Studiekeuze. Sociaal, medisch?

Discussion in 'De lounge' started by Nimue, Feb 2, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nimue

Nimue Niet meer actief

Hallo,
    Aankomend jaar wil ik aan een hbo studie gaan beginnen. Want ik dacht eindelijk te hebben besloten wat ik graag zou willen; in een instelling werken, met mensen met een eetstoornis, mensen met een beperking of uithuisgeplaatste kinderen oid. Nog niet heel concreet dus maar dacht dus met de studie Social work helemaal goed te zitten. Nu ben ik me aan het inlezen over de eisen van dergelijk werk en blijken ze vooral spv's (sociaal psychiatrisch verleegkundige) te zoeken. Spv lijkt me super maar is een na-studie van verpleegkunde. Nu twijfel ik dus best wel tussen verpleegkunde en Social work. Verpleegkunde is misschien meer werk in? Maar wel een studie met bloed en naalden waar ik niet tegen kan. Oftewel veel twijfels en de einddatum van het inschrijven die nadert. Iemand die in (een van) beide sectoren werkt(e) /studeert/heeft gestudeerd? Al het advies en ervaring is welkom!

2. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,260
    11,867
    113
    Ik zou je aanraden om bij alle twee de studies een dag mee te lopen met de lessen. Dan heb je een beeld van de lessen en kun je ook eens met de studenten praten.
    Als het je dan allebei nog steeds leuk lijkt dan zou ik gaan voor verpleegkundige. Daar ben je echt zeker van een baan. In social work zijn er nog steeds teveel mensen voor het aantal banen.

3. floppie888

floppie888 Bekend lid

Sep 3, 2014
    793
    549
    93
    Ik weet uit ervaring dat een brede studie in een krappe arbeidsmarkt niet echt handig is. Ik raad je aan om echt een vak te gaan leren, bijv. spv.

4. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,260
    11,867
    113
  5. Elise75

Elise75 Fanatiek lid

Mar 2, 2013
    1,291
    239
    63
    Met verpleegkunde kom je niet echt bij de doelgroepen die je wilt. Of je moet BBL in de psychiatrie gaan doen.
    Als je HBO wilt doen zou mijn advies sociale work (SPH) zijn. Daar kan je echt veel mee en kan je stage doen om te ervaren wat bij je past.
    Succes!!!

6. Aardbeitjes

Aardbeitjes Bekend lid

Jul 24, 2017
    837
    713
    93
    Female
    Ik heb jaren geleden als 1e studie social work afgerond en had liever verpleegkunde gedaan. Meer doorgroeimogelijkheden qua opleidingen (spv, vs...).
    Ik heb met mijn SW jarenlang in een GGz-instelling gewerkt dus dat is een prima match met jouw wensen. Je bent met SW anders opgeleid dan een VPK. Meer gericht op herstel en groepsdynamiek.
    VPK bekijken de patient medisch en vanuit verpleegkundige modellen. Daar kan ook je voorkeur in uitspreken.
    Bij ons werken SPV-ers extramuraal of binnen een polikliniek. Niet op een behandelafdeling

Succes!

7. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,655
    5,697
    113
    Op het oog op de werkgebieden waar je wilt werken raad ik vpk af. Daar kom je niet snel met een vpk opleiding. Sph zou wel een goede keuze zijn. Mischien een duale studie? Werken en leren?

8. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,102
    12,084
    113
    Ik zou contact opnemen met instellingen waar je zou willen werken en hun om advies vragen. Dat heeft mijn man in een compleet andere sector ook gedaan en dat heeft hem enorm geholpen.

9. Nimue

Nimue Niet meer actief

Super bedankt voor alle antwoorden, helpt me enorm. Nog meer ervaringen e.d zijn nog meer dan welkom :)

10. luca75

luca75 Fanatiek lid

Aug 14, 2013
    4,864
    3,500
    113
    Nimue and floppie888 like this.
  11. Louise11110

Louise11110 Niet meer actief

Ik werk als verpleegkundige in het ziekenhuis. Ook heb ik gewerkt in de gehandicaptenzorg en stage gelopen in de vvt en psychiatrie. Pm mij maar als je meer wil weten!

Nimue likes this.
  12. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,548
    3,057
    113
    Ik zit ook te kijken wat voor opleiding ik wil gaan doen.
    En ik zit nu vooral op indeed gewoon te kijken wat de eisen zijn bij de vacatures wat ik wil.
    Gezinshuis, jeugdzorg, sociaal werker,persoonlijk begeleider.. zoiets.
    Sommige is spw voldoende en andere sph/mwd

Nimue likes this.
  13. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    Als je meer op een groep wilt werken is social work meer aangewezeen, meer individueel zou je meer naar spv moeten. Maar je kunt je ook orienteren op de functie van ggz agoog mogelijk is dat ook meer wat bij je aansluit. Dat is een master/ post hbo van social work

Nimue likes this.
  14. Me26

Me26 Fanatiek lid

Sep 29, 2012
    4,746
    719
    113
    In die doelgroepen die je noemt denk ik dat je met Social work verder komt. Ik heb duale opleiding verpleegkunde gedaan in verslavingszorg en nu al ruim 10 jaar werkzaam in verslavingszorg. In de kliniek komt verpleegkunde dan zeker van pas. Werk nu al aantal jaar als ambulant hulpverlener en dan komt verpleegkunde soms wel van pas, maar Social work is dan wel wat logischer.

Nimue likes this.
  15. sunnycloud

sunnycloud Fanatiek lid

Dec 28, 2006
    1,541
    142
    63
    Female
    Ik lees hierboven iemand die schrijft dat je met HBO vpl niet komt bij de doelgroepen die jij ambieert. Dit is echt flauwekul.
    Ik ben zelf hbo vpl en werk nu in een tbs kliniek. Ik heb eerst in een ziekenhuis gewerkt, daarna en daarnaast in de psychiatrie en nu dus al jaren in een kliniek. Hbo v is een zeer uitgebreide studie en is daarnaast ook een moeilijke studie. Zeker zware opleiding en helemaal in vergelijking met sph en ja ik kan dat heel goed vergelijken want ik ben opleider in onze kliniek, dat betekent dat ik zowel sph/hbo v en de verschillende mbo opleidingen begeleid

Nimue likes this.

Share This Page