Hallo allemaal, Ik ben (haast wanhopig) op zoek naar tips met betrekking tot de flesvoeding van mijn zoontje. Hij is nu 9 weken en het is eigenlijk al 7 weken haast iedere een strijd met de maximale hoeveelheden voeding en ondertussen ook met het maximale aantal schepjes. Het is iedere dag op de klok kijken, rekken, schepjes tellen en kopzorgen over hoe we dit gaan redden tot er mag gestart worden met bijvoeding. Het is een grote baby, hij woog bij de geboorte ruim 4100 gram en was 54 cm. Ondertussen is hij al 6,2 kg en 63 cm. Groot voor zijn 9 weekjes dus! (Maar wel in verhouding overigens) We zitten ondertussen al op flessen van 150/5 (sinds vorige week) en tot afgelopen weekend zat daar nog wel regelmatig een flesje bij van 120/4. We zaten dan rond 26/27 schepjes. Sinds afgelopen weekend zit er nagenoeg geen kleiner flesje meer bij omdat hij na deze flesjes nog niet verzadigd is. Het probleem is nu dat hij overdag nog op 6 flesjes zit en dus op het maximale aantal schepjes van 30 zit. Hij komt echter ook nog 1 keer in de nacht, waar we hem dan nu een kleiner flesje geven en dan proberen te rekken naar 6/7 uur. Maar dan zitten we nog op 32 schepjes, te veel dus! Het lukt hem echt niet, ook niet met grotere flessen, om 4 uur tussen de voedingen te laten. 3 uur is eigenlijk bijna altijd al een strijd. Hij slaapt ook erg slecht overdag, dat helpt ook niet mee. Ik ga nog advies inwinnen bij het CB, maar ik ben “bang” dat ze gaan zeggen dat ik grotere flessen moet aanbieden in de hoop dat hij wel naar die 4 uur gaat, maar dat wil ik nog niet omdat ik 150 al best groot vind. En ophogen en dus meer tijd tussen de flessen werkte ook al niet bij 90/3 naar 120/4. Hij doet altijd wel 15-20 min over de fles. Forte voeding heb ik aan gedacht, maar ik ben bang dat hij dan nóg slechter kan poepen. Dat gaat nu al erg moeizaam. Lang verhaal geworden, maar ik hoop dat iemand tips heeft wat ik (anders) zou kunnen doen. Alvast bedankt!!
Volgens mij deed frankrijk al niet mee aan de 30 schepjes regel. Weet niet hoe belgie er in staat. Incidenteel 30+ maken we ons hier geen druk over. Structureel (2 weken lang en elke dag prijs) dan gaan we achter onze oren krabbelen. 150ml kg is de "norm" daar zit nog wel marge naar 180 ofzo. Maar totaal andere invalshoek kijk eens goed naar je kleine, merk je iets van hikken/slikken (buiten voedingen om) en vaak de hik hebben? G dronk zich namelijk HELEMAAL klem om maar van t maagzuur af te komen die kon je aan de fles houden als zij dr zin kreeg. Die had verborgen reflux. Bij t blog van @Averlhach kan je daar alles over vinden. Komt best vaak voor en kan best wat last veroorzaken als je t niet doorhebt (wat iedereen kan overkomen als je t hele ding nog niet kent). Aanvulling: Is t inderdaad verborgen reflux, of lijkt t er verdaxht veel op. Dan moet je juist NIET grotere flessen geven maar juist meer kleinere flesjes. (zelfde daghoeveelheid maar met een kortere interval)
@Vero0504 : Bedankt voor je reactie. Ik maak me dus nu al zorgen over als het wel structureel wordt, ik kan me haast niet voorstellen dat het dat niet wordt? Ben zo bang hem te overvoeden wat die schepjes betreft. Ik heb zelf ook al verborgen reflux gedacht, maar ik zie niet echt alle symptomen bij hem. Hij heeft wel regelmatig de hik en ik zie hem ook wel slikken na de voeding, maar beiden niet standaard na iedere voeding zeg maar. Hij spuugt niet of ruikt niet zuur uit zijn mond. Is verborgen reflux altijd schadelijk? Als in de zin dat ze dan altijd daartegenin gaan drinken? We passen al wel de leefregels toe (zo rechtop mogelijk voeden, na de voeding minimaal 15 minuten rechthouden, hij heeft een scheef matrasje in z'n bedje). Ik ga het blog in ieder geval eens bekijken.
Dr zijn de happy spitters, die geven incidenteel een mondje terug. Dat is niet erg en een natuurlijk mechanisme. G en R vielen onder de hardnekkigere gevallen. Als je dan niks doet dan kan dat maagzuur in gaan werken op die slokdarm. Het is niet zo zuur als bij volwassenen, baby maagzuur is nog niet zo heftig, maar als t vaak en lang genoeg volhoudt dan gaat dat wel zeer doen. R had de mazzel dat we t herkende en de eerste nacht al aan t turven waren wanneer hij begon met terugslikken. Bij hem was dat 1,5-2 uur na de voeding. G. zat op de twee uur. Bij jullie is t 3 uur zo te lezen dat t gedonder begint. Als je de leefregels al hanteert zou ik kijken of kleinere flesjes over kortere tijdspanne verdeeld allicht wat meer rust geeft. Eerste dag geeft t wel een gedoe want "euj ik mis een stukkie fles" maar als je 3 uur later de volgende kan aanbieden wordt dat best gewaardeerd. Hier kostte t een paar rondjes voordat ze t doorhad dat ze niks te kort zou komen. Meestal in diepe slaap hadden we gek genoeg weer geen issue dus voor de nacht zou ik voor nu gewoon kijken wat er komt. Dat "strakke ritme" hadden we alleen op de dag, maar slaap ging voor dus wakker maken deden we er niet voor bijv. Het is in elk geval (als je jhbpm nog even er buiten laat) het weinige wat je nog kunt doen zonder dqt je gaat veranderen aan voeding, wat tijd kost voor darmen om aan te wennen. Of het uiteindelijk nu wel of niet verborgen reflux is, je doet er niks verkeerd mee bedoel ik dan. Geeft t nog geen rust in zn lijfje en blijft meer tanken dan drinken, dan gewoon weer verder zoeken. Zoveel kinderen...zoveel verschillen. Er bestaan ook nog hongerige baby's bijv. Allicht hier iemand die daar de herkenningspunten van kan opsommen, ik ken ze alleen hongerig vanwege reflux namelijk.
Welke speen gebruik je nu? Je zou namelijk ook voor een kleinere speen kunnen kiezen, mocht hij al een maatje groter hebben. 15-20 min over de fles kan wellicht voor hem net tekort zijn om een verzadigd gevoel te krijgen. Je zou anders evt voor de forte voeding kunnen gaan maar alleen in combinatie met iets natuurlijks voor de ontlasting. Ik zou me overigens, wanneer dit allemaal niet werkt, niet persé druk maken om die twee schepjes per dag meer. Het is absoluut een goede richtlijn die ergens op gebasseerd is, maar er zijn nou eenmaal ook baby's die net wat meer nodig hebben. Het is echt niet meteen schadelijk ofzo. Wel zou je het beste eerst naar andere opties kunnen kijken zoals evt verborgen reflux, zuigbehoefte verwarren met drinken, evt toch forte, etc.
In ieder geval bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik neem het allemaal mee en ga hem eens extra goed observeren of ik de symptomen van verborgen reflux vaker zie!
Ik gebruik de nummer 1 van dr Brown. We hebben ook even de prematuur speen gehad omdat hij te snel dronk. Maar dat duurde op bepaald moment dan weer erg lang. Het is ook wel een gulzig manneke.
Ik gebruik nu nr 1 speen van dr Brown. Prematuur speen hebben we gehad, maar dat duurde op bepaald moment erg lang. Ik ga zeker de andere opties nog eens bekijken. Ken jij toevallig iets natuurlijks voor de ontlasting? Vandaag zit hij op 30 scheppen, dus niet “te veel”. Maar lijkt me alsnog ook veel bij pas 2 maanden, we moeten toch nog zo lang met deze hoeveelheid doen? Ik wil me er graag niet te druk over maken, maar dat vind ik lastig merk ik . We gebruiken ook al een speentje voor zijn zuigbehoefte en dat “testen” we ook eigenlijk altijd wel voor het drinken (regelmatig noodgedwongen om tijd te rekken), maar bij honger spuugt hij de speen echt uit.
Ik ben zelf al heel lang 'uit' de baby's. Maar voor de ontlasting had ik destijds druppeltjes van vsm (kindicol?). Ik herinner me dat er ook andere tips waren, maar dat weet ik helaas niet meer. Zou het hem helpen om de voeding van ietsje meer water te voorzien? Wij hadden bij onze oudste (jongste kreeg borstvoeding) toen ze ook wat ontlastingsproblemen had dat we iets meer water moesten toevoegen aan de fles. Dus 160 water op 5 schepjes, ik noem maar wat. Misschien is dat ook iets voor hem, hij krijgt wel hetzelfde aan voeding maar de fles is voller waardoor toch iets meer verzadigd gevoel?
Dat weet ik niet meer zo goed, langer dan een half uur gok ik. Ik had steeds de “grens” van 20 minuten in mijn hoofd wat betreft de zuigbehoefte. Ik heb nog eens gekeken, hij deed vanochtend en net ruim 20 minuten over de fles en er zat ook weer eens 4 uur tussen. Nu kijken wat de rest van de middag brengt. Ik kan de prematuur speen nog wel eens uitproberen, kijken hoe dat nu werkt. Of is 4 uur tussen voedingen op deze leeftijd wat veel gevraagd? Ik heb geen idee, het is ons eerste kindje .
Mijn tweede kind was met 9 weken precies even groot. Ik heb me niet aan de "maximale aantal schepjes" gehouden. Als ik een extra flesje gaf was had ik een tevreden baby! Uiteindelijk ben ik zelfs een maand tot 40 schepjes gegaan omdat het niet te doen was met minder. Ook gewoon tegen CB gezegd hoor dat ik dat deed (die arts kwam met hij is te dik er moet een fles af, ik begon nog net niet te lachen). Succes iig!
Ja dat klinkt als die CB'er die zei dat een fles in de nacht ECHT niet meer kon, moest t maar gewoon rekken tot de volgende. Vervangster: honger is honger, gewoon fles ze reguleren t doorgaans prima. (Met dien verstande dat je reflux gevalletje uitsluit want die drinken zich rond tegen t zuur)
Dit inderdaad! Kijk vooral naar je kindje. Die 2 schepjes meer maakt écht niet uit. Heel veel landen hebben die grens geeneens en ook in NL begint het (gelukkig) steeds meer de regel te worden ; kijk naar de behoefte.
hier ook een grote gulzige baby gehad (hij is inmiddels 16 en nog steeds groot) zat al snel aan de max voeding die hij mocht hebben en bijvoeding kon nog niet (net 3 mnd) Bij moeilijke ontlasting kun je proberen een theelepeltje plantaardige olie (wij deden op advies huisarts lijnzaadolie, maar die wordt hier bij de molen in het dorp geperst dus makkelijk aan te komen voor ons) door de fles. Dit hielp bij onze zoon goed. Dit was bij de normale flesvoeding, aan forte voeding zijn wij ( in overleg met huisarts) niet begonnen. Met , die bijna 3 mnd, zat hij al aan de max voeding en ging daar ook standaard elke dag overheen. Toen heeft onze huisarts ons fantomalt voorgeschreven, dit is dus een poeder die je aan je eten (in dit geval de fles) kunt toevoegen om zo extra calorieën aan het eten toe te voegen. Met deze toevoeging was onze zoon wel verzadigd en na een dag of 4 liet hij zelf zoveel tijd tussen de flessen dat er een fles afviel. Het CB heb ik trouwens nooit om advies gevraagd en ben altijd meteen naar onze huisarts gegaan omdat die heel nuchter was en ook niet erg keek naar alle "regeltjes" maar naar ons kind zelf.
Ik quote de rest ook even hier, dat is makkelijker . @pluk , @Malbec , @1981Mama : Dank voor jullie reacties. Het stelt me al meer gerust en ik ga het maximale aantal proberen los te laten. Ik maakte me niet zozeer druk om die 2 schepjes (heeft hij al vaker overheen gezeten), maar wel waar het dan zou eindigen omdat hij nog zo jong is. Ik kijk ook zeker naar mijn baby, maar ik voelde me dan vervolgens wel schuldig als hij weer over het maximale aantal zat en wéér een fles dronk. Ons werd namelijk bij 5 weken gezegd dat er een fles af moest en dat we dus moesten gaan rekken. Maar ondertussen zit hij "al" 2 dagen op 5 flessen overdag dus dat is weer hartstikke goed (en heb ik een tevreden baby)! Ik weet dat het weer kan veranderen, maar dan maak ik me in ieder geval alweer minder druk .
Grote jongen, grote honger! Hier ook. Richtlijnen tot op zekere hoogte aangehouden, maar als hij kwam in de nacht voor een extra fles heb ik daar nooit over getwijfeld. Met fases heeft hij gewoon meer honger, dat veranderde dan later weer naar ‘normaal’. Hij komt nu zelfs nog wel eens voor een fles (10 maanden) maar ik zie dat echt als normaal. Als hij goed groeit, niet overmatig oid, medische dingen kunt uitsluiten dan doe je het helemaal oké op jullie manier toch. als dat nog met 3 uur ertussen is en kleinere flessen dan in dat zo. Kan ook zo weer veranderen.