Hallo, Ik heb een eerder genante vraag die ik eigenlijk niet durf te stellen aan de (ex)zwangeren in mijn omgeving. Ik ben uitgerekend voor binnen 10 dagen en begin mij licht zorgen te maken over de bevalling en meer bepaald het "verliezen" van ontlasting tijdens het persen. Meer nog, de pijn en het bloed zal ik wel doorstaan (al dan niet met pijnstilling) maar het verliezen van ontlasting lijkt me een onoverkomelijk genant probleem. Nochthans schijnt dit volgens de gynaecoloog en de verpleging "normaal" te zijn en zou je je er als het zover is niet echt meer iets van aanttrekken maar toch ben ik daar om een of andere reden niet van te overtuigen. Dus werd mij gezegd dat ik bij het begin van de bevalling voor een darmspoeling (lavenment) kan kiezen zodat mijn darmen absoluut leeg zijn. Mijn vraag is dus: hoe werkt dat en hoe voel je je daarbij, bv ziek of iets anders of gewoon niets ... Bedankt alvast aan iederen die hier ervaring mee heeft en hierop zou willen antwoorden.
Ik vond het verliezen van ontlasting ook best wel vervelend tijdens mijn bevalling. Ik was er overigens gelukkig al wel op voorbereid door de vk en tijdens de zwangerschapsgym. Enondanks dat ik het even een vervelend moment vond werd er door de vk en kraamverzorgster heel discreet mee omgegaan. Volgens mij heeft mijn man het niet eens gemerkt.
Ik ben ingeleid en dan krijg je altijd een lavement. Ik zal eerlijk zijn, het is gênant. Je ligt daar met je billen bloot, te hopen dat het snel voorbij is. Ze spuiten een soort water (ik weet niet precies wat het was, voor mij leek het heel erg op water) in je anus. Het inbrengen van de spuit is niet leuk, pijnlijk kan ik het niet noemen, gewoon erg gênant, maar het duurt niet lang, enkele seconden. Daarna duurt het even en dan moet je naar het toilet. Bij mij heeft het wel niet geholpen. Want hoewel mijn bevalling 17uur heeft geduurd en ik dus 17uur niet heb gegeten én een lavement heb gekregen, heb ik nog steeds gepoept bij de bevalling. Ik was hier van tevoren al bang voor maar je mag de gyneacoloog en de verpleegkundigen echt op hun woord geloven, je zal er geen halve seconde bij stilstaan. Je hebt afschuwelijk veel pijn en het enige dat je op dat moment interesseert, is je kindje ERUIT krijgen. Ik weet dat iedereen dit zegt en je zal het maar echt kunnen begrijpen als je zelf bent bevallen (dat was bij mij toch het geval) maar op het moment dat je mag beginnen persen, ben je zo geconcentreerd (en zo blij dat het bijna gedaan is) dat je echt nergens anders nog aan kan denken. Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen. Groetjes
Sluit me hier volledig bij aan.. ik wist niet eens dat ik ontlasting verloren had met persen en het is dat mijn vriend mij dit doodleuk vertelde de volgende dag daar zit je ook niet op te wachten kan ik zeggen maar moet zeggen dat ik er helemaal over heen ben
Ik heb ook ontlasting verloren tijdens de bevalling, het persen deed absoluut geen pijn dus ik kreeg het echt wel mee, maar het hoort er gewoon bij! Het boeide me ook echt niet, want het is gewoon normaal. Zo'n darmspoeling lijkt me vele maler genanter/vervelender eerlijk gezegd...
Ik merkte tijdens t persen ook dat ik ontlasting verloor en t interesseerde me niet. Volgens mij heb ik zelfs nog gevraagd of ze t even op wilde ruimen...hihi. Op zo'n moment vind je echt niks meer genant hoor; kon ik me vantevoren ook niet voorstellen. Waarom vinden sommigen t eigenlijk zo erg als je partner dit ziet? Maakt toch niet uit? Kraamzorg heeft zelfs de 2e dag mij via n spiegel laten kijken naar mijn vagina; was gehecht ed en ik dacht dat t er vreselijk uitzag, was dus echt niet zo en mijn partner heeft meegekeken; vind ik eigenlijk wel fijn, hoefde ik me daar (tegenover hem) ook niet meer druk om te maken.
Wat jammer dat je je hier zo druk over maakt. Het is een zeer natuurlijk proces in een bevalling en is voor niemand anders storend of genant. Het eenvoudigste lijkt me dat je je hier toch overeen probeert te zetten. Mijn persoonlijke ervaring is dat je het zo druk hebt met totaal iets anders dat het eigenlijk langs je heen gaat. Ik heb het amper door gehad en toen het me eindelijk doordrong, heb ik het direct naast me neer gelegd... dat kind moest eruit! Maar een antwoord op jouw vraag. Een darmspoeling is niet vervelend, hooguit wat ongemakkelijk. (dit lijkt me trouwens veel genanter dan tijdens een bevalling ). Wel zal het moeilijk zijn om een goed moment te bepalen. Je gaat pas 'risico' lopen bij het persen en dan heb je hier echt geen zin meer in (geloof me... je hebt echt wat beters te doen) en daarvoor ben je misschien wel veel te vroeg omdat je nog uren te gaan hebt. Ook tijdens flinke weeën zit je hier niet op te wachten.
een darmspoeling lijkt een genanter dan een poepie er is bij mij van alles uitgekomen tijdens de bevalling, maar niks van gemerkt...
Hier (helaas) wel evaringen met darmspoelingen, wil je ook best uitleggen hoe het voor mij voelt, maar eigenlijk wil ik het je afraden. Zeker wanneer je het niet gewend bent kan het zijn dat je er flinke buikpijn en krampen van krijgt, daarbij kan je duizelig en misselijk worden. Dit was bij mij ook de eerste keren en nu ook nog soms, gelukkig niet meer altijd. Natuurlijk kan het zijn dat jij een van de 'gelukkigen' bent en daar geen last van krijgt, maar een hoop helaas wel. Maar nee, ik zou er echt niet voor het eerst aan beginnen vlak voor je bevalling. Liefs, Hanneke!
volgens mij krijg je niet standaard een lavement als je ingeleid wordt. Tenminste niet in het ziekenhuis waar ik ingeleid ben. Maar verder geen ervaring mee dus kan niet vertellen hoe het voelt. Ik zelf heb ook niet gemerkt dat ik ontlasting heb verloren dus daar werd goed mee omgegaan.
Tijdens de laatste ontsluitingsweeen heb ik staan plassen op de po die de verloskundige eronder hield, tijdens het persen kwam er twee keer wat ontlasting(klein beetj) mee. Ik heb me er helemaal niet druk over gemaakt. Tijdens mijn bevalling vond ik niets meer genant: poepen plassen kraamhulp die ik niet ken komt binnen tijdens het persen commanderen schreeuwen brullen op straat (moest toch nog naar het ziekenhuis) Je bent echt bezig met het krijgen van je kindje en de rest kan je gestolen worden! Echt!! Van te voren maakte ik me er wel druk, ik had dezelfde gevoelens die jij nu hebt. Zodra de bevalling begon ben ik naar de wc gegaan en heb net zo lang gezeten totdat ik gepoept had. Poepen tijdens het persen betekent ook dat je de goede kant op perst namelijk naar beneden! Ik hoop dat je een goede bevalling hebt!!
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik afgaande op jullie ervaringen het begin van de bevalling afwacht om een beslissing te nemen. Misschien bereik ik al snel de fase waarin het me allemaal kan gestolen worden zolang de baby er maar "snel" uit kan ...
Maak je echt niet druk, dat poepen tijdens de bevalling doet echt bijna iedereen. Het hoofd van je kindje komt tegen drukt alles uit de darmen, en tijdens het persen kun je er echt niet voor zorgen dat je niet ook met je anus perst. De vk zei tegen mij dat het juist een goed teken was.
Ik ben bij de 1e ingeleid,en kreeg vtv een Klysma,dus darmen waren leeg. Bij de 2e niks verloren,voor zo ver ik weet,maar ik perste even verkeerd een keer,naar boven en er kwam dus wat uit mijn mond,een beetje kots.
Bij mn zoontje heb ik het gehad, Omdat ik steeds het idee had naar de wc te moeten.. (was ingeleid en in het ziekenhuis, dus het was bij de hand.)en bleef maar lopen naar de wc. Toen boden ze me dit aan, zodat ik zeker wist, dat ik niet hoefde. Verder geen pijn en last van gehad, echt genant vond ik het ook niet. Vond het eigenlijk wel fijn, nam een stuk onzekerheid en onrust weg.