Ik denk dat zij de meeste tips en trucs hebben. Ook zijn zijnet beste op de hoogte welke hulpmiddelen het je gemakkelijker kunnen maken. Volgens mij heb je zelfs geen verwijzing meer nodig van de huisarts. Gewoon even bellen

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Of een robotstofzuiger, zo een die je gewoon loslaat in de kamer. Komt natuurlijk niet overal, maar wel de grote stukken. Anders helpt het misschien om het snoer over je schouder achter je langs te laten gaan (al zit ik niet in een rolstoel, maar bij het grasmaaien werkt dit altijd wel :) )

Je kunt via de gemeente wellicht wel in aanmerking komen voor aanpassing van de keuken etc en anders kan je dat waarschijnlijk via de belastingdienst opgeven.

10. mama van Kyano

mama van Kyano Actief lid

31 aug 2009
    137
    0
    0
    je hebt inderdaad recht op 10 uur ergotherapie per jaar. ik zou je aanraden om die te bellen, kan zonder verwijzing idd.

zij weten ook de vergoedingen vanuit de wmo, zorgverzekering etc.

succes!

11. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ik heb al een ergotherapeute, ze heeft inderdaad al geholpen met aanvraag rolstoel / handbike.maar een huisbezoek zijn we nog niet aan toe gekomen en ze is nu heerlijk even 2 weken op vakantie.

de rest reageer ik zo even op, dit is via tel laptop typt beter. ;)

12. mimi83

mimi83 Niet meer actief

He meiden,

dank jullie wel voor de tips..

Eppo : een snoerloze stofzuiger is zeker een optie.. van een ander merk zal het dan wel worden die wat liever in prijs is. Zal hem zeker onthouden , Op het moment gaat het even niet maar we vieren vand e zomer onze verjaardagen samen.. mooi cadeau van meerdere mensen samen toch? ;)

Bloem4: Ik zou heel graag een foto willen. Wij willen (moeten) met grote waarschijnlijkheid in de komende jaren sowieso verhuizen dus wil ik nu eigenlijk geen aanpassing in het huis aanvragen , omdat dat 1 x per 7 jaar (gedeeltelijk)vergoed kan worden.

Sowieso zullen wij denk ik vast zitten aan zelf aanpassen ik wil nl. mijn grote overn niet opgeven. Misschien wel mocht ik meer ruimte hebben een extra keramische kookplaat op een blad maken maar ik heb nu 90 cm fornuis met 90 cm oven eronder en taarten bakken is mijn hobby:).

Ik zit zelf wel een beetje met de wasbak, mijn stoel nu is 16 kg dus kan ik wel wat naar voren schuiven met mijn billen, het word een lichtgewicht dus is de kans groot dat als ik dan naar voren schuif de stoel gaat kiepen. Nu kan ik alleen bij de kraan dmv naar voren schuiven, we hebben nl een grote (zo"n witte stenen) wasbak. heel gaaf en heerlijk dat hij zo groot is maar daardoor zit de kraan ook ver weg. Heeft je man daar nog tips voor?

ja indd de partner van de mindervalide persoon moet mentale problemen hebben en dan kan het wel omdat dat de kans op overbelasting van deze persoon te groot zou kunnen zijn.. ehh neuh.. zieke partner, fulltime werken, 2 jonge kinderen en een huishouden .dat is natuurlijk helemaal geen grote belasting in die paar uur vrij dat de "gezonde"partner heeft..;)

Stofzuiger naast me past niet hier in huis tenminste op de meeste plekken kan ik dan niet echt manouvreren. Dat het langer duurt vind ik niet echt erg, maar mijn rug gaat er zeer van doen. Dus dat maar even met ergo overleggen en anders indd zo"n steelstofzuiger. Mijn schoonmoeder heeft er 1 , dus zal binnenkort eens proberen als ik daar ben.

rosao: een robot stofzuiger redt het niet hier helaas teveel hoekjes, hapjes en hondenharen heb er 1 gehad en moest alsnog zoveel zelf doen dat het geen nut had.

Snoer achter me langs is met rolstoel geen optie want acter mijn wielen is juist de plaats waar ik hem niet wil hebben, daar kan ik niet bij om hem van de grond te halen en zet mezelf gewoon vast , je moet vrij veel draaien met een rolstoel om alles mee te pakken . maar zeker bedankt voor het meedenken.

13. mamabri

mamabri Niet meer actief

Als je een aangepaste keuken krijgt, let erop dat hij verstelbaar is van boven naar beneden. Vriendin van mij heeft een "aangepaste" keuken, maar zij kan niet onder het aanrecht komen met haar rolstoel, want is niet verstelbaar en hij zit dus te laag. Verder zit er in hun geval een lage wasbak in, wat een drama is met afwassen, of een emmertje water vullen. als je je handen wast, moet je uitkijken anders spettert het overal heen.

14. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Inderdaad bijna alle keukens hebben een ondiepe wasbak. maar dat hij te laag zit voor haar stoel daarover moet ze gewoon bellen hoor. het is juist de bedoeling dat ze mee kan doen in de maatschappij en dus hoort hij op de goede hoogte te zitten.

Wij gaan waarschijnlijk uiteindelijk voor een in hoogte verschillend werkblad. koken kan ook laag als je staat maar snijden niet etc
    Maar dat word dan dus sowieso zelf betalen want een hoog laag keuken word bijna niet meer betaald.

15. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Als mijn moeder in haar rolstoel zit en ze heeft spullen opschoot dan gaat ze achterstevoren een heling op en af, op die manier kan het niet wegschuiven.

Zij heeft van de ergotherapie allemaal oplossingen aangereikt gekregen. Sommige dingen kan je makkelijk zelf doen, zoals een extra haakje in de douche voor de douchekop, nu kan ze dus zitten op een douchestoel en heeft de douche op haar buik als ze haar haren wast.

16. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Bij mijn huidige stoel schuift het dus juist weg als ik achteruit ga :D:D. maar dat zal dus beter gaan in aangepaste stoel.

Douche is al jaren aangepast. heb stang zo lang dat de douchekop hoog voor mijn man kan zijn en heel laag dat hij net boven mijn hoofd hangt als ik in mijn douchestoel zit ;). een douchestoel heb ik al zeker 6/7 jaar aan de muur geschroefd zitten + beugels in douche en toilet al moeten er nu wel extra bij.

17. hankele

hankele Actief lid

17 dec 2013
    114
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Als je bovenbenen schuin naar beneden aflopen als je in de rolstoel zit,vstaan je voetplaten te laag afgesteld. Dat moet je vrij makkelijk kunnen aanpassen, ook in een excel rolstoel. Want dat zit sowieso niet lekker, je knelt dan je benen af. Je bovenbenen moeten horizontaal zijn.
    Qua huishouden heb ik geen tips helaas. Als je man ook kookt, zou ik ook gaan voor een hoog/ laag keuken (wel duur) of anders een hoog en een laag gedeelte (als je genoeg ruimte hebt). Wasbakken zijn altijd ondiep eigenlijk, anders kom je er met je benen tegenaan of is het aanrecht te hoog om goed aan te werken.
    Is het geen optie om ergens een plank te maken ofzo zodat je iig tijdelijk aan een soort 'aanrecht' kan werken.
    Groetjes!

18. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Tjonge ja inderdaad die kan ik verstellen de voetplaten .. tjeez ook goedemorgen. dank u:):):):):)
    haha

Die plank komt er inderdaad , zaterdag gaat de gang omhoog en dan kan de tussendeur weer dicht en daar komt ruim 70 cm plank met 1 poot aan de zijkant ( andere kant vaatwasser ;))..

19. mamabri

mamabri Niet meer actief

Was het maar zo simpel, ze heeft meerdere keren aan de bel getrokken bij de gemeente als bij de woningbouw. Ze doen er gewoon niets aan, als gevolg dat zij zelf dus niet kan koken. Dat moet altijd iemand anders doen.

En daarbij: het fornuis zit bijv ook nog eens te ver van de gootsteen af, zij heeft helemaal geen benen, dus moet ze om een pan aardappelen af te gieten en rijden en de pan vasthouden, tja, ze heeft maar 2 handen en geen 4. Dat werkt dus gewoon niet.

20. mimi83

mimi83 Niet meer actief

heeft ze stichting mee al ingeschakeld, dat is dan misschien nog een optie?

Het is echt absurd hoeveel moeilijkheden er soms gemaakt worden om iemand gewoon in hun huis te laten leven als je zo dingen om je heen leest en hoort.

Deel Deze Pagina