Hoi allemaal Allereerst de beste wensen voor 2015! Aangezien ik dinsdag terug aan het werk ga dachten we om de overgang naar borstvoeding in flesjes niet te abrupt te laten komen om sinds vandaag te kolven en enkel in flesjes aan te bieden. Nou, we zijn nog niet eens 24 uur verder en wat een drama is het al geweest... zowel voor mama als baby. Vanmorgen wel nog de borst gegeven want dat ga ik ook doen als ik terug aan het werk ga. Daarna afgekolfd van andere borst, kwam 180 ml uit. Tot dusver ok. Toen zoonlief na paar uur opnieuw honger had kreeg ik maar 80 ml uit ene borst. Hij had duidelijk nog honger. Daarom de andere borst ook aangeboden (live - niet afgekolfd). Daarnet had hij terug honger, dan maar beide borsten afgekolfd ondanks dat ik hem als ik live geef ook maar één borst aanbied. Daar heeft hij anders wel genoeg mee. Daar kreeg ik in totaal maar 140 ml uit (= 2 borsten). Heb het gevoel alsof hij daar nog niet echt voldoende mee had, dus ik denk dat ik maar mijn diepvriesvoorraad zal moeten aanspreken. Heb 8 potjes met 180 ml in. Hoe moet ik dit nu volhouden??? Ik kan niet op één dag 6 (Hij drinkt namelijk zo'n 6x per dag) x 180 ml eruitkrijgen. Hoe kan het dat hij als hij gewoon aan de borst ligt daar genoeg mee heeft maar van zodra het afgekolfd is duidelijk niet genoeg heeft? Is mijn productie aan het teruglopen? Ik drink nu regelmatig een kopje venkelthee (aangeraden door lactatiedeskundige) maar kan ik nog iets doen om de productie te verhogen?? Als het zo verder blijft gaan dan ben ik na 2 dagen door mijn voorraad heen... Ik wil echt nog niet aan de kunstvoeding. Voel me zo'n mislukkeling :'( Ik hoop dat iemand van jullie de tip heeft en vanaf morgen maar weer gewoon aan de borst terug dan maar. Nu het nog kan! Groetjes
Ten eerste: kolf opbrengst zegt niets over je productie. Je kindje krijgt live veel meer uit de borst. Ik neem aan dat je kindje op de opvang niet 6 keer 180 drinkt? Jij voedt toch gewoon als je thuis bent? Dus waarschijnlijk drinkt hij 2 hooguit 3 keer? Venkelthee doet niets voor je productie. Je moet iets hebben met fenegriek of gezegende distel erin ( bijv borstvoedingsthee van weleda). Laat hem nu gewoon aan de borst drinken. Het is niet nodig om nu alle voedingen te kolven. Waarom zou je? Biedt hem 1x per dag een beetje uit een flesje aan, zodat hij goed aan de fles went. Verder lekker live voeden. Je maakt het jezelf op deze manier onnodig moeilijk ( naar mijn mening). Relax! Veel moeders heb en last van kolfstress. De beste tijd om wat te kolven om voorraad op de bouwen in na de ochtendvoeding. Kolf eventueel kleine beetjes. Al die kleine beetjes zorgen voor een flesje Dus alleen in de ochtend beetje kolven. Verder gewoon lekker live aan de borst!
Idd, onder werktijd gaat het misschien om 2-3 voedingen. Ik zou alleen kolven tijdens je werk en verder live voeden. Ik kolfde zelf s morgens ook voor ik wegging, ongeacht hoe laat ze had gedronken. 180cc per voeding is behoorlijk veel. Het maagje van een baby van 3 mnd is eigenlijk niet eens zo groot. Maar met 6 voedingen per dag zou het kunnen kloppen dat hij dat ook uit de borst haalt. En ik zou sowieso 2 borsten kolven, ook al drinkt hij er maar 1 live. Vaker korter kolven kan ook meer opleveren.
Het was tegelijk met het wennen aan enkel een flesje ook een "test" voor mij om te zien hoeveel ik eruit krijg en of hij daaraan genoeg heeft. Want dat zal ook de situatie zijn wanneer ik terug aan het werk ga... Ik ben als de dood dat hij honger heeft op de opvang. Ik ben inderdaad van plan om 's morgens net voor ik naar het werk vertrek en 's avonds nog live borstvoeding te geven. 's Morgens zal dat 1x zijn waarschijnlijk (tenzij hij weer 's nachts begint te vragen dan 2x) en 's avonds waarschijnlijk 2 x (dan vraagt hij voeding korter na elkaar). Na de test van gisteren lijkt het me alsof hij niet genoeg zal hebben aan hetgeen ik ga afkolven tijdens de werktijd (dat zal 2 x zijn - in België hebben we recht op 1 halfuur kolftijd per 4 uur). Ik heb een voorraadje opgebouwd (die 8 potjes van 180 ml) door gedurende een tijdje de "nachtborst" af te kolven omdat daar het meest in zit. Geef ik dan voor de eerste keer opvang best 1 potje van 180 ml mee en dan nog twee keer iets van 150 ml (als ik twee potjes van 180 ml herverdeel?). Bedankt voor het meedenken. En oja, na het berichtje van gisteren hier te typen hebben we gewoon verder aan de borst gegaan hoor. Zoveel fijner voor ons beiden.
Ik werk fulltime, en heb al die tijd 2x per dag gekolfd. Als ik zo naar de ml's kijk die je kolfde, zie ik geen reden tot zorgen. Mijn zoontje dronk voor ik ging werken alle voedingen op verzoek. Dat waren er best veel. Op de opvang is hij begonnen met 3x 150ml, maar al snel werd duidelijk dat dat zijn ritme niet positief beïnvloedde. Hij is toen teruggegaan naar 2x een grotere fles (door de maanden heen variërend van 210 tot 175 ml per fles). Ons ritme is als volgt. Ik leg hem 's ochtends aan rond 7.30 uur, en dan drinkt hij maar een borst. Daar heeft hij meestal genoeg aan en de andere laat ik vol. Om 10.00 uur heb ik mijn eerste kolfbeurt op het werk (1/2 uurtje) Dan kolfde ik veruit het meeste. Tussen de 200 en 280 ml, uit twee borsten. Het wisselt een beetje afhankelijk van hoeveel mijn zoontje die ochtend gedronken heeft. Om 14.00 uur de tweede kolfbeurt (1/2 uurtje), dan kwam er meestal minder. Uit twee borsten tussen de 120 en 180 ml). Direct als ik klaar ben met werken leg ik hem weer aan, dat is rond 17.30 uur. Vaak kwam hij dan rond 19.00/20.00 uur nog een keer, en rond 22.30 uur. Als ik jouw kolf ml's bij elkaar optel (180 + 80 + 140 ml), kom ik uit op 400 ml voor een werkdag. Dat lijkt me best netjes, geen reden tot grote zorgen. Mijn zoontje komt overigens als ik thuis ben vaker aan de borst, dan wanneer hij de fles krijgt. Mijn ervaring is dan ook dat hij niet 6x 180 ml drinkt, maar de ene keer grotere porties, en de andere keer kleinere en vaker na elkaar. Voor de eerste keer opvang: dat is even puzzelen. Ik ben dus gestart met 3x 150 ml, maar ben vrij snel overgestapt op 2 grotere flessen. Zijn ritme is op de opvang echt anders dan als hij live aan mijn borst drinkt. Ik zou in het begin veel overleggen met de leidsters. Hoe drinkt hij? Heeft hij genoeg, is hij tevreden? Slaapt hij er rustig op? Etc. Ieder kindje drinkt weer andere hoeveelheden, dat zal uitproberen worden. Succes met werken en kolven!
Denk je echt dat je 3 flessen nodig hebt voor een opvangdag? Hoe lang is je werkdag? Ik zou je zoontje live geven net voor je vertrekt smorgens. Als je savonds thuis komt, ook meteen terug live. De eerste dagen opvang is het even wat gokken. Na enkele dagen weet je hoeveel voeding je zoontje nodig heeft. Bij mij was het zo: 8u live 2 flessen van 120 ml in de opvang (deze gingen niet op) 17u30 live Ik vind wel dat je zoontje veel drinkt uit een fles. Weet je zeker dat het niet te snel gaat voor hem? Je moet ervoor zorgen dat je zoontje moeite moet doen om uit het flesje te drinken (net zoals hij moeite moet doen om melk uit de borst te krijgen) Dus best steeds speentje nr1 (newborn) gebruiken. Welke fles gebruik je? Ik had Tommee Tippee met speen nr1.
Ik wilde inderdaad vragen hoelang doe hij over zijn fles. Het kan ook gewoon de zuigbehoefte zijn die hij mist en die hij aan de borst wel heeft.
Bedankt voor de reacties! Hij drinkt wel "gulzig", hij is na +- 3 minuten al klaar met een flesje. We gebruiken enkel speentje 1 (Aventflesje). Ik ben de ene dag van 7 tot 18u15 van huis, de andere dag van 7 tot 17u30, soms ook eens een halve dag thuis. Hoe oud was je meisje toen ze naar de opvang ging Nele87?
Dat is te snel. Zijn zuigbehoefte is dan waarschijnlijk nog niet bevredigd. Je kunt kijken om hem op een andere manier de fles aan te bieden of een andere fles ( bijv de breastflow bottle of de medela calma).
Met die hoeveelheden moet het wel goed komen denk ik, denk ook eerder dat zijn zuigbehoefte niet voldaan is. Hij moet toch wat langer over zijn fles doen. Ik was aan het begin ook bang dat ik te weinig melk had voor op de opvang, thuis komt ze namelijk nog erg vaak, soms om de 2u. Maar wat bleek: ze dronk lang niet zo veel overdag als ik weg ben. Ik geef nu 2x 125ml mee en het is nog geen 1 keer helemaal opgegaan. Ik voed haar voor ik haar weg breng (8u) en dan duurt het een hele poos voor ze weer komt op de opvang, en vaak is het dan maar een half flesje. De tweede drinkt ze dan ergens smiddags en als ik haar ophaal (16u) krijgt ze weer bij mij. Savonds drinkt ze dan lekker lang bij mij om de "schade" in te halen. Ze is gewoon heerlijk tevreden overdag, dus ze past zelf haar ritme gewoon aan op deze dagen.
Ze was 4 maanden toen ze naar de opvang ging. De hoeveelheden zijn hier nooit omhoog gegaan. Ze heeft nooit meer dan 120 uit een flesje gedronken. Thuis dronk ze nog heel vaak om de 3u of zelfs vaker. In de opvang kon ze langer zonder voeding. Dat hoor je vaak hoor! 3 min over een flesje is wel heel kort. Avent ging hier ook veel te snel (ze verslikte zich). Je kan misschien nog eens een andere fles proberen? Ik heb zelf Avent, Difrax en Tommee Tippee gebruikt. Hier ging Tommee Tippee het langzaamste. Breastflow hoor ik hier ook vaak goede dingen over!
3min over een fles is inderdaad te kort. Het algemene advies wordt gegeven om 15 tot 20 minuten over een fles te doen, zodat de zuigbehoefte bevredigd is. Mijn zoontje heeft nooit 20 minuten over een fles gedaan, maar wel veel langer dan 3 minuten. Ik gebruik de medela calma speen, hier moet hij wat meer moeite voor doen om te drinken. Bij de opvang hebben ze hem ook een keer een gewone speen gegeven, daar dronk hij veel sneller uit. Daarom houd ik het op de medela calma. Ervaring met andere (tragere modellen) spenen heb ik niet. Hij drinkt nu de fles op ongeveer hetzelfde tempo als de borst. Meestal zo'n 10 minuten, en dan is hij tevreden.
Je borsten moeten ook wennen aan kolven, de techniek is heel anders als een baby die drinkt aan de borst. Lotte drinkt trouwens nooit meer dan 130ml, een andere fles lijkt me wel slim, hij moet er net zo lang of langer over doen als aan de borst.
Dacht al dat +- 3 minuten wel heel snel was! We gaan proberen om de fles wat meer horizontaler te houden zodat hij meer moeite moet doen en proberen om voor dat hij honger krijgt al het flesje aan te bieden. Hopelijk werkt dat ook. We hebben namelijk net allemaal een grotere maat van flesjes (waar we dus wel speen 1 op doen) gekocht van Avent, zou het jammer vinden mocht dat voor niets zijn geweest. Mocht de nieuwe manier niet helpen dan zullen we wel moeten overschakelen naar andere flesjes. Mhm, zoals ik het hier hoor zou hij dus wellicht wel genoeg hebben aan bvb. 1 flesje van 180 en dan nog twee van bvb. 150 ml? Zou ik voor alle zekerheid toch nog wat kunstvoeding meegeven (hebben hier staaltjes liggen)? Ik ben er eigenlijk niet zo voor maar ja... wil ook niet dat hij honger heeft.
Herkenbaar. Ik kolf ook niet erg veel op het werk zeker in het begin. Maar zoals eerder genoemd moeten je borsten hier ook aan wennen. Toen ik eenmaal aan het werk was werd mijn kolf productie beter. Mijn zoon krijgt 2x 150 ml mee. Hij kan meer op maar is hier mee tevreden. Meestal haalt hij de schade weer een beetje in als we samen zijn door om de 2.5 uur te drinken
Bedankt voor je reactie Vicky87. Ondertussen is de tweede dag op de opvang voorbij. Hij begint weer 's nachts voeding te vragen, heeft dan nog één keer aan de borst gedronken voor hij naar de opvang ging. 3 flesjes borstvoeding gedronken (180 - 150 - 140 ml) en was al hevig aan het schreeuwen van de honger toen ik om 18u15 thuis kwam. De onthaalmoeder vreest dat hij te weinig eten krijgt. Pfff, zit ook al de hele avond aan de borst.
Hoe lang doet hij over een fles? Als hij de fles te snel leegdrinkt kan het ook zuigbehoefte zijn i.p.v. honger. Daaraan toevoegend mijn dochter had met 6 maanden zonder bijvoeding voldoende aan 3 flessen van 130ml als ik een dag weg was.