Nou, ik heb net een flinke discussie met mijn moeder gehad door de telefoon:x Mijn zoontje gaat heel graag naar oma en soms mag hij daar ook een nachtje logeren. Paar dagen geleden heeft hij daar weer gelogeerd en werd hij in de middag al vroeg naar huis gebracht omdat hij steeds voor buiten wou spelen. Mijn moeder weet dat ik dit liever niet heb. Net ging ons gesprek daar dus weer over en zei ze dat ze hem op den duur toch niet meer langer tegen kon houden. Bij hun op de hoek staat namelijk een zelfgemaakt speeltuintje en daar wonen allemaal kleine kinderen die daar ook spelen. Mijn zoontje heeft hier dus heel veel belangstelling voor en wil daar graag naar toe. Ik heb dus ook tegen mijn moeder gezegd dat hij dit ook wel mag zolang zij of mijn stiefvader met hem mee gaat. Ik heb namelijk liever niet dat hij alleen op de hoek van de straat gaat spelen aangezien hij nog 4 moet worden en hij vlot de straat over rent of weg loopt als hij ergens anders wat leuks ziet. En daarbij vind ik de kinderen die daar wonen ook geen ideale vriendjes.. worden altijd aan hun lot overgelaten en kennen nog meer scheldwoorden dan een volwassenen. Dit weet mijn moeder dus ook en nog zegt ze dat ze het niet steeds kan voorkomen. Ze wil best met hem mee lopen maar ze verwacht dat hij dan niet meer mee terug naar huis wil en dat hij dan gerust daar even alleen mag spelen. Volgens haar letten de mensen in de straat wel een beetje op hem en de andere kinderen ook Terwijl die kinderen zelf ook pas 5/6 jaar zijn Nu heb ik dus gezegd dat mijn zoontje gewoon niet meer komt als ze mijn manier van opvoeden niet respecteert en gewoon doet wat ze zelf wilt. Hierdoor was mevrouw behoorlijk op dr teentjes getrapt. Ze is het ook helemaal niet gewend dat ik haar zo tegenspreek.. terwijl ik en mijn vriend heel veel dingen niet goed vinden. Zo geeft ze ons zoontje altijd heel veel snoep en zoete drankjes terwijl wij dit liever niet hebben. En dit was voor mij gewoon de druppel en heb ik er meteen alles uitgegooid wat dus uit liep op een ruzie en hebben we allebei heel boos het gesprek afgekapt. Ben ik nu dan echt zo'n zeikerd?
Ik zeg ook niet snel wat me stoort tegen mensen. En daardoor lijkt het alsof ik heel veel goed vind en heel meegaand en ontspannen ben. Maar dat ben ik niet, ik slik alles in en krop het op. En wanneer ik dan eindelijk wèl zeg wat me dwars zit, komt dat 10x zo hard over dan wanneer een ander dat doet. Omdat ze dat niet gewend zijn. Misschien zag jouw moeder het ook niet aankomen?
Euh.. Ten eerste het is jou kind, dus nee... je bent geen zeikerd. Maar ook vind ik je kindje nog wat jong om alleen te spelen idd.. Mijn oudste is nu 6 en mag heel af en toe hier voor spelen, is een speeltuintje hier recht voor de deur maar vind het doodeng met t verkeer.
Mijn moeder is het niet echt gewend nee.. Ze had laatst ook al een uitbrander gekregen van mijn broer over zijn dochtertje en nu dus weer van mij. Ik hoorde dat ze ook bijna moest huilen en ze zei dat wij alleen maar commentaar op dr hebben. Dit is zeker niet zo maar ook zij heeft haar foute kanten en daar mag ik haar best op wijzen vind ik. Ik ben alleen heel erg geschrokken dat ze het zo verkeerd opnam en daarom vroeg ik me dus af of ik niet te overdreven reageer
Ben je flauw? Nee.. Vind ik niet. Jullie willen iets niet en daar zijn jullie de ouders voor. Wil oma het wel, dan niet meer oppassen. Tja, dat snap ik wel. Het zal haar alleen waarschijnlijk allemaal rauw op d'r dak gevallen zijn aangezien er nu nog veel meer dingen kwamen waar jullie niet blij mee zijn. Hadden jullie natuurlijk eerder aan kunnen geven, maar ik snap ergens ook wel weer dat het zich opstapelt allemaal en er dan in een keer uitgegooid wordt.
Wij hebben dit ook eerder aangegeven alleen heel subtiel en ik denk dat ze dit niet echt binnen kreeg. Nu was ik zo boos dat ik het meteen haarfijn duidelijk heb gemaakt. Het probleem met haar is dat zij denkt dat ze alles kan zeggen en doen en wij het maar goed moeten vinden
Ik geef je gelijk. Over een tijdje over een jaar of twee drie ja dan kan het zijn dat JIJ zelf wat meer gaat proberen. Even een fabel uit de weg halen de opvoeding is vaak niet de reden dat kinderen gaan schelden vaak leren kinderen het onderling van elkaar en op school. Eens komt er een tijd dat je je kind je lost gaat laten maar wanneer jij daar aan toe bent en niet je moeder en ik vind dat je er wat van mag zetten zou de rest weg halen dat is frustratie waar je op een ander moment over moet beginnen. Maar laat de bom niet helemaal barsten. Op je strepen sta Je hebt gezegd wat je wilde. Ze bracht hem toch terug dat is wel een belangrijk punt daar in heeft ze wel geluisterd kind werd vervelend van dan ga je maar bij je moeder verder vervelen. Niet te erg laten worden dit probleem want ondanks alles zijn oma en kleinkind gek op elkaar.
Nee hoor is je goed recht. Snap wel dat oma daar geen uren wilt zitten maar een half uurtje kan toch geen kwaad?
Ik denk dat het goed is om gewoon een tweede gesprek kalm aan te gaan. Nu kwam er een hoop frustratie uit en dat komt hard aan. Opzich vind ik je niet onredelijk, je mag best vragen of ze met hem mee wilt gaan naar de speeltuin omdat je het niet prettig zou vinden als hij alleen gaat. Zoete drankjes.. Tjah, wat is teveel? Hij is er niet elke dag, ik zou mij daar persoonlijk niet druk om maken. Mjah dat ben ik.
Mja ... Je bent geen zeikerd, maar ik had wel iets anders gebracht. Ik snap de reactie van je moeder ook wel eigenlijk. Als je je ouders al uitbranders moet geven?? Ik zou dus later op een rustig moment het gesprek normaal aangaan en de situatie uitleggen. En accepteren dar ze dus wel wat dingen anders zal doen dan jij.
Wat mij vooral stoort in je moederskant is dat ze wel op wil passen maar dan niet bij het speeltuintje wil gaan zitten, maar hem liever aan een ander over laat. Als jij dat niet wil dan vind ik daar niets overdreven aan. Dat die kindjes niet zo leuk zijn is natuurlijk een slecht argument, maar dat hij graag wegloopt en er geen echt toezicht is vind ik wel sterke argumenten. Hier duidelijk met mijn moeder afgesproken dat als zij zo veel deel uit wil maken van zl leven dat het wel betekend dat zeven opvoedende rol heeft en dat het dus geen snoep en koekfestijn is. Dat snapte ze heel goed. Ze heeft diksap in huis ipv limonade en er liggen simpele biscuitjes. Hij wordt vooral met aandacht overstelpt maar weet heel goed dat er ook daar dingen niet mogen.