Goedemiddag! Momenteel ben 21.5 weken zwanger van mijn eerste kindje! Echt ongelooflijk, ik hoor me nog tegen mijn moeder een paar maanden geleden zeggen dat ze eens niet zo druk om me moet maken, en wat blijkt? Ik ben net zo! Ik heb vanaf week 18 harde buiken, zonder dat ik teveel doe (werkzaam zittend en staand, wel zoon 18x trap op en af, maar he, sommige vrouwen sporten door tot de bevalling....) Sinds gisteren heb ik gemene steekjes tot steken net boven het schaambot! Ik dacht bandenpijn, maar... Het is echt in rust. De hele nacht niet kunnen slapen om eerlijk te zijn. Mede door de steken en door Google... Waar staat dat dit kan duiden op verweking van de baarmoederhals! Ik schrok me dood, dit zou te vroeg zijn. Ik heb ook steken in de baarmoeder zelf. Bekend met chronische blaasontsteking masr die is nu echt rustig, en vorige week laatste ab kuur gehad. Zijn er e meer vrouwen die juist in rust steken in de vagina hebben? Ik heb de vk weer gebeld en ze geeft aan dat zonder bloed of vocht ze zich geen zorgen maakt. Maar is het dan niet al te laat? Stel dat dit wel al een verweking is... Moet er dan juist niet snel gehandeld worden? Hoe kom ik daarachter? Veel vragen maar ik maak mezelf ook een beetje gek.. Al moet ik zeggen dat ik geen idee heb wat die steken anders kunnen zijn. Bij b.i. zou je toch meer pijn verwachten met staan lopen zitten etc? Groetjes en xx Kikker
Ik zou toch aandringen dat je je niet goed voelt en wilt gecontroleerd worden. Ik heb nu in rust wel vaker harde buiken en gemene steken, maar aan 22 weken niet.
Het is al een hele tijd geleden dat ik zwanger was, maar ik kan me herinneren dat ik alleen tegen het einde (va 34 wk) van de zwangerschap veel harde buiken had. Ik deed echt te veel waardoor het ook in rust gebeurde. Wellicht til je te zwaar of teveel op een dag. Kan zijn dat de banden wat slap worden waardoor er meer druk op je bekkenbodemspieren staat. Als je het niet vertrouwd zou ik aan de verloskundige vragen of ze je toch even wil controleren. Wanneer is je volgende controle?
Hier hetzelfde verhaal zodra ik wat onderneem heb ik daarna harde buiken dit al vanaf de 15de week toen op advies van me gynaecoloog bedrust gehouden om te kijken als het minder werd maar ze zijn er nog steeds ben nu 20+weken. Dacht vorige week dat de pijn die ik nu erbij krijg door een blaasontsteking kwam maar me urine was schoon heb ik laten controleren in het ziekenhuis na me 20 weken echo. Heb nu sinds 2 dagen ook een drukgevoel van beneden die ik niet kan verklaren en dit heb ik bij me andere 3 zwangerschappen nooit gehad pas na de 30ste week tijdens het indalen daar is het nu veels te vroeg voor. Ze beweegt wel goed en schopt elke dag flink als ik lig en me hand op me buik leg dat geeft me dan weer een gerust gevoel, maar alsnog vind ik het raar dat ik zo lang de harde buiken blijf houden. Heb 22 augustus weer een afspraak bij me gynaecoloog en ga dan ff vragen wat het kan zijn, mocht de pijn en drukgevoel aanhouden bel ik wel voor vrijdag als het normaal is dat ik dat nu erbij heb.
Precies wat jij beschrijft heb ik ook gehad. Ook urine laten controleren maar geen blaasontsteking en verder vond de verloskundige mijn klachten niet vreemd.. Ik heb er best even last van gehad hoor en ik was bang dat ze me te makkelijk weg hadden gestuurd want ook ik las op internet allemaal verhalen over een te korte baarmoederhals met als gevolg vroeggeboorte. Ik was dan ook zo opgelucht toen ik de 24 weken grens over was (levensvatbaar maar natuurlijk ook levensgevaarlijk) en ik moet zeggen dat ik er nu al even niet meer zo veel last van heb. Ik dacht het op een gegeven moment te kunnen koppelen aan ontlasting (zodra ik van de wc af kwam zwakte het af) en daarna aan seks.. daarna kwam het namelijk telkens en dat vervelende gevoel bleef dan soms wel een week aanhouden en dan vooral zelfs in rust dus s avonds in bed en in de auto etc. Nog steeds denk ik dat het daar bij mij in ieder geval mee te maken heeft gehad. Maar als je er helemaal niet gerust op bent en jezelf knettergek maakt dan zou ik toch vragen of de voor jouw geruststelling je bmh opmeten! Dan ben je in ieder geval van dr stress af en als er toch iets is dan zien ze dat meteen.
Heb toch maar gebeld en me gynaecoloog zei dat het bandenpijn is de steken en de pijnlijke harde buiken kunnen komen doordat ik niet echt bedrust heb gehouden zoals hun dat bedoelde. Als ik de afspraak heb gaat ze me extra controleren tot die tijd adviseert ze warme douches te nemen en warme kruiken te gebruiken en echt niks te doen dus ook niet uitgebreid schoonmaken, lang achter de pc zitten voor werk of me jongste op te tillen. Hoort dan na een half uur weg te trekken als dat niet het geval is moet ik vrijdag terugbellen.
Bedankt voor de reacties! Hier vandaag gesproken met de gyn.. Baarmoederhals willen ze niet meten alleen op indicaties. En dat z'n bijvoorbeeld regelmatig harde buiken. Toen ik zei dat ik dat had moesten ze oppeeens ook in frequentie toenemen en pijn doen.... Wel voelde ze dat m'n baarmoedermond nog gesloten was. Urine staat nu op kweek. Steken boven schaambot blijven. Ik doe wel echt heel rustig, maar zowel de gyn als vk maakte zich geen zorgen. Ik he zoiets.. Als die harde buiken weeen worden kunnen ze wle pas gaan controleren maar als het dan te laat is... Is het te laat. Pfff. Meer gaan ze nu iig niet doen. Maar ik denk als ze zich echt zorgen zouden maken ze het ook wel zouden zeggen of er naar zouden handelen toch.
Bedankt, hoop dat het bij mij ook zo blijft. Overigens vind ik een harde buik soms ook moeilijk. De ene keer is het zo hard als een basketbal, de andere x gewoon echt een stuk harder dan normaal maar nog enigsinds indrukbaar... En soms is het heel plaatselijk. Pfff ik tel ook af tot de 24 weken al weet ik dat dat nog veel te vroeg zou zijn.
Ja die harde buiken zijn gewoon heel vervelend, dat vond ik ook. Mijn buik was vaak sowieso al erg gespannen het grootste gedeelte van de dag en dan ook nog best vaak op een dag nog een extra harde buik zoals we basketbal wat je zegt. Nou ben ik trouwens ook bij een bekkenfysio geweest op aanraden van de vk en ik bleek dus ook echt veel verkeerde bewegingen te maken zoals veel te veel en fout bukken en tillen, je moet echt squatten en alleen recht tillen, niet nog iets van opzij van de grond tillen. En opstaan uit bed bijvoorbeeld, eerst naar je zij draaien en dan je zelf met je armen omhoog duwen dus niet met je buikspieren. En als het kan tussen de middag (tussen 12 en 14u) een uur liggen en rusten of slapen, dus ook zonder telefoon. En dan rond 17u nog een keer 20 minuutjes liggen en rusten. In eerste instantie geloofde ik niet dat de klachten met mijn bekken te maken hadden (En nog steeds eigenlijk niet zo) maar dit heeft toch allemaal ook wel een beetje geholpen dus misschien is dat ook wel het proberen waard als je de mogelijkheid hebt.
Mijn collega is bekken Fysio, zij is nu met vakantie maar heb iig haar boek van cecile rost meegenomen. Even doorlezen!
Maar echt even een domme vraag haha... Dit is m'n eerste zwangerschap. Ik voel haar regelmatig schoppen dus.... Doet echt totaal geen pijn... Maar zou 't kunnen zijn dat ze soms tegen de blaas schopt? Gezien het soms niet aanwezig is en soms echt felle steken! En met name in de nacht. De rest van haar bewegingen voelt gewoon als gerommel en geborreld alleen die steken zitten me nog niet lekker, maar dacht opeens misschien schopt ze wel tegen de blaas, en is dat gewoon scherp en pijnlijk
Ja dat zou kunnen dat ze daar tegenaan schopt maar bij mij voelt dat dan weer alsof ik ineens gruwelijk nodig naar de wc moet, en als ze er tegenaan blijft duwen wat ook regelmatig voorkomt dan moet ik dus ook echt snel zijn haha.
Vandaag duidelijk minder, alleen de afgelopen 2 uur weer. Ik vind het vervelend dat ik me er zo druk om maak. Zou me gewoon fijner voelen als ze de baarmoeder hals wel hadden gemeten. Agh ze hebben wel gevoeld, misschien wist ze daarmee voldoende. Ik moet leren een beetje te ontspannen merk ik pfff... Heb wel geteld al 2.5 week genoten van m'n zwangerschap... En verder alleen maar druk gemaakt. Nooit verwacht van mezelf, ik dacht dat 't genieten zou zjjn. Wle belangrijk dat ik dat ga doen want ik heb geen zin om terug te kijken op een gestresste zwangerschap. Maar het is zo lastig als je het niet vertrouwd.
Ik heb dus precies hetzelfde, nu 21 weken. Heb al 2 weken echt veel harde buiken, niet pijnlijk wel ongemakkelijk. En veel felle steken achter schaambot en in mijn lies links. En ik heb al bedrust vanwege hevige bekkeninstabiliteit, dus ik doe niks. De vk zegt dat het komt omdat het mijn derde is, hoe vaker je zwanger bent geweest hoe beweeglijker je bekken en banden waardoor je eerder klachten krijgt
Dat is war mensen je voorspiegeleb, dat je vooral moet genieten. Voor een heleboel vrouwen gaat dat helemaal nirt op (om welke reden dan ook). Is heel normaal dus dat je je zorgen maakt! Je kunt ook gestresst worden van "het moeten genieten". Ik geniet alleen van t tweede trimester, de rest vind ik niks.