Gebaren van baby's voorspellen schoolprestaties

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Vlinderkind, 13 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinderkind

Vlinderkind Niet meer actief

Nu.nl:

Gebaren van baby's voorspellen schoolprestaties

CHICAGO - Baby's die veel gebaren gebruiken om te communiceren hebben een grote woordenschat als ze naar school gaan. Dat komt hun schoolprestaties ten goede.

Dat blijkt uit een donderdag gepresenteerd Amerikaans onderzoek.

Op een leeftijd van veertien maanden gebruikten baby's uit welvarende gezinnen aanmerkelijk meer gebaren dan kinderen van armere gezinnen.

Toen deze kinderen op een leeftijd van viereneenhalf naar school gingen hadden de rijkere kinderen een grotere woordenschat dan de kinderen uit minder gefortuneerde gezinnen. Ook deed de eerste groep kinderen het veel beter op school.

Volgens de onderzoekers praten en gebaren welvarende ouders meer met hun kinderen dan andere ouders.

© ANP

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    :)

Ja hoor natuurlijk, :rolleyes:

"Amerikaans onderzoek" 8)

3. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Vraag me af wat ongeloofelijk schel gillen door n baby, voorspelt dan.
    Nja afgezien van heel veel koppijn klachten bij mama en mogelijke vroege doofheid van haar :rolleyes:

4. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.623
    900
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    hmmm...mijn dochter had een taalachterstand toen ze 4 was,nu is ze een van de beste van haar klas...

5. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Hier nog zo 1. Ik denk dat wij onuitstaanbare puberdochters krijgen die met hun 12e beginnen te roken, met 14 hun 1e jointje opsteken en voor hun 18e al meer dan 25 sekspartners hebben gehad. Denk je ook niet?

;)

6. Moesje1

Moesje1 Niet meer actief

hun ook altijd weer met die onderzoeken.. :D

7. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Wat een onzin zeg :rolleyes:

8. valhalla

valhalla Niet meer actief

Precies. Lekker in laten kletsen, die gasten :D

9. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    nou mijn zoon had een taal achterstand, is er zelfs op getest, enzit nu in vwo 4
    tja onderzoeken, wat heb je eraan

10. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ik heb tijdens mijn studie vroedkunde al over babygebaren gehoord en het zou toch wel een gunstige invloed hebben op de taalvaardigheid van kinderen en op de relatie tussen kinderen en zijn opvoeders. (wat niet wil zeggen dat je kind minder taalvaardig is als je niet met babygebaren werkt)
    Het kan ook gewoon leuk zijn, je moet het niet als iets 'educatief' bekijken. Denk bv. aan hoe leuk het is wanneer je kindje voor de eerste keer naar iemand zwaait, dit is een vorm van babygebaren. Wanneer je je er echt mee bezighoudt, breidt je dit gewoon wat uit. ;)
    Voor de geïnteresseerden:
    http://www.babygebaren.com/faq

Een iets minder wetenschappelijke site maar wel duidelijk uitgelegd, denk ik: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/441/Baby ... inen.dhtml

Groetjes!

11. Amom22

Amom22 Niet meer actief

rare onderzoeken ook altijd..!
    wel merk ik sinds ik mijn zoontje gebarentaal leer (makaton) dat zijn woordenschat gigantisch veel groter is geworden. Denk dat ze woorden beter kunnen onthouden met gebaren erbij... maar of dat nog effect heeft als ie 4 is :(

Deel Deze Pagina