Ik ben in februari getrouwd met mijn man, wij hebben in totaal nu twee kinderen. De jongste is geboren terwijl wij getrouwd zijn, de oudste niet. De oudste is erkend door haar vader, heeft geen gezag, heeft mijn achternaam. Is het mogelijk om haar achternaam te veranderen in zijn achternaam, dezelfde als haar broertje? Het lijkt me gewoon in de toekomst makkelijker, we waren ook bv bij het consultatiebureau en ze wisten zo niet dat het broer/zus was. Het lijkt me gewoon fijner als ze dezelfde achternaam hebben Vader van dochter is sinds geboorte niet meer in beeld.
Dat kan niet zomaar.. Je moet dan een apart verzoek indienen. En met bewijzen komen dat er geen contact is e.d. Gaat niet zomaar 1 2 3.. Weet ook niet of je dat wel moet willen. Mijn "stiefvader" (voor mij gewoon mijn vader) heeft mij opgevoed vanaf mijn 4e.. Mijn moeder heeft hem mij echter nooit laten erkennen omdat ze vond dat ik hier zelf voor moest kiezen. Toen ik 16 was heeft mijn vader aan mij gevraagd of ik niet dezelfde naam wilde. Ik was er nog niet aan toe.. 2 jaar geleden (28 jaar) heb ik mijn vader gevraagd of hij mij alsnog wilde erkennen.. Dit was voor ons een speciaal moment.. Voor hem voelde het als erkenning van zijn "werk als stiefvader".. En ik ben ik dat ik zelf de keus heb gehad.. Mijn biologische vader heeft mij echter nooit erkend, dus wij konden gewoon naar de gemeente gaan waar ik ben geboren en dezelfde procedure volgen als bij een pasgeboren baby
Hier heeft mijn dochter een aantal jaar geleden mijn achternaam gekregen. Bio vader Was volledig uit beeld, hij wilde geen contact en mijn dochter ging compleet over de zeik als ze aangesproken werd met haar eigen achternaam (geen fijne herinneringen aan bio). Na 5 jaar alleen voor haar te hebben gezorgd hebben we een naam wijziging aangevraagd. Dochter wordt dan alleen gehoord door twee personen om te zien of de naam wijziging echt ook vanuit haar komt. Ik moest op de gang zitten. Dochter Was toen 7. Uiteindelijk is de wijziging goed gekeurd. Koste wel een smak geld. Hier Was mijn ex man door de rechtbank uit het ouderlijk gezag gezet dus dat was geen obstakel Mijn dochter heeft niet dezelfde achternaam als mijn andere 2 kinderen maar het cb en de huisarts ed zijn vanaf begin af aan op de hoogte dat ze broer/zussen zijn dus dat moet geen motivatie zijn om een naam te veranderen. Zelf heb ik ook een zusje met een andere achternaam maar ook met haar wist iedereen dat we zusjes zijn. In geval van jouw dochter zou je man een verzoek van erkenning of adoptie kunnen indienen om zo de achternaam te veranderen. Persoonlijk Denk ik dat je haar die keuze moet geven als ze wat ouder is.
Ik ben er al wel mee bezig geweest voor zl, maar heb het nog even uitgesteld. (Moet eerst het geld bij elkaar sparen ) Ex heeft hem wel erkend en heeft (nog) gezag. Advocaat legde uit dat wanneer het kind erkend is beide ouders akkoord moeten gaan. Maar dat een rechter ook kan bepalen dat het toch gebeurt ook al gaat 1 ouder niet akkoord.
We hebben contact met een advocaat genomen en die zegt wat we ook doen dat we eerst in contact moeten komen met haar biologische vader om hem minstens op de hoogte te stellen omdat een rechter het niet in acht stelt als dit achter zijn rug om gedaan word. Binnenkort sturen we dus een brief, een waarin we vragen als hij bezwaar wilt maken om de aanvraag van gezamenlijk gezag van mijn man en over de achternaam. Als hij officieel bij ons al bezwaar maakt krijgen we meteen de advocaat kosten vergoed, dus dat zou fijn zijn. Vermoed alleen helaas dat hij niks zal antwoorden en dat we de kosten dan zelf betalen. Het is het waard in ieder geval.