Nog niets gekocht. Waar moet ik beginnen?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Boordevol, 28 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Hallo allemaal,

Inmiddels ruim 20 weken zwanger maar heb nog niets gekocht voor de baby. Daar wil ik nu mee beginnen. Maar waar moet ik beginnen? Hebben jullie een lijstje met dingen die ik echt moet kopen? Ik heb geen idee hoeveel kleding ik moet kopen en welke maten. Wat heb ik naast een kinderkamer, -wagen, badje nog meer nodig? Welke pampers moet je alvast thuis hebben en hoeveel? Welke flesjes en heoveel? Alles is nieuw voor me aangezien het onze eerste is. Ik hoop dat iemand kan helpen zodat ik met een lijstje kan shoppen en alles kan afstrepen en daardoor niets belangrijks vergeet en overzicht blijf houden.

Groetjes,
    Boordevol

2. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Bij de Prenatal en ook bij de Hema heb je uitzetlijsten!

3. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Deze is van de site van prenatal:
    Prenatal | Weetjes  ?  Standaard Uitzetlijst

Er staan wel wat dingen op die ik persoonlijk nog niet aan zou schaffen ( zoals borstkolf zou ik pas na de bevalling kopen als je borstvoeding wil geven) maar het geeft je een beetje een duidelijk beeld wat je moet hebben.
    Als je de intake van de kraamhulp hebt krijg je meestal ook een lijst wat je in huis moet hebben, maar die verschilt volgens mij niet veel van deze.
    Succes!

4. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

koop niet te veel bedzeiltjes, en dat soort spul, ik heb toen wel alles braaf gekocht, maar weet niet waarvoor het dient en mijn kraamhulp gebruikte er amper wat van.

ik zou eerst eens gaan kijken wat voor kamer wil je, daar rustig naar gaan zoeken, wat voor kinderwagen. badje enz
    en kwa kleding zo neutraal mogelijk (tenzij je al weet wat het is) en ik zou 1 paar van 50 kopen, en een paar maat 56, koop niet te veel, vaak krijg je toch wel in die maat en je kan altijd bij kopen, ik had geen 50 in huis(44 kon zelfs nog) gelukkig kon ik mijn moeder de stad in sturen (kwam op een vrijdag terug van ziekenhuis) dus die had een paar setjes gekocht(waar ze toch heel lang ik zat)

koop wat hydrofiele luiers, ik heb er toen heel veel gekocht volgens mijn schoonzusje kon je er geen genoeg van hebben, nou als ik gewoon 15 had gekocht had ikk genoeg gehad.
    spuugdoekjes daar kan je er nooit genoeg van hebben(en nu met 5 maand slabbetjes)
    en kwa speelgoed, hoef je helemaal niet veel te kopen een leuk mobiel, of muziekbeestje/trekpopje.
    sokjes!!! , die van onz heeft amper mutsjes opgehad, meeste zijn 1 maat en waren gewoon te grot, het was winter dus een winterjasje met capuchon.

wat wel handig is zijn omslagdoeken, ideaal in het begin, inplaats van een jas deden we haar vaak in een omslagdoek, ideaal.

5. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    Nou ik zou beginnen met;

slaapkamertje
    wandelwagen
    maxicosi, evt met voetenzak
    box, met boxkleden en leuke speeltjes

en daarna zou ik me aan een lijstje houden, maar zal eens proberen op te sommen;

* Babybadje met standaard
    *badthermometer
    *luieremmer
    *nagelschaartje
    *borsteltje
    *kam
    *thermometer {rectaal}
    *waskussen met 3 hoezen
    *hydorfieledoeken stuk of 15 is wel handig {2per wasbeurt en je ebruikt ze zo ook erg makkelijk}
    *badcapes 3
    *wasgel, badschuim, evt shampoo bodylotion
    *billencreme
    *Luiertas
    *spuugdoekjes pff ik heb er héél veel
    indien fv;
    *Flessen, stuk of 2/3 met spenen {indien fv anders is 1 fles ook ok}
    *flesvoeding
    *melkpoeder toren

*rompers, stuk of 10 maat 50/56
    *kleertjes {ik heb pakje of 10 maat 50/56}
    *sokjes
    *mutsjes
    *luiers
    *als je wilt, pyama's
    *jasje/vestje

*hoeslakens voor ledikant stuk of 3
    *deken, katoen
    *lakentjes, 3
    *molton onderlegger 4
    *evt wiegje, dan met lakentje dekentje enz.
    *bedkruiken, 2

*evt babyfoon
    *evt wipstoel
    *evt draagdoek
    *evt. weekendbed
    *evt voedingskussen

nou denk dat je dan wel een eind compleet bent!

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik zou zeggen begin idd eerst met een kamertje en een kinderwagen.
    Hier zit vaak een levertijd op van een aantal weken, dus als je te lang wacht kan je misschien te lang moeten wachten en is je kindje er al voor de kamer er is ;)!

Verder zou ik kleertjes kopen en dan de aantallen nemen van de lijsten die overal te vinden zijn (ik kreeg er ook een van de kraamzorg, misschien krijg je die ook? Anders zijn ze online wel te vinden). En als je neutrale kleertjes leuk vind moet je die kopen maar vind je dat niks en weet je nog niet wat het word zou ik persoonlijk gewoon meisjes en jongetjes kleertjes inslaan. Dan nu bijv 2 voor ieder geslacht en tegen de tijd dat je gaat bevallen nog een paar. Ik heb dat ook gedaan en toen met de winkel afgesproken dat ik het gewoon terug kon brengen als de kleine geboren was. Nu wisten we iets eerder wat het zou worden, dus hebben we het toen terug gebracht. Persoonlijk vind ik al die witte, ecru, lime groen, licht geel, oranje pakjes niet veel aan.

Hydrofielluiers kan je er wat mij betreft nooit te veel in huis hebben. Die dingen zijn echt overal handig voor! Om de kleine af te drogen, om onder het hoofdje te leggen in de wieg/het ledikantje, om in de wandelwagen onder het hoofdje te leggen, voor in de box om op te liggen, om onder je borst en kindje te leggen als je aan het voeden bent, om als je de ene borst aan het voeden bent de andere te bedekken met de doek ivm lekkage ;), als spuugdoek, als bewaarplaats voor je kolf in de koelkast, op het aankleedkussen zodat je niet elke poep-knoei-luier of spuitpoepbroek je aankleedkussenhoes in de was hoeft te doen ;)!

Ik zou geen jasje kopen voor de baby maar een vestje, dit is veel lekkerder aan trekken vind ik en ligt ook fijner voor de baby ipv een dikke jas. Kindje ligt toch onder een dekentje dus een vestje is warm genoeg.

Overslaghemdjes en navelbandjes zou ik bijvoorbeeld persoonlijk niet aanschaffen. Navelbandjes worden mi niet gebruikt en overslaghemdjes ook niet. Overslagrompertjes daarin tegen kunnen wel handig zijn omdat het misschien in het begin eng is om een romper over het hoofdje te doen. En sommige baby's zetten het dan op een krijsen ;). Maar die rompers zijn wel lastig voor sommige papa's *gniffel*.

Omslagdoeken, van die badstofdingen met in een punt een soort mutsje zou ik een stuk of wat kopen. Zijn zeker de eerste tijd heerlijk om je kindje gewoon lekker in op schoot te houden en bijv bij het in de box liggen. Houd een beetje de tocht tegen ;)!

7. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Volgens mij heb je al erg veel tips gekregen onderhand. Maak je niet te druk, ik had met 20 weken ook nog helemaal niets.

Begin eens met de dingen waar inderdaad levertijd ofzo op zit (kinderwagen, meubeltjes) en ga vervolgens ook kijken naar dingen die je leuk vindt. Koop geen dingen die op die lijst staan waarvan je niet weet wat het is of waar je het voor nodig hebt, maar kijk dan eens op het forum rond wat er over gezegd wordt. Ik heb hier veel aan gehad!

Ook welk soort je nodig hebt van van alles. Zo kun je met de duurste spulletjes naar huis gaan als je je laat adviseren bij bijvoorbeeld de Prenatal. Koop je zelf wat slimmer in bij bijvoorbeeld Baby-Dump en de Hema, dan ben je vaak stukken goedkoper uit, en zit je niet met spullen die je niet gebruikt.

Aanbieding-shoppen kun je ook lekker doen, dus kijk gewoon rond en begin eens met een paar rompertjes in maat 50/56 en wat kleertjes, en bedenk je dan hoeveel je van alles nog er bij wilt hebben.

Flesjes hoef je je niet druk om te maken. Als je borstvoeding wilt gaan geven hoef je die sowieso niet standaard al in huis te hebben. Ik heb er eentje gekregen van mijn schoonzus, en een kleintje zat in een van die zwangerschapsdozen. Genoeg dus voor de eerste weken.

Oh, en ik zou trouwens niet te veel kopen wat je de eerste weken niet nodig hebt. Volgens mij kun je dan beter even afwachten en bekijken hoe alles loopt met je baby, zodat je later beter kunt kijken wat je dan nog erbij wilt kopen!

Veel plezier! Het is echt leuk!

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Precies, en er zijn er genoeg die dan nog niets of bijna niets hebben ;)!

En ik zal het even nog 'erger' maken, ons derde kindje is nu 12 weken oud en wij hebben nog altijd geen meubeltjes voor haar kamertje :) :$! Gewoon gemakzucht hoor ;) ben wel in de zwangerschap een middagje gaan kijken bij winkels maar vond niks naar mn zin, behalve dezelfde die we al 2 in huis hebben staan ;). Ze heeft wel een wiegje en we hebben 2 commodes staan, haar kleertjes hangen bij haar broertje in de kast dus mis het niet eens ;) haha! Maar ze gaat natuurlijk uit de wieg groeien dus we moeten echt eens op pad en anders maar dezelfde, hebben we 3 kamers met precies dezelfde meubeltjes, das wel saai! Haha!

9. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Dames,

Allemaal bedankt voor jullie reacties, het is teveel om op iedereen apart te reageren dus één algemene reactie. Ik had de standaardlijstjes al gevonden maar vaak kun je liever op basis van ervaringen van anderen kopen, zoals sommigen al zeiden. Ik ga dan beginnen met de grote dingen, kamertje, kinderwagen, maxi-cosi.

Daarna begin ik aan de kleinere dingen en zal zo nu en dan hier om raad vragen. We weten het geslacht al dus kleding kopen is wat makkelijker. Welke maten moet je nog meer thuis hebben of echt alleen 50/56?

Wat zijn hydraufolie (ofzo??) luiers eigenlijk?

En wie meer tips uit eigen ervaring heeft, graag. Ik vergelijk alles met de standaardlijstjes en maak dan mijn eigen lijstje.

Groet,

Boordevol

10. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
  11. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Ik had met 20 weken ook nog niets in huis hoor, dus ik zou me er niet al te druk om maken. Het ligt er natuurlijk een beetje aan wat je precies wil maar als je de meubeltjes en kinderwagen nieuw wil gaan kopen zou ik daar mee beginnen, omdat daar een levertijd op zou kunnen zitten.

Daarna heb ik een lijstje gemaakt van alle andere dingen waarvan ik dacht dat ik ze nodig zou hebben en elke maand een aantal dingen gekocht. Kijk inderdaad de geschiedenis van dit topic even door, er staan best veel nuttige tips in over wat wel en niet aan te schaffen. Het is natuurlijk zonde als je veel geld uitgeeft aan dingen die je waarschijnlijk nooit zal gebruiken, daarnaast zijn ook veel spullen zo gekocht als de kleine er eenmaal is.

Veel plezier met shoppen! :)

12. Bri

Bri Niet meer actief

Ik lees hier allemaal dames die als eerste de 'grote' spullen kopen waar levertijd op zit. Ik begon juist met wat klein spul, gewoon om aan het idee te wennen dat ik spullen voor de baby ging kopen. Rompertjes, hydrofielen, dat soort dingen. Ik vond het zoooo gek om die te kopen; ik had er niet aan moeten denken met een wandelwagen te beginnen.

Laat je bij meubelzaken trouwens niet gek maken met levertijden; als het een goede zaak is kunnen ze je ook sneller helpen dan 12 weken wachten op je bestelling. Dat het kamertje bij 7 maanden klaar zou moeten zijn vind ik dikke onzin; als je kindje al na 7 maanden geboren wordt, krijg je het toch niet meteen mee naar huis (en als dat wel zo is, dan improviseer je wel een bedje). Het maakt voor die kleine echt niet uit of er een mooie commode staat of niet. Als je bed nog op klossen staat, is dat een prachtige plek om te verschonen!

13. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ik zit/zat met hetzelfde 'probleem' maar bij mij is er al een beginnetje.
    De wandelwagen hebben we vrij snel gekocht omdat het een mooie aanbieding was maar voor de rest..........kijken kijken kijken maar niet durven kopen ;)
    Maxi cosi en kamertje afgelopen zaterdag gekocht en nu begin ik de smaak toch wel te pakken te krijgen :)
    Ik ben nu inderdaad maar dat lijstje van de kraamzorg 'af aan het werken' en heb er het lijstje van de prenatal bij liggen en probeer een beetje naar eigen idee te kopen en op advies van andere mensen.
    Vorige week heb ik mijn eerst rompertjes zelf gekocht! Ik heb toen zelf maatje 56 en 62 gepakt omdat ik hoorde dat ze uit maatje 50 zo uit zijn. Nou heb ik via marktplaats een pakketje van 12 rompertjes gekocht van maatje 50/56 met korte en lange mouwtjes voor E10,- en om mee te beginnen lijkt me dat prima.
    Net bij de Hema 2 setjes kleertje gekocht (neutraal) van maatje 56 omdat ik persoonlijk denk dat je de mouwtjes enzo ook even kan oprollen voor die korte tijd dat ze het misschien nog niet passen. Ik denk dat ik er van dat maatje misschien nog 2 setjes bij koop en de rest zie ik wel als de kleine er is. Bijkopen kan altijd en ik denk dat je ook een hele hoop nog krijgt van kraamvisite.

14. MamavanMischa

MamavanMischa Fanatiek lid

4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Hoi,
    Mischa is 7 weken te vroeg geboren (32 wk+6 dg) en heeft eerst drie weken in het ziekenhuis geleden (en dat schijnt nog kort te zijn geweest). De eerste twee of drie maanden heeft hij bij ons op de kamer geslapen, dus inderdaad zoals al eerder gezegd, je hebt nu echt nog geen complete babykamer nodig. ;)

Even een dingetje wat ik me steeds heb afgevraagd... Ik heb al vanaf het begin netjes de 6 flanellen luiers liggen die op alle lijstjes staan. Maar waar zou je die eigenlijk voor nodig moeten hebben..?? Ik gebruik ze als het waskussen natgeplast is, omdat ik het met een hand kan pakken en neerleggen en dat is makkelijker dan een hele nieuwe hoes er omheen doen. Dat doe ik dan pas als ik klaar ben met Mischa en ik mijn handen vrij heb.

Wat ik ook wat apart vond zijn de kruiken. Ik heb twee kruiken liggen, ieder 15 euro. Deze heb ik maar een paar dagen gebruikt! Dat is toch eigenlijk wel een beetje zonde...

Haarborstel en zeker een kam... Waarvoor? Veel babies zijn heel lang kaal en een pasgeboren baby ga je toch niet pesten door zijn haar te kammen? Nu met 5 maanden haal ik er heel soms een borsteltje overheen, maar wat ik met die (braaf aangeschafte) kam moet is me een raadsel. :)

Billencreme heb ik nog nooit nodig gehad en bovendien zit er in elke baby-doos een klein potje sudocreme.

Een borstkolf moet je echt pas kopen nadat je bevallen bent! Het kan zijn dat je heel intensief wilt gaan kolven, dan heb je iets heel anders nodig dan wanneer het maar voor af en toe is, en misschien heb je er wel helemaal geen een nodig. Ze zijn best duur ook en het kan veel handiger zijn om er eentje te huren.

Naja, misschien schiet me nog wel meer te binnen, maar in elk geval heb je nu op je vraag wat je wel moet kopen een lijst met wat je niet moet kopen, hahaha! ;)

15. MamavanMischa

MamavanMischa Fanatiek lid

4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Oja, schiet me te binnen dat onze kruiken wel degelijk nuttig zijn geweest, alleen maar heel kort. De eerste weken warmden we Mischa's bedje hiermee voor. maar ja, Mischa is in januari geboren...

16. Momae

Momae Actief lid

26 sep 2008
    411
    0
    0
    Wijchen
    Omdat de meeste lijstjes al wel zijn gegeven, doe ik dat maar niet ;) Flanellen luiers heb ik hier wel gebruikt. We hadden er 3 dacht ik, en ze zijn wat zachter dan gewoon katoen. Vaak worden ze de eerste tijd in een wiegje gelegd, omdat dat wat warmer en zachter is. Ook kan je daar je kindje in wikkelen. Maar ik hoor ook veel mensen die ze niet gebruiken, het is dus erg persoonlijk.
    Badthermometer is niet noodzakelijk. Je leert van de kraamhulp met de elleboog de temperatuur te meten, omdat je dan altijd weet hoe warm het water moet zijn, ook als je geen thermometer bij de hand hebt.
    Hydrofielluiers zijn 12 om te beginnen genoeg. Je kan ze zo bijhalen als je merkt dat je ze wel heel veel gebruikt.

Aangezien wij alles viavia hebben gekregen/overgenomen, weet ik niet hoe het met die levertijd op meubeltjes enzo zit. De kleine zaken als hydrofielluiers, kleertjes en andere dingen heb ik pas na 30 weken gekocht. Wanneer precies weet ik niet eens. Het bedje stond hier met week 36 gok ik (er moest nog een ander kindje uit ;)).

Laat je niet teveel van de wijs brengen door al die lijstjes, ook van winkels. Daar staan soms spulletjes op die meer uit commercieel oogpunt handig zijn dan echt noodzakelijk. Als het goed is kan het kraambureau een lijst geven met wat zij echt nodig hebben de eerste weken.

17. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    bij mij is de reden om het grote spul eerst aan te schaffen juist dat ik dan de grootste kosten al gehad heb, dan voelt het alsof het kleine spul halen niet zo'n financiele berg meer is zeg maar. En nu koop ik steeds wat kleine dingetjes, soms ook van het boodschappen geld ofzo, dus dan 'voelt' het niet zo heftig (al met al is het toch een behoorlijke aanschaf als je het eerste kindje krijgt)

Dan wat betreft het afhebben van de kamer, dat is voor mij meer gevoelsmatig, ik ben iemand die overal ruim een half uur te vroeg aankomt en alles te vroeg af wil hebben, ik kan er gewoon niet tegen om dingen op het laatste moment te moeten doen, en al helemaal niet als het om de baby gaat, voor mijn gevoelsrust is het gewoon het fijnst als ie af is met 30 weken.
    Je krijgt maar één keer je eerste kindje, en tja ik wil het allemaal graag op tijd in orde hebben, en ik denk dat dat dus voor de meesten hier geldt, je hebt gewoon geen zin in stress over dingen die je nog moet kopen als je de 35 weken gaat naderen lijkt mij, want er komt al genoeg bij kijken lichamelijk gezien. Je kan van te voren ook niet inschatten of je bijvoorbeeld bekkenproblemen of andere dingen krijgt waardoor je niet meer zo mobiel bent en het allemaalniet meer zelf kunt kopen/wassen/kamer aankleden.
    Ik denk dat dat voor de meesten gewoon ook het belangrijkste is, de zekerheid dat je alles gewoon lekker op tijd zelf kan regelen en klaar kan hebben.

18. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Ik wil in elk geval uiterlijk als ik 30 weken ben het meeste hebben gekocht of besteld. Weet iemand of dit handig is? Zo'n badset om te kopen of kun je liever alleen een badje kopen en is de rest onnodig? Ik heb zelf echt geen flauw idee :S. En is de prijs een beetje redelijk?

8-Delige Badset Ecru | Badartikelen | Baby-Dump

19. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    ik heb een badje met een standaard en koop bij de zeeman voor 1 euro een emmer erbij, klaar is kees!
    Maar ik zie dat er ook een waskussen bij zit, en borsteltje en temperatuurmeter, das misschien dan niet eens zo'n gek idee, want ik heb het waskussen los gekocht, en de temperatuurmeter zit bij mij in het badje geintergreerd.
    Kijk even wat je kwijt zou zijn als je die producten los koopt.
    Dat bakje met die twee helften heb je volgens mij niet nodig, en die emmer heeft een deksel, van mijn vriendin begrepen dat je die emmer ook niet echt nodig hebt. Je hebt gewoon een losse emmer nodig om het water te vervoeren naar het badje, die deksel is dan weer als je er luiers in stopt, maar ja als je poep aan rompertjes ofzo hebt, zet je het vaak gelijk in een wasmiddel sopje om alvast uit te spoelen dus denk dat die deksel niet zo nodig is.

20. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Hoi Lynn,

Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Op een paar dingetjes na is het dus wel nodig. Ik ga inderdaad even kijken hoeveel het los kost. Op zich is zo'n set wel handig omdat je dan alles in een keer hebt, maar als er allemaal onnodige spullen bij zitten is het natuurlijk zonde.

Deel Deze Pagina