hallo dames! Ik ben me een beetje op de bevalling aan het voorbereiden. Nou vroeg ik me af of er meiden zijn die op een baarkruk bevallen zijn. En zo ja, ik ben erg nieuwsgierig naar ervaringen. Alvast bedankt!
Ja, ik! Ik had erge rugweeën en kon niet goed liggen op het bed. Maar toen ik een uurtje had staan wiebelen naast het bed, begon ik zere voeten te krijgen en moe te worden en toen vroeg de vk of ik op de baarkruk wilde zitten. Dat zat best lekker. Mijn man zat op een krukje achter me, zodat ik tussen zijn benen zat en aan alle kanten steun aan hem had. Ook hield hij mijn armen en handen vast, zodat ik me kon afzetten. Ik kreeg wel snel een slaapbeen (net als wanneer je bv heel lang op de wc zit). Maar toen ik mijn benen naar voren strekte ging dat ook wel weer over. Ik heb er uiteindelijk maar een kwartier opgezeten. Ik ging zitten met 4 cm ontsluiting maar ruim 10 minuten later werd mijn baby letterlijk gelanceerd. De zwaartekracht zal wel een handje hebben geholpen, denk ik, om het zo snel te laten gaan. De vk kon hem nog net met een snoekduik opvangen, ik gooide in het geweld van die enorme en onverwachte perswee mijn man van zijn kruk en schopte en passant nog een glas water omver. Toen de baby eruit was, werd hij heel snel afgekoppeld, omdat er een knoop in de navelstreng bleek te zitten en daarna kwam de placenta er al aan, dus ik moest als de wiedeweerga op het bed klimmen. Dat was allemaal wel wat paniekerig en chaotisch, maar goed, het was wel lekker snel voorbij zo, haha.
Nou dat is inderdaad snel gegaan.... ik moest wel even lachen om het beeld van de gelanceerde baby en de vk die een snoekduik maakt..... hahahaha. Ik ben blij om te lezen dat je een fijne ervaring met de baarkruk hebt. Ik moet maandag naar de vk en zal dan ook om meer info vragen Dankjewel!
Ik ben dan wel pas 14 weken, maar ik vroeg me af heb je dan niet veel meer kans op uitscheuren? zal ongetijfeld wel gebeuren maar vroeg het me af.
Haha Luppy wat een verhaal! Ik was ook wel benieuwd naar ervaringen. Heb er namelijk ook al aan gedacht, maar ik vind het lastig inschatten hoe het straks is met weeen. Kan het in ieder geval in de groep gooien bij de vk.
Ik ga het gewoon bespreken met de vk, ik weet eigenlijk niet of ze standaard een baarkruk mee hebben?
Ik heb er ook nog geen ervaring mee, maar ik ga het zeker bespreken met de vk. In mijn beleving is het namelijk een veel natuurlijkere manier van bevallen dan al liggend op je rug. Ten eerste werkt de zwaartekracht mee en bovendien is je bekken meer open in de baarkruk-houding (denk Hans Teeuwen: Pijnboompit, pijnboompit, liggend kun je schijten maar 't is beter als je zit...).
Mermaid, dat is inderdaad één van de redenen dat ik ook over de baarkruk wil nadenken. Liggend lijkt me zo onnatuurlijk!
ik heb er over na gedacht maar ben blij dat ik het niet gedaan had... mijn dochter is namelijk in 11 min persen (2x dus ofzo) geboren.. en zelf had ik niet eens door dat ze er uit was.. als je zo een kruk wil gebruiken moet je dat nu al doorgeven als jou verloskundige dit soort bevallingen ook doet... ze hebben het hier namelijk niet standaard mee.. wel in het ziekenhuis is er hier 1 standaard aanwezig... waar je na kan vragen. en het lijkt me niet dat je op die manier snel kan uitscheuren.. maar zowel met baarkruk als uitscheuren heb ik geen ervaring...
Ik ben liggend begonnen met persen, maar moest op de baarkruk (vk heeft die hier standaard mee) omdat Eva een sterrenkijkertje was en ze haar zo wilden laten draaien. Ik vond het heel fijn op de baarkruk, lekker achterover hangen in de armen van mijn vriend . Eva draaide gelukkig goed, maar haar hartslag werd telkens te laag doordat de druk te groot was, dus ik moest weer gaan liggen en om de perswee er 1 wegzuchten. Vond ik toen ook weer prima. Wel kan je eerder uitscheuren op de baarkruk, omdat het vaak sneller gaat en omdat de druk naar beneden groter is. Mijn voorkeur gaat daardoor toch uit naar liggend persen. Eva was best groot (4350 gram en 53cm), ik ben niet gescheurd of geknipt, was met de baarkruk misschien wel gebeurd? Maar ik heb een uur geperst met om de perswee een wee wegzuchten, dus het heeft heel geleidelijk kunnen oprekken. Dit kindje is waarschijnlijk weer even groot of ietsjes groter, dus mijn voorkeur gaat toch uit naar liggend bevallen met af en toe wat wegzuchten, of dat nu nodig is of niet
Mijn vk had hem standaard in de auto liggen. Ik had het tijdens de zwangerschap al eens gevraagd, dus toen had ze dat al gezegd. Ik ben wel een beetje gescheurd, maar dat was bij de oudste ook en toen lag ik en duurde het persen veel langer (drie kwartier), dus wat mij betreft zegt dat niets. Ik had nu alleen veel (inwendige )schaafwonden en dát doet pas echt vreselijk veel zeer, maar dat kwam door de enorme vaart waarmee de baby erlangs is gekomen.
ik heb het geprobeerd, maar vondt het helemaal niks. ben toen maaar op bed gaan liggen en ben zo bevallen
Op zich lijkt het me wel natuurlijk, maar bij de vorige bevalling kon ik amper zitten (geen fijne houding) en vraag me af of dat lekker zit met weeen op zo'n krukje. Of ga je er pas op met persweeen?
Je gaat er pas op met persweeen, tenminste, ik wel en het lijkt me ook wel logisch. Ik heb de hele bevalling zo goed als staand gedaan, vond het ook vreselijk om bij het toucheren te moeten liggen, maar toen ik mocht persen vond ik het prima, net als de baarkruk.
mmm, verschillende ervaringen dus. Ik denk dat ik gewoon ga vragen of ze hem mee wilt nemen. Dan hoef ik hem natuurlijk niet te gebruiken. Wie weet hoe het allemaal loopt, dat kunnen we helaas niet van te voren vertellen
Oke duidelijk! Ja moet het even zien hoor, de vorige bevalling ging niet echt voorspoedig (vaccuum en schouderdystocie) dus weet niet of het nu wel verstandig is zo'n kruk, en of ik er wel trek in heb .
Ja, het hoeft natuurlijk niet per se. Ik had bij de eerste steeds tijdens de zwangerschap gezegd dat ik op de baarkruk wilde bevallen, maar toen het zover was kregen ze mij met geen 10 paarden meer van m'n bed af. En bij de tweede kregen ze me er met geen 10 paarden op, dus dat kan gewoon heel erg verschillen. Lekker afwachten hoe je je voelt op het moment supreme dus, en dan gewoon doen wat goed voor jou voelt op dat moment.
Ik ben in het ziekenhuis bevallen, lag steeds op bed (vastgekoppeld aan van alles en nog wat..) maar mijn dochter lag er niet goed voor, zat een beetje vast en haar hartslag ging wat naar beneden. Dus hebben ze het bed omgebouwd zodat ik ineens zat Pas toen ging het wat vlotter. Toen ze eenmaal ver genoeg gezakt was moest ik weer liggen en heb haar er zo uitgepoept Ik had geen persweeen en heb bijna 2u geperst. Vond het het meest verschrikkelijke van de hele bevalling dus wil bij de volgende graag een baarkruk tot m'n beschikking hebben en zie dan wel of ik er op ga/mag
Inderdaad, ik heb geen idee hoe ik me op dat moment voel en wat ik dan wil... Ik moet strakjes naar de vk, en dan zal ik even aangeven dat ik het fijn zou vinden als ze hem meenemen voor me