Help!!! mag werkgever dit zomaar doen???

Discussie in 'De lounge' gestart door joseetje26, 21 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    Hallo meiden....

vraagje aan hopelijk iemad die het antwoord weet...

mijn man werkt ivbm lichamelijke klachten via een SW bedrijf ( voorheen sociale werkplaats) omdat hij niet continu deze problemen heeft en dus eigenlijk prima kan werken is hij gedetacheerd via dit sw bedrijf en werkt hij als concierge op een basisschool. Hij heeft een contract dat hij voor onbepaalde tijd gedetacheerd is en voor hem zijn de vakanties zoals gelden op het basisonderwijs van toepassing.... geen vakantiedagen buiten de schoolvakanties om.

nu heeft mijn man begin januari een hernia gekregen.. tot op heden zit hij in de ziektewet. Hij is nu voorbereidingen aan het treffen om weer arbeidstherapeutisch aan de slag te gaan maar over 6 weken is het schoolvakantie.
    de verwachting is dat hij begin volgend schooljaar weer 100% inzetbaar zal zijn..

hij was van plan aankomende 6 weken gewoon op school te gaan werken arbeidstherapeutisch naast zijn huidige tijdelijke vervanger.

vandaag sprak hij zijn begeleider vanuit het SW bedrijf... deze was van plan mijn man gewoon de hele zomervakantie op het SW bedrijf zelf aan de slag te zetten... terwijl mijn man anders zomervakantie had gehad.... onze kinderopvang is helemaal afgestemd op de schoolvakanties... dus dat is al een ramp op zich...

verder moet hij dan gaan zakjesplakken.... zittend lopende band werk dat totaal geen meerwaarde heeft voor zijn arbeidstherapeutisch opbouwen van de werkzaamheden want hij loopt dan niet eens rond...

mijn vraag is mag dit???? want hij heeft dan ook geen vakantie en ook nog eens geen mogelijkheid om deze extra op te nemen en ze wijken helemaal af van zijn werktijden want hij heeft altijd de schoolvakanties vrij... we hebben geen opvang... want hij werkt nooit in de schoolvakanties...

dit is toch belachelijk of niet????

dus mijn vraag.... mogen ze zomaar afwijken van je oorspronkelijke werkdagen bij therapeutisch werken?

gr Jose

2. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Ik ben zelf ex werkgever, en zit nu in de WAO.............

Maar hier heb hier geen concreet antwoord op.
    Wel weet ik dat je tijdens de ziektewet en tijdens reintergratie (zoals jou man nu gaat doen), toestemming moet hebben van je werkgever om vakantie op te nemen..........ook als deze al vast staat.

Zijn jullie lid van een vakbond? Die zouden jullie beter kunnen informeren over de rechten en plichten. Of een rechtbijstandsverzekering? Die hebben misschien ook inzicht in arbijdsrecht.

Heel veel succes en ik hoop dat jullie tot een passende oplossing kunnen komen zodat jullie vakantie gewoon door kan gaan.

3. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik zou even rustig gaan praten met die werkbegeleider. goed gesprek lost meestal snel iets op. gewoon goed uitleggen dat je snapt dat hij moet re-integreren, maar dat zijn vakantie gepland stond en hij die graag opneemt. je moet dan als werknemer ook de consequentie aanvaarden dat je vakantiedagen inlevert voor die periode en dat dat geen ziekte dagen zijn. ALs je er niet uitkomt kan er misschien meer aan de hand zijn. Verwachten ze misschien dat hij niet beter is eind augustus?

4. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    nou ja het is niet eens zo dat er concreet een vakantie gepland stond... het grootste probleem is dat wij gewoon helemaal geen opvang hebben...... wij hebben juist een flexibele gastouder die dus niet levert in de zomervakanties... want dat is nooit nodig..

en ik werk zelf in de zorg en ik heb werkelijk hemel en aarde moeten bewegen om in die periode 14 magere daagjes vakantie te kunnen krijgen..

je zou toch ook zeggen dat las je gaat reintregeren dat je dat als het mogelij is doet op je eigen werkplek waar je de handelingen kunt opbouwen die je uiteindelijk moet doen????

wij zijn beiden lid van een vakbond en hebben ook een rechtsbijstandsverzekering..

gr Jose

5. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Nou dan zou ik dinsdag eerst de vakbond bellen voor je met je werkgever gaat praten.

6. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Hier ben ik het helemaal mee eens! Je kunt natuurlijk altijd advies inwinnen bij de vakbond, maar met praten kom je vaak al erg ver.

Het lijkt mij voor iemand met een hernia niet zo bevordelijk om aan een lopende band te zitten, maar ik ken de situatie niet goed genoeg om daar iets zinnigs over te zeggen.

Officieel mag je als werkgever verwachten dat de werknemer meewerkt aan reintegratie, maar dat moet wel tot iets leiden en dit klinkt een beetje als de vakantieperiode opvullen.

Er zit trouwen ook verschil in opbouw van uren en werken op therapeutische basis. Het laatste moet echt boventallig zijn en is vaak maar een korte periode.

Daarnaast weet ik niet hoe de detachering uiteen is gezet. Het kan zijn dat daar rechten uit ontleent kunnen worden, omdat de werkzaamheden al zolang hetzelfde zijn, maar omdat het de voormalige SW is, weet ik ook niet precies hoe het zit.

Succes in ieder geval. Jullie komen er vast wel uit.

Deel Deze Pagina