Ik moet het even kwijt, want ik weet niet meer hoe ik hier mee om moet gaan en hoop op tips of gelijke ervaringen. Onze dochter van ruim 5 was al vroeg dagzindelijk (net 2 jr). 's nachts echter nog steeds niet. En erger nog zelfs als ze nog wakker is en in bed ligt gebeurt het dat ze in haar luier plast. Ik mopper dan dat ze best naar de wc had kunnen gaan, maar dan zegt ze dat ze het echt niet voelde. Ik geloof er helemaal niks van, maar wat als ze de waarheid spreekt?
Hier hetzelfde verhaal! Als je dochter de waarheid spreekt... Dan is er niet zoveel aan de hand. Afwachten tot ze regelmatig droog blijft in de ochtend. Mn dochter is alleen nog geen 5 maar wel ruim een jaar dagzindelijk. Mn zoon was ook pas een jaar na zijn dagzindelijkheid ook snachts droog, dus tuurlijk kan het nog prima. Met vijf jaar is snachts nog doodnormaal. Maar ik heb ( net als jou.) het idee dat dochter het wel kan, maar niet doet. Vlak na de dagzindelijkheid was ze snachts geregeld droog of ging ze naar de wc. Daarna deed ze het niet meer. En nu is ze af en toe droog in de ochtend, maar ze mag de luier pas af wanneer ze een week droog is gebleven en dat is tot op heden niet gelukt. Vaak zegt ze, terwijl ik een verhaaltje voorlees,: ik zit te plassen, mama! ze heeft de luier dan al aan! En ik verdenk haar er ook van dat ze smorgens vroeg, wanneer ze wakker wordt en nog moet wachten tot ze eruit mag, in haar luier plast, want de luier is af en toe nog gewoon warm van de plas!! Dus ik lees mee...
Wat gebeurt er als je de luier gewoon helemaal uit laat? Onze meid plaste vaak uit gemakzucht in de luier, terwijl ze het wel aanvoelde en best naar de wc had gekund. Toen we de luier uit lieten, heeft ze één dag een paar ongelukjes gehad en daarna was ze helemaal droog. Ze was toen wel jonger, drie, maar het principe is hetzelfde. Dus ik denk dat je het moet gaan uitproberen. Gewoon uit en dan zie je wel hoe het gaat. Blijft ze in bed plassen, dan zou ik eens verder kijken of er iets aan de hand is.
Als de luier uit gaat plast ze 's nachts gewoon in bed. Hebben we geprobeerd. Met van die onderleggers, een week lang. Geen resultaat helaas. We krijgen ze dan ook niet wakker, maar ze doet het dus ook als ze wakker is. En ook dan zegt ze dat ze het niet voelde.
Nou inderdaad, precies dit. Daar wordt je toch moedeloos van. Ik vind het echt vervelend worden. Ben blij dat het niet alleen hier zo is.
Waarom voelt ze het niet als ze gewoon wakker is, terwijl ze het overdag wel voelt? Of kan het ermee te maken hebben dat je dan ligt?
Misschien al te ver gezocht omdat ze nog zo jong is, maar heb je al aan een plaswekker gedacht? Zo kwam mijn moeder er bij mijn broertje achter dat hij het echt niet voelde (soms sliep hij er zelfs doorheen). Ze heeft toen twee weken de wekker gebruikt en om te testen een nacht niet, hij was meteen nat.
Als ze het doet wanneer ze wakker is, daar word je wel moedeloos van! Ik denk dat het psychisch werkt, zo van: watten aan de billen= laten lopen?! Als ze echt snachts nog plast, daar kan ze weinig aan doen. De nachtzindelijkheid komt pas wanneer er iets in de hersenen voldoende ontwikkeld is, dus kan je ook niet trainen of iets. Ik heb in onze situatie eerlijk gezegd nog niet echt zin gehad om zonder luier te proberen. Ik vind haar ook nog wel jong. Denk als ze 5 was dat ik het dan wel een kans had gegeven hoor, want denk idd dat als de luier echt niet meer om ging, ze best droog zou kunnen zijn! Tis naar mijn idee ook een stuk gemakzucht. Af en toe heeft ze wel een volle luier als ik rond 23 uur kom kijken of heeft ze smorgens meteen na het wakker worden al een volle luier dus volgens mij is ze nier niet consequent droog. Maar dat ook wel bewust plassen in de luier ken ik dus ook
Waarom niet meteen toen ze overdag zindelijk waren, ook s' nachts zonder luier gedaan? Allebei onze dochters waren een paar maanden 3 toen ze overdag zindelijk waren. Heb toen een paar dagen later ook meteen 's nachts de luier uitgelaten, ook al waren ze allebei 's ochtends niet altijd droog. En bij allebei ging het direct goed! Geen nachtelijk ongelukje gehad. Volgens mij zitten ze dan nog volop in de alarmfase en kunnen ze het 's nachts ook prima. Kan me voorstellen dat het zo alleen maar verwarrend werkt! Zou toch zeggen: luier uit en "even" doorbijten! Sterkte!
Hier doet ze t ook s avonds. S Nachts maak ik er geen probleem van. Komt vanzelf en anders schaffen we met 6 jaar een plaswekker aan.
Nou inderdaad 's nachts sta ik met liefde op om haar te helpen zich te verschonen. Ik leg er ook geen druk op en zolang ze zich nog niet schaamt vind ik het prima. Maar dat ze het doet terwijl we zitten te lezen of terwijl ze gewoon wakker in bed ligt, dat snap ik niet.
Nou, omdat ze nog maar net twee was en nog in een ledikant lag en 's morgens altijd nog een bomvolle luier had, dus meerdere keren plaste. En ik was halverwege mijn zwangerschap.......