hallo dames Ik ben rond de 12 weken zwangerschap in de ziektewet gegaan vanwegen me rug tijdens de zwangerschap , wat dus een afwijking blijkt te zijn, nu heb ik verlof tot 16 november, maar stopt dan automatisch de ziektewet? of moet je bellen dat het niet gaat? ik snap er niet veel van kan iemand mij hiermee helpen? of heeft iemand hier ervaring mee? want het is waarschijnlijk zo dat ik er na de bevalling flink last van ga krijgen werd me verteld vanwege die afwijking. alvast bedankt
Ik zou tegen het einde van je zwangerschapsverlof even contact opnemen met je werkgever om te laten weten hoe het met je gaat. Als het goed is zit je vanaf 6 weken tot je uitgerekende datum tot het einde van je verlof niet meer in de ziektewet, maar krijg je zwangerschaps- en bevallingsverlof. Kan je na je bevallingsverlof nog steeds niet werken, laat je dat je werkgever weten en ga je terug de ziektewet in (wat door het UWV betaald blijft, maar alleen een ander naampje heeft dan verlof) Succes met de laatste loodjes en ik hoop voor je dat het meevalt met je rug na je bevalling. Sterkte iig!
Ik ben bij de eerste met ook halverwege thuis gekomen met migrane. Mij vertelde de arbo toen dat ik gewoon 6 weken van te voren mijn verlof kreeg en als het naderhand niet ging ik opnieuw de ziektewet in ging. Dit omdat ziektewet tijdens de zwangerschap geheel vergoed wordt voor je baas dus kost hen geen cent.
je kan je na je verlof opnieuw ziekmelden (wel vermelden dat het door zwangerschap komt als daar de klachten nog vanaf komen)..
kost de werkgever soms best wel wat centen! 1. er geldt een maximum bedrag aaan de vergoeding voor de werkgever, zit je loon daarboven dan moeten veel werkgevers dit aanvullen uit eigen zak. 2. inhuur en inwerken van een flexkracht kost vaak extra
Ik heb net vernomen van een kennis van mij die hier heel veel mee heeft te maken omdat ze bij pz werkt dat iid de werkgever ALLES vergoed krijgt MITS de klachten zwangerschapsgerelateerd zijn!
En.....je ziektewet stopt automatisch ja, want als je al in de ziektewet zit dan ga je automatisch 6 wkn verlof in. Je kan dan geen 4 wkn meer nemen.
Het stopt niet helemaal automatisch hoor. Je werkgever moet wel een wazo aanvragen. (zwangerschapsverlof) Bij mij is dat bijvoorbeeld niet goed gegaan. Ze hebben mij beter gemeld ipv met zwangerschapsverlof. Ze hebben mijn verlof dus zelf betaald en geen vergoeding gekregen van het UWV tijdens die 16 weken. Ze hebben me na mijn verlof weer ziek gemeld en dus is het UWV opnieuw begonnen met tellen. Als je na je zwangerschap nog niet kan werken, moet je dat bij je werkgever aangeven en die meld je dan weer aan voor de ziektewet. Meestal moet je dan even langs komen bij een UWV-arts om te constateren dat het zwangerschapsgerelateerd is en of het ziek zijn voor de bevalling hetzelfde is als na de bevalling. Als ze het los zien, beginnen dan je 104 weken die je in de ziektewet kan blijven als dat nodig is. Als ze het als hetzelfde zien, gaan ze verder tellen met de ziektedagen van voor je bevalling. Veel sterkte nog met je rugpijn!
Wat ik in ieder geval wel weet is dat als je na je verlof nog niet kunt werken je dan ook echt niet moet gaan werken, zelfs geen uurtje want doe je dat wel dan is het de normale ziektewet en niet meer dat je baas 100% krijgt.